کرونا، خانه تکانی و بحران آب

به گزارش جهان صنعت نیوز:  همه ساله در ایام اسفند ماه ایرانیان در یک آیین باستانی نسبت به تمییز کردن خانه های خود به منظور استقبال از سال نو و بهار اقدام کرده که این امر به افزایش مصرف آب منجر می شود.

افزایش مصرف آب سبب واکنش وزارت نیرو شده و اقدام به هشدار برای کاهش مصرف کرده و این امر در شرایط کشور امری ضروری محسوب می شود.

امسال، علاوه بر سنت خانه تکانی، گسترش بیماری جدید کرونا که موثر ترین راه پیشگیری از آن به توصیه وزارت بهداشت،درمان و آموزش پزشکی، شست و شوی مداوم دست و صورت عنوان شده، مصرف آب را بیش از سال های گذشته افزایش داده است.

افزایش بی رویه مصرف آب در این روز ها درحالی است که با وجود بارش های خوبی که امسال داشته ایم، هنوز میزان آنها نسبت به سال گذشته همچنان رشد منفی دارد.

براساس تازه ترین گزارش دفتر مطالعات پایه منابع آب میزان بارش های کشور تا شانزدهم اسفند ماه جاری به رقم ۱۸۷.۵ میلیمتر رسیده که پارسال در همین بازه زمانی ۱۹۶.۲میلیمتر بارندگی در کشور ثبت شد.

این میزان بارش بیانگر آن است که چنانچه روند مصرف به وضعیت فعلی که در اکثر مناطق کشور افزایشی شده، تداوم یابد احتمال اینکه در بهار و تابستان سال آینده مشکلات تامین آب جدی تر شود، بیشتر خواهد شد.

وضعیت منابع آب سطحی در حالی با کاهش روبرو است که منابع آب زیر زمینی کشور همچنان در وضعیت قرمز قرار داشته و این به آن معنا است که چنانچه برای تامین آب نیاز به استفاده از منابع زیر زمینی بیشتر شود، وضعیت این منابع هم نگران کننده تر خواهد شد و این به معنای تشدید پدیده فرونشست در کشور محسوب می شود.

اکنون لازم است همه باجدیت ضمن تلاش برای رعایت بهداشت تلاش مضاعف برای مدیریت مصرف داشته باشند و به قول رضا اردکانیان وزیر نیرو باید مدیریت مصرف اولویت زندگی ما ایرانیان شود.

 

اخبار برگزیدهاقتصاد کلان
شناسه : 92963
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا