سیاست موقتی دولتی در عدم تخصیص ارز حمایتی به برنج

به گزارش جهان صنعت نیوز:در پی انتشار نامه اعتراض آمیز انجمن واردکنندگان برنج ایران طی نامه‌ای به معاون اول رییس جمهور با موضوع عدم تخصیص ارز به محموله‌های برنج وارد شده در نیمه دوم امسال و احتمال بروز بحران و تهدید امنیت غذایی کشور، خواستار حمایت دولت و رسیدگی به این موضوع  شده اند در این خصوص امیر عباس افشار امین تحلیلگر مسائل اقتصادی به جهان صنعت نیوز گفت:در این شرایط دولت تخصیص ارز به کالاهایی دارویی و بهداشتی را در اولویت قرار داده است.

وی با اشاره به اولویت بندی  دولت  افزود: از دو منظر این موضوع اهمیت دارد اگر بخواهیم قیمت برنج بالا نرود دولت باید حمایت داشته باشد و ارز را به شکل دولتی در اختیار وارد کننده قرار بدهد تا وارد کننده به قیمت پایین برنج وارداتی را که غالبا هندی است به بازار عرضه و به دست مصرف کننده برساند تا فشار به مصرف کننده قشر ضعیف نیاید.

افشار امین با تاکید به نقص موجود در این نوع حمایت‌های ارزی از واردات گفت: اما این اشکالی است که در ساختار همه کشورهایی که عرضه‌های حمایتی  توزیع می‌کنند وجود دارد  وقتی ارز چند نرخی می شود حتی در حوزه دارو هم صد در صد آن ارز به دست مصرف کننده نهایی نمی‌رسد و در این میان دلالها با اعمال سودجویانه باعث افزایش قیمت کالا می شوند و مصرف کننده مجبور است  کالا را با قیمت بالاتر بخرد و این فرصت  سودجویی ناشی از چند نرخی بودن ارز است.

وی با اشاره به فساد و رانت حاصل از چند نرخی بودن ارز تصریح کرد: اگر بخواهیم اقتصاد سالم و به دور از رانت فساد داشته باشیم باید بپذیریم که همه  با یک نرخ ارز   کالا وارد کنند و نرخ دولتی و آزاد نداشته باشیم  و همه کالاها از یک نرخ آزاد بهره ببرند و کالاهای وارداتی با یک نرخ در دولت و بازار آزاد باشد ودر کل باید  به سمت حذف ارز دولتی برویم که در نهایت هم این اتفاق خواهد افتاد شکی نیست.

افشار امین در تاکید به شرایط کنونی و اولویت بندی های دولت افزود:  با توجه به بحرانهای دولت در سالجاری و شرایط فعلی ، محدودیت منابع ارزی دولت  یکی از دلایل حذف یارانه برنج  وارداتی است . اینکه دولت  اگر بخواهد ارزی را با قیمت دولتی تخصیص بدهد و روی آن یارانه پرداخت بکند قطعا اولویت‌های مهمتری را انتخاب می‌کند مانند دارو و منابع ارزی برای این پرداختها محدودتر است و با اتفاقات بحرانی سالی که گذشت و در حال حاضر همین بیماری کرونا نیاز به تخصیص ارز به حوزه دارو حیاتی‌تر به نظر می‌آید در اینجا دولت ارز دولتی را به دارو و اقلام بهداشتی تزریق می‌کند که در نهایت این اولویت‌بندی به طور موقت برای عبور از بحران کنونی است.

وی در ادامه افزود:البته درمواردی  بسیاری به دولت گزارش داده شده که وارد کننده هایی که ارزهای حمایتی و یارانه ای دریافت کردند صد درصد آن را صرف خرید نکرده و کالای مورد حمایت ارز دولتی با قیمت بالاتری به مردم عرضه و باعث ایجاد تورم شده است.

افشار امین معتقد است:در کل حذف ارز یارانه‌ای به نفع دولت و مردم است در این صورت شاهد کاهش فساد و رانت خواهیم بود هرچه دولت یارانه کمتری را به ارز و حامل های انرژی تخصیص و خرج مصارف عمومی بکند فشار از رویش برداشته می شود و در نتیجه تورم کاهش یابد و اوضاع اقتصادی کشور روند  به سمت مثبت می‌رود و دیگر شاهد تورم  ناگهانی و افزایش‌های چند برابری قیمت نخواهیم بود.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژه
شناسه : 92688
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا