مسکن ملی گرانتر از مسکن مهر

به گزارش جهان صنعت نیوز:   طرح مسکن ملی از جمله راه کارهایی است که می تواند به آرامش بازار مسکن کمک کند. آن هم در شرایطی که به دلیل افزایش نجومی قیمت مسکن در کشور، خرید این کالا برای مردم به امری غیرممکن تبدیل شده است.  بر اساس آنچه وزارت راه و شهرسازی  اعلام کرده است، در بهمن سال جاری متوسط قیمت هر مترمربع واحد مسکونی با رشد ۸/۳ درصدی از ۱۳ میلیون و ۸۸۲ هزار تومان به ۱۴ میلیون و ۴۰۵ هزار تومان افزایش یافته است.

 این در حالی است که به عقیده برخی از کارشناسان، افزایش قیمت در این حوزه واقعیت ندارد به طوری که در حال حاضر مالکان به دلیل نبود متقاضی برای فروش و نقد کردن ملک خود حاضر به کاهش ۴۰ درصدی هستند. اگرچه در این خصوص برخی دیگر از کارشناسان معتقدند به دلیل فعالیت سودجویان در بازار مسکن، افزایش قیمت قابل توجهی در این بازار حاکم است.

خریداران مسکن مصرف کننده نبودند

بر همین اساس یکی از کارشناسان مسکن به «جهان صنعت نیوز» گفت:  :با توجه به افزایش ۲ برابری نرخ مسکن در ماه های گذشته تصور بر این بود که رکود بر بازار حاکم شود اما شاهد رونق در آن بودیم.

علیرضا سرحدی با انتقاد از حضور دلالان و سوداگران در بازار مسکن اظهار کرد : عمدتا افرادی که در رونق این حوزه دست داشتند مصرف کننده نبودند. در واقع حضور دلالان و سوداگران در این بازار موجب افزایش قیمت های کاذب در این بازار شده است.

سرحدی با اشاره به افزایش ۱۰ تا ۲۰ درصدی خرید و فروش در بازار مسکن گفت: طی دو ماه اخیر شاهد افزایش ۲۰ تا ۳۰ درصدی قیمت مسکن بودیم در حالی که هیچ اتفاق خاصی در این حوزه رخ نداده بود.

وی افزود: در کشور ما حدود ۳میلیون واحد خالی وجود دارد که اگر این املاک به بازار عرضه شود،  شرایط کنونی کمی سروسامان میگیرد و التهابات بازار مسکن کاهش می یابد.

مشکلات صدور پروانه ساختمان

این کارشناس در واکنش به مشکلات موجود در حوزه صدور پروانه ساختمان گفت: بحثی که در این خصوص مطرح می شود این است که مشکلات موجود در حوزه صدور پروانه ساختمان باعث شده که بازار مسکن با کمبود و افزایش قیمت روبرو شود در حالی که بنده چندان با این موضوع موافق نیستم.

وی با اشاره به اینکه بیان چنین مطالبی جوسازی است، اظهار کرد: در حال حاضر  ۳ میلیون و ۴۰۰ هزار واحد مسکونی خالی در کشور وجود دارد که فروش نرفته است.

سرحدی  بیان کرد: اگر بازار رونق داشت، همین تعداد واحد مسکونی موجود در کشور فروش می رفت و بازار مسکن تا حدی التیام پیدا می کرد.

وی افزود: بنابراین صحبت هایی که در مورد مشکلات صدور پروانه ساختمان مطرح می شود، چندان اهمیتی ندارد چراکه این موضوع در حال حاضر تاثیر قابل توجهی بر افزایش قیمت مسکن ندارد. بلکه باید برای فروش خانه های خالی فکری کرد.

اثر مثبت طرح مسکن ملی

این کارشناس بازار مسکن با اشاره به طرح مسکن ملی برای خانه دار شدن گفت: طرح اقدام ملی مسکن تا حدودی برای اقشار متوسط جامعه تنظیم شده که اگر به بن بست نخورد، می تواند به آرامش بازار مسکن کمک کند.

به گفته وی، با این طرح نه تنها افراد زیادی برای ساخت این پروژه دارای شغل می شوند بلکه مسکن هایی نیز با قیمت های کمی مناسب در اختیار مصرف کننده واقعی قرار می گیرد.

سرحدی اظهار کرد: هنوز مشخص نیست که این طرح در چه مرحله ای قرار دارد و توان دولت برای عملی کردن این طرح در چه حدی است اما به هر حال مطرح کردن چنین طرحی در شرایط فعلی امیدوارکننده است.

مسکن ملی گرانتر از مسکن مهر

وی با اشاره به تفاوت طرح ملی مسکن که به گفته برخی افراد مشابه طرح مسکن مهر است، گفت: این امیدواری وجود دارد که این طرح در بهترین حالت مثل مسکن مهر شود. اما این طرح ۲ تفاوت اساسی با مسکن مهر دارد.

سرحدی ادامه داد: تفاوت اول مربوط به مکان یابی ها و تفاوت بعدی مربوط به قیمت است. در واقع قیمت مسکن ملی به مراتب بالاتر از مسکن مهر خواهد بود چراکه در پروژه مسکن مهر، زمین ها به صورت رایگان در اختیار این طرح بود که باعث ارزان تمام شدن قیمت ها می شد.

وی افزود: اما مسکن ملی از همین ابتدا مسکن گرانی است. البته این گرانی به نسبت بازاری که در حال حاضر در رابطه با مسکن وجود دارد، بسیار ارزان تر خواهد بود.

این کارشناس بازار مسکن بیان کرد: یکی دیگر از مزایای طرح اقدام ملی مسکن این است که ساخت ۴۰۰ هزار مسکن با یک حرکت بلندپروازانه همراه نبوده است.

 

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژهمسکن
شناسه : 92558
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا