بارش‌های کمتر از پارسال و ضرورت مدیریت مصرف

به گزارش جهان صنعت نیوز:  میزان بارش‌های کل کشور از ابتدای سال آبی جاری تا سیزدهم اسفند جاری به رقم ۱۸۶.۹ میلیمتر رسید. پارسال در همین بازه زمانی ۱۹۵.۱ میلیمتر بارندگی رخ داده بود و این درحالی است که به گفته «قاسم تقی زاده خامسی» معاون آب و آبفای وزیر نیرو این روز ها مصرف آب به میزان ۳۰درصد افزایش یافته که روندی نگران کننده است.

تازه ترین گزارش منتشره دفتر مطالعات پایه منابع آب ایران نشان می دهد اکنون میزان بارش های بیست استان کشور تا سیزده اسفندجاری نسبت به مدت مشابه پارسال دارای رشد منفی است. همچنین از ۶ حوضه آبریز اصلی کشور، چهار حوضه دریای خزر، خلیج فارس و دریای عمان، دریاچه ارومیه و قره قوم رشد منفی بارش را تجربه کرده اند.

حوضه آبریز دریای خزر که پارسال (ابتدای مهرماه تا سیزده اسفند) ۳۰۶ میلیمتر بارندگی داشت میزان بارش های آن امسال در همین بازه زمانی به رقم ۲۶۹.۲ میلیمترکاهش یافته است.

میزان بارش های حوضه خلیج فارس و دریای عمان هم که پارسال و از ابتدای مهرماه تا سیزده اسفند آن رقم ۳۵۰.۱ میلیمتر بود، امسال به رقم ۳۱۱.۴ میلیمتر کاهش یافته و در حوضه آبریز دریاچه ارومیه هم وضع به همین ترتیب گزارش شده، درحالی که پارسال ۲۷۹.۸ میلیمتر بارندگی داشت، اما امسال به ۱۹۴.۴ میلیمتر کاهش یافته است.

حوضه آبریز قره قوم نیز پارسال درحالی از ابتدای مهرماه تا سیزدهم اسفند ۱۴۰.۷ میلیمتر بارندگی را تجربه کرده بود، امسال این رقم به ۱۱۵.۶ میلیمتر کاهش یافته است.

روند کاهش بارندگی ها در حوضه های اصلی آبریز کشور درحالی است که براساس گزارش های منتشر شده از سوی وزارت نیرو در روز های اخیر روند مصرف در استان های مختلف روبه افزایش نهاده است.

شیوع گسترده بیماری کرونا و نیز نزدیکی به روز های پایانی سال و استقبال از خانه تکانی که شست و شوی هموطنان را افزایش می بخشد، روند مصرف آب را نگران کننده کرده است.

 

اخبار برگزیدهاقتصاد کلان
شناسه : 92462
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا