وضعیت مرزها برای صادرات به صورت لحظه‌ای تغییر می‌کند

به گزارش جهان صنعت نیوز: «محمد لاهوتی» روز دوشنبه  درباره وضعیت فعلی صادرات به کشورهای دیگر اظهار داشت: صادرات برخی کالاها به دلیل بسته بودن مرزها با مشکل مواجه شده و بسیاری از کامیون‌ها پشت مرز مانده‌اند، اما وزارتخانه های راه و شهرسازی، امور خارجه و اتاق‌های بازرگانی به خصوص اتاق‌های مرزی برای رفع مشکل در تلاش هستند.

وی با بیان اینکه شرایط نسبت به چند روز گذشته بهتر شده، افزود: اکنون تردد و صادرات کالا در مرزها انجام می‌شود، اما درباره بعضی کالاها مانند مواد ضد عفونی کننده و ماسک محدودیت‌هایی برای صادرات بوجود آمده است.

به گفته رییس کنفدراسیون صادرات ایران، برخی کشورها اجازه ورود مواد غذایی را نمی‌دهند و همچنین در برخی مرزها مانند ترکمنستان محدودیت تردد کامیون وجود دارد و کنترل‌ها شدید است.

لاهوتی تصریح کرد: در حال حاضر مرز افغانستان مشغول فعالیت است و صادرات از این مرز صورت می‌گیرد اما در ارمنستان کامیون‌ها پذیرش نمی‌شوند. البته که تصمیم‌ها لحظه‌ای صورت می‌گیرد و گزارش‌ها مربوط به این لحظه است.

وی با اشاره به غیر قابل پیش‌بینی بودن شرایط افزود: هم صادرکنندگان و هم خریداران کالای ایرانی با مشکل مواجه شده‌اند. به نظر می‌رسد باید دست به دست هم داده و شرایط را مدیریت کنیم تا خسارت از نظر جانی و مالی برای صادرکنندگان و اتباع ایرانی و دیگر کشورها به حداقل برسد.

عضو اتاق بازرگانی تهران با بیان اینکه از مرز باجگیران ترکمنستان و رازی ترکیه هیچ کالایی صادر نمی‌شود، افزود: برای صادرات از مرزهای مختلف عراق مانند چذابه و شلچه و مهران و پرویزخان و همچنین مرز سرخس در ترکمنستان مشکلی وجود ندارد.

لاهوتی با اشاره به تراکم کامیون‌های صادراتی پشت بعضی مرزها گفت: اگر از طرف صادرکنندگان همکاری وجود نداشته باشد و بارهای خود را بی‌توجه به وضعیت مرز ارسال کنند، قطعا خودشان متوجه ضرر آن خواهند شد چرا که ارسال کالا و ایجاد ازدحام نه تنها باعث تردد و خروج کالا نمی شود بلکه تصمیم‌گیری را با مشکل مواجه می‌کند.

وی با اشاره به فسادپذیر بودن برخی کالاهای صادراتی، از صادرکنندگان خواست برای حفظ سرمایه خود و همچنین حفظ آرامش در مرزها با توجه به شرایط موجود تصمیم بگیرند.

پس از شیوع ویروس کرونا برخی کشورها مرزهای مشترک خود با ایران را به حالت تعلیق درآوردند و این موضوع باعث تراکم کامیون‌های صادراتی از سمت ایران در مرزها شده است.  

 

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانمسکن
شناسه : 92082
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا