رونق بازار گواهی ظرفیت نیروگاهی با ورود متقاضیان جدید

به گزارش جهان صنعت نیوز:   حمیدرضا عظیمی  افزود: مشترکان متقاضی افزایش قدرت قراردادی بالای پنج مگاوات و متقاضیان با قدرت بیش از پنج مگاوات در حال اخذ کد معاملاتی برای حضور در بازار گواهی ظرفیت و تدارک میزان مورد نیاز اوراق گواهی ظرفیت جهت ارائه به مالک شبکه هستند.

وی تصریح کرد: قیمت عرضه این اوراق از طریق مکانیزم عرضه و تقاضا تعیین خواهد شد که هم‌اکنون حدود ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار کیلووات تقاضا توسط ۱۰۰ متقاضی وجود داشته که برای حضور در این بازار و تدارک میزان مورد نیاز اوراق خود در حال اخذ کد معاملاتی هستند.

عظیمی با اشاره به آغاز فعالیت رسمی بازار گواهی ظرفیت در ۲۸‌ بهمن ماه و عرضه ۱۱۴ هزار اوراق گواهی ظرفیت توسط شرکت مادر تخصصی تولید نیروی برق حرارتی، خاطرنشان کرد: بر اساس قوانین و مقررات مربوطه، واگذاری انشعاب به مشترکین متقاضی افزایش قدرت قراردادی بالای پنج مگاوات و متقاضیان با قدرت بیش از پنج مگاوات مستلزم ارائه مستندات مربوط به حصول اطمینان از تدارک ظرفیت تولید برق (ظرفیت متعلق به خود یا خریداری شده) هستند.

وی با اشاره به افزایش حدود چهار درصدی قیمت این اوراق از ابتدای هفته جاری نسبت به نرخ پایه، تصریح کرد: ارزش ذاتی این اوراق براساس عوامل موثر در بهای تمام‌شده ساخت نیروگاه‌ها قابل استخراج است.

عظیمی افزود:  مالکین نیروگاه‌ها برای نیروگاه‌هایی که از سال ۱۳۹۵ به بعد وارد مدار شده‌اند، می‌توانند نسبت به انتشار اوراق گواهی ظرفیت در بورس انرژی اقدام کرده و متقاضیان اتصال به شبکه نیز قادر خواهند بود به سهولت از طریق بورس و با قیمتی بر اساس مکانیزم عرضه و تقاضا، نسبت به تهیه اوراق مذکور اقدام و به عنوان پیش نیاز اتصال به شبکه سراسری برق اقدام کنند.

معاون برنامه‌ریزی شرکت تولید نیروی برق حرارتی اضافه کرد: رونق ایجادشده در بازار گواهی ظرفیت کمک شایانی به رشد سرمایه‌گذاری در احداث نیروگاه‌ها و تامین برق مطمئن و پایدار در شبکه می‌ کند که امید است این روند با سرعت بیشتر ادامه یابد.

 

اخبار برگزیدهاقتصاد کلان
شناسه : 92111
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا