آسمان و ریسمان بافی

 به گزارش جهان صنعت نیوز:ا ازقدیم و ندیم اسفند، ماه گرانی خودرو بوده و هست، اما امسال بازار خودرو گرانی‌های زیادی را تجریه کرده و هر روز از دست مصرف کننده واقعی دور و دورتر می‌شود و همچنان در این میان خودروسازان از سودده نبودن صنعت خودروسازی و هزینه های گزاف تحمیل شده بر این صنعت گلایه داشته و به نظر می رسد برای جبران این هزینه ها چاره ای جز دخالت در بازار و ایجاد جو گرانی ندارند . اگرچه که در انن راستا توجیه اقدامات صورت گرفته با بهانه های مختلف سیاست اصلی ساکنان جاده مخصوص تبدیل شده است به گونه ایکه اخیرا دلیل گرانی های اخیر بازار را نتیجه رشد قیمتی فولاد دانسته که نقش اساسی در تامین موااد اولیه این صنعت دارد موضوعی که کارشناسان این ادعا را توجیهی فاقد اعتبار  دانسته و  معتقدند هزینه بالای  تولید نتیجه هزینه های مازادی است که به واسطه سرمایه گذاری در حوزه های مختلف و مدیریت دولتی تحمیل می شود  

 جمشید پژویان اقتصاددان که پیش از این ریاست شورای رقابت  را در کارنامه کاری خود دارد در این رابطه به جهان صنعت نیوز گفت: گرانی ورقهای فولادی دلیل محکم و متقنی برای گران شدن خودرو نیست ،واقعیت آن است که قیمت خودرو بیش از آنکه متاثر از قیمت تمام شده تولید آن باشد ناشی از هزینه‌های بی‌مورد شرکت‌های خودرویی است.

وی با اشاره به قیمت واقعی تمام شده خودرو افزود: با توجه به اینکه بخش قابل توجهی از قیمت خودرو مربوط به هزینه مواد اولیه نیست تناسبی بین رشد قیمت خودرو و مواد اولیه وجود ندارد.

رییس اسبق شورای رقابت به هزینه های اضافه بر سازمان خودروسازان گفت: درواقع شرکت‌های خودرویی هزینه‌های مازاد زیادی دارند و در کنار این هزینه‌ها سرمایه‌گذاری‌هایی نیز صورت داده‌اند که تمام این هزینه‌ها را بر روی قیمت خودرو اعمال می‌کنند. درحالیکه این هزینه‌ها و سرمایه‌گذاری‌ها هیچ ارتباطی به خریدار و مصرف‌کننده خودرو ندارد اما باید این هزینه را در قیمت خودرو بپردازد و از آنجاییکه بازار خودرو در ایران انحصاری است، مردم چاره‌ای جز خرید ندارند و خودروساز نیز می‌تواند به راحتی این هزینه‌ها را به مشتری تحمیل کند.

پژویان  با اشاره به گلایه خودروسازان از قیمت پایین خودرو ادامه داد: خودروسازان به دنبال بهانه هستند تا افزایش قیمت خود را توجیه کنند و گاه گرانی مواد اولیه را عامل گرانی می‌دانند، این در حالیست که بارها خواسته شده تا تا نسبت به ارسال جزییات قیمتی و هزینه‌های تمام شده مواد اولیه و تولید محصول نهایی اقدام کنند که متاسفانه نه تنها لیستی ارائه نشده بلکه معتقدند تنها بخشی از قیمت خودرو مربوط به قیمت مواد اولیه و هزینه‌های تولید بوده و شرکت‌های خودروساز هزینه‌های جانبی زیادی دارند.

پژویان معتقد است: شرکت‌های خودرویی تبدیل به حیات خلوت وزارت صنعت، معدن و تجارت و سازمان حمایت از مصرف‌کننده شده که همین امر نیز بر هزینه خودروسازان می‌افزاید و درکنار آن باعث می‌شود تا این سازمان‌ها به وظیفه ذاتی خود در قبال تولیدکننده و مصرف‌کننده عمل نکنند.

این استاد دانشگاه  با اشاره به تفاوت قیمت خودرو از کارخانه تا بازار آزاد  گفت: اگرچه گفته می‌شود سود حاصل از تفاوت قیمت میان خودرو کارخانه و بازار آزاد در جیب عده‌ای دلال می‌رود اما واقعیت آن است که خودروساز با افرادی که امکان ثبت نام پیدا می‌کنند همدست هستند. افراد معمولی امکان ثبت نام در سایت خودروسازان را ندارند. درواقع شرکت‌های خودرویی خود در این بازار سازی و نفع حاصل از آن شریک هستند.

وی تصریح کرد: حدود ۱۵ سال قبل که شورای رقابت فرمول قیمت‌گذاری برای خودروسازان تعیین کرد نرخ دلار کمتر از هزار تومان بود و از همین‌رو خودروساز ترجیح می‌داد که بپذیرد با این فرمول محصول خود را عرضه کند اما بازار انحصاری خودرو کشور را از دست ندهد. اما در حال حاضر که نرخ دلار به ۱۵ هزار تومان رسیده و اگر واردات آزاد نیز شود، ارزان‌ترین خودروها نیز در ایران قیمت قابل توجهی دارند، شرکت‌های خودروساز مدعی شده‌اند که واردات را آزاد کنید و نظارتی بر قیمت‌گذاری نیز صورت نگیرد. درواقع با این نرخ ارز در ایران، از طریق آزادسازی واردات خودرو نمی‌توان به بازار آزاد رسید و خودور وارداتی رقیب خودروساز داخلی نخواهد شد.

پژویان در ادامه به ادعای برخی کارشناسان درخصوص راهکارهای رسیدن به تعادل قیمتها اشاره کرد و گفت: گاه گفته می‌شود قیمت خودرو آزاد گذاشته شود و اگر قیمت بیش از حد بالا رود دیگر کسی اقدام به خرید نمی‌کند و بدین ترتیب قیمت به تعادل می‌رسد اما اگر چنین راهکاری اجرا شود این نتیجه حاصل نمی‌شود. خودرو کالایی مصرفی است و خودروسازی که ۹۵ درصد بازار را در اختیار دارد با هر قیمتی محصول را در بازار به فروش می‌رساند و مصرف‌کنندگان نیز چاره‌ای جز خرید ندارند.

پژویان با بیان اینکه وزارت صنعت، معدن وتجارت، سازمان حمایت از مصرف‌کننده ، سازمان نظارت و بازرسی با شرکت‌های خودروساز منافع مشترکی دارند گفت: شورای رقابت را از نظارت بر قیمت‌گذاری خارج کردند تا بتوانند با دست باز هر تصمیمی در خصوص قیمتها بگیرند.

پژویان با انتقاد به واردات قطعات از چین گفت: قرار بر این بود که شرکت‌های قطعه‌ساز با تولید به توانی برسند که علاوه برآنکه بتوانند بازار داخل را پوشش دهند صادرات هم داشته باشند اما در دورانی که نرخ ارز در کشور ارزان بود این شرکت‌ها در پوشش تولید به واردات قطعه از چین روآوردند و به عنوان کالای تولید داخل به فروش رساندند. اما زمانی که نرخ ارز بالا رفت دیگر به لحاظ اقتصادی ادامه این کار به صرفه نبود. بدین ترتیب بخش قطعه‌سازی به شدت متاثر از شرایط پیش آمده است.

اخبار برگزیدهپیشنهاد ویژهصنعت و معدن
شناسه : 92036
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا