توزیع ذرت دامی سرعت می گیرد

به گزارش جهان صنعت نیوز:   تزریق قطره چکانی ارز به واردات برخی کالاها از جمله نهاده های دامی کار را به جایی رسانده که در حال حاضر به دلیل رسوب نهاده های دامی همچون ذرت و جو دامی در گمرک، بازار شب عید با کمبود روبرو است.

بر همین اساس نمایندگان هفت تشکل خصوصی بخش کشاورزی در نامه ای به معاون اول رئیس جمهور از کمبود نهاده های دامی بویژه ذرت در آستانه شب عید خبر دادند و از دولت خواستند تدابیر لازم را در این زمینه اتخاذ کند. چرا که نهاده های دامی نقش مهمی در تولید محصولات پروتئینی مورد نیاز مردم از جمله شیر، گوشت، مرغ و … ایفا می کند و در صورت کمبود و گرانی نهاده های دامی خوراک دام، محصولات پروتئینی نیز با افزایش قیمت شدیدی روبرو خواهد شد.

تصمیمات اشتباه به واسطه تغییر رویه‌ها

در بخشی از نامه ۷ تشکل از جمله انجمن ملی تولید کنندگان زنجیره‌ای گوشت مرغ، اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی ایران، اتحادیه مرکزی مرغداران تخمگذار میهن، اتحادیه مرکزی دامداران کشور، صندوق حمایت از توسعه صنعت طیور کشور، انجمن تولید کنندگان جوجه یک روزه کشور و همچنین انجمن صنفی کارخانجات خوراک دام آمده است: به استحضار می‌رساند که با توجه به شرایط فصل و نزدیکی به ایام عید تولید کنندگان با حداکثر ظرفیت در بخش‌های تولید مرغ، تخم مرغ، شیر و گوشت قرمز اقدام به پرورش دام و طیور کرده اند.

در بخشی دیگر از این نامه آمده است: متأسفانه در این شرایط با کمبود تأمین نهاده‌های مورد نیاز از جمله ذرت که یکی از عمده ترین نهاده مورد نیاز پرورش دهندگان است، مواجه شده ایم. به طوری که قیمت این نهاده در بازار آزاد به بالای دو هزار تومان رسیده و سایر نهاده‌ها نیز با وضعیت مشابهی مواجه هستند. ادامه این روند منجر به بروز تلفات و خسارات جبران ناپذیر به سرمایه‌های ملی، کاهش تولید، عرضه محصولات نهایی خواهد شد.

به گفته این ۷ تشکل کشاورزی بخش خصوصی، بخشی از مشکلات ایجاد شده، ناشی از تصمیمات اشتباه به واسطه تغییر رویه‌ها و همچنین عدم تخصیص به موقع و کافی ارز است.

باید ۲ میلیون تن ذرت وارد کشور شود

در همین خصوص رئیس انجمن صنایع خوراک دام، طیور و آبزیان ایران به «جهان صنعت نیوز» گفت: تا ۲۹ بهمن سال جاری ۸۱۶۰ هزار تن ذرت وارد کشور شده که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل یک درصد رشد داشته است اما نسبت به کل سال ۹۷ ، حدود ۱۰ درصد کمتر است.

مجید موافق قدیری افزود: این در حالی است که با توجه به افزایش مصرف ناشی از افزایش جوجه ریزی و تولید مرغ و  همچنین جایگزینی بیشتر ذرت در خوراک دام و طیور ، میزان ذرت درخواستی ما در سال ۹۸ به ۱۰ میلیون تن اصلاح شد. از طرفی با توجه به کسری موجودی ذخایر کشور نسبت به تکلیف دولت که حدود ۱/۵ میلیون تن است، دست کم باید در اسفند امسال حدود ۲ میلیون تن ذرت ترخیص و تامین ارز  شود.

اختلاف قیمت ۶۰۰ تومانی

وی ادامه داد: اما متاسفانه به دلیل اختلاف وزارت جهاد کشاورزی  با وزارت صمت و بانک مرکزی بر سر محاسبه میزان واردات و تخصیص ارز، در شرایط فعلی حدود ۲ میلیون تن ذرت رسوبی در بنادر جنوبی کشور وجود دارد که عرضه این نهاده در بازار را با کاهش روبرو کرده است. به همین دلیل بازار در حوزه تامین ذرت با کمبود و افزایش قیمت مواجه شده است.

قدیری بیان کرد: در حال حاضر وضعیت بازار نهاده های دامی تولید خوراک دام چندان مناسب نیست به طوری که ذرت به عنوان یکی از اقلام پرمصرف در صنایع دام، طیور و آبزیان، دارای اختلاف قیمت ۶۰۰ تومانی در بازار آزاد نسبت به نرخ مصوب است. اختلاف قیمتی که در قیمت نهاده ها و همچنین قیمت تمام شده محصولات پروتئینی بسیار تاثیر گذار است.

این فعال بخش خصوصی افزود: با توجه به تخصیص قطره چکانی ارز به واردات نهاده های دامی ، کمبود این نهاده‌ها به خصوص ذرت در آستانه شب عید به چالشی جدی برای بازار محصولات پروتئینی تبدیل شده است.

به گفته وی، عدم تخصیص ارز به جو دامی نیز مدتی است که دردسرساز شده است به طوری که ۵۴۰ هزار تن جو رسوبی در بنادر نیز باید هرچه زودتر ترخیص شود.

رئیس انجمن صنایع خوراک دام، طیور و آبزیان ایران اظهار کرد: بر همین اساس در جلسه ستاد تنظیم بازار مقرر شد تا طی این هفته توزیع ذرت دامی در کشور سرعت بیشتری بگیرد تا هرچه زودتر نگرانی از بابت کمبود و گرانی محصولات پروتئینی از بین برود.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژه
شناسه : 92439
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا