بازار مکاره داروهای ضد کرونا/دارویی ساخته نشده

به گزارش جهان صنعت نیوز:در روزهای اخیر و با افزایش نگران کننده آمار مبتلایان به ویروس کرونا و شیوع آن در همه شهرهای ایران، دولت و وزارت بهداشت با کمبود مواد بهداشتی، ضد عفونی و احتکار میلیون ها ماسک روبه رو است، در این شرایط بازار کلاهبرداری و تبلیغ واکسن ها و داروهای درمان کرونا در ایران داغ است. سازمان جهانی بهداشت و وزارت بهداشت و درمان اعلام کرده اند که تا کنون هیچ دارو و واکسنی برای ویروس کووید۱۹ ساخته نشده، اما در این شرایط بسیاری از فعالان طب سنتی و اسلامی داروهایی را برای درمان در فضای مجازی تبلیغ می کنند. همین چند روز پیش بود که بهنوش بختیاری در صفحه اینستاگرامیش تبلیغ‌ شربت گیاهی درمان کرونا را تبلیغ کرد و به دلیل آن به دادگاه احضار شد. توصیه حجت السلام تبریزیان که خود را پدر طب اسلامی معرفی می کند در رابطه با مصرف روغن بنفشه نیز موج طنز و واکنش هایی را در فضای مجازی و حقیقی به راه انداخت و دهها مورد دیگر که ادعای برخی از آنها در سکوت مسوولان پزشکی و درمانی قابل تامل است. پلیس فتا و وزارت بهداشت همواره و بدون هیچگونه آزمایش و تحقیق، این تبلیغ ها را غیر واقعی و کلاهبرداری می دانند و نسبت به کلاهبرداری هشدار می دهند.

اما به باور برخی از مردم و کارشناسان طب سنتی آنچه در این میان مورد بی اهمیت مسوولان قرار گرفته، بررسی و پیگیری ادعاهای این افراد است. چندی پیش پزشکی که ادعا کرده بود داروی کشف شده را برای دریافت مجوز به وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی ارسال کرده و این اقدام وی پیش از شناسایی اولین مورد کرونا در ایران بوده است، از بی توجهی وزارت بهداشت نسبت به بررسی درخواستش گلایه کرد.

از سوی دیگر برخی اخبار منتشر شده از دستیابی دانشگاه علوم پزشکی بقیهالله(عج) به داروی درمان کرونا خبر می دهد. واکنش ها نسبت به تایید یا تکذیب این اخبار همزمان با شیوع بیماری کرونا در سطح کشور از سوی مجموعه دانشگاه علوم پزشکی بقیهالله همچنان در هاله ای از ابهام است.اما آنچه انکار ناشدنی است اقدامات این بیمارستان و مجموعه مراکز تحقیقاتی این دانشگاه در صف اول ارائه خدمات تشخیصی و درمانی مبتلایان به بیماری کرونا بوده است.
بر اساس اعلام مسئولین این مرکز تحقیقاتی، داروی ضدکرونا به‌تازگی وارد مراحل تست بالینی شده و پیش از تولید انبوه دارو نیازمند مجوزهای وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و سازمان غذا و دارو است.
به اعتقاد بسیاری از فعالان این حوزه، ایران در زمینه طب سنتی همیشه پیشگام بوده و باید ادعای همه فعالان و افراد که داروهایشان برای اخذ مجوز به وزارت بهداشت فرستاده شده بررسی شود و آنها را با چوب کلاهبرداری مورد بی مهری و بی اهمیتی قرار ندهند. کارشناسان بر این باورند که کروناویروس مرز نمی شناسد و بدون گذرنامه به همه جای دنیا سفر می کند. پزشکان تایلندی و مقامات بهداشتی چین تلاشهایی در ساخت داروی ضد کرونا داشته اند و اما این ویروس در یک ماه گذشته در جهان بیش از ۱۵ هزار نفر را مبتلا کرده و جان بیش از سه هزار نفر را گرفته است، از سوی دیگر سازمان جهانی بهداشت از شیوع سریع این ویروس در کشورهای ایران، کره جنوبی، ژاپن ابراز نگرانی کرده است.

 مهدی شادنوش قائم مقام دبیر ستاد ملی مقابله با کرونا در این خصوص به جهان صنعت نیوزگفت:تاکنون دارویی برای مقابله با کرونا کشف و از سوی وزارت بهداشت تایید نشده  است و امیدی نمی رود که  اگر تلاشی هم درساخت این دارو به نتیجه برسد تا انزمان کرونا به همت پیشگیری مردم ریشه کم شده است. رعایت بهداشت فردی و عدم شرکت در اجتماعات از شیوع این بیماری پیشگیری می کند.

شادنوش که پیش از این با حکم وزیر بهداشت نماینده تام الاختیار وزیربهداشت درگیلان بود افزود: که امکانات و تجهیزات فراونی در راه کمک رسانی به استان گیلان است که از فردا در اختیار مردم قرار می گیرد.از همه آنانکه در این ایام سخت یار ما بودند بی نهایت سپاسگزارم و دستشان را می بوسم و امید دارم با گذشت پیروزمندانه از این بحران ملی همه ما روزهای زیبا و خاطره انگیز گیلان را تجربه کنیم.

 

اخبار برگزیدهپیشنهاد ویژه
شناسه : 92847
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا