۲ هفته آینده اوج بیماری کرونا در کشور است

به گزارش جهان صنعت نیوز: همایون یوسفی شامگاه یکشنبه در گفت وگوی ویژه خبری در سیمای خوزستان اظهار داشت: در حال حاضر موارد بستری در حال کاهش است اما براساس پیش بینی‌های کمیته کشوری مقابله با کرونا ، تا هفته آینده در کل کشور روزانه میزان بستری ۱۰ تا ۱۵ درصد بیشتر می شود.

وی افزود: از آنجایی که الگوی ویروس کرونا شبیه آنفلوآنزا است و اوج بیماری در پاییز و زمستان است به نظر می‌رسد از اواسط فروردین با گرم شدن هوا میزان شیوع کرونا در کل کشور و دنیا کمتر شود و حدود ۶ ماه فرصت برای یافتن دارو واکسن مناسب وجود دارد.

یوسفی در خصوص اقدامات کشوری انجام شده برای مقابله با کرونا گفت: قطب‌های آزمایشگاهی فعال و کیتهای تشخیصی مربوط به کرونا تامین و دستورالعمل های درمان، بیماریابی و تدفین بیماران فوتی مشخص شد و ظرفیت تخت های بیمارستانی افزایش یافت وحدود ۲۷ هزار تخت درکشورآماده سازی شد.

عضو ناظر مجلس شورای اسلامی در کمیته کشوری مقابله با کرونا ادامه داد: فعالیت یک هزار و ۲۰۰ مرکز درکشوربرای تامین داروی مورد نیاز کرونا، ممنوعیت صادرات کلیه مواد ضد عفونی کننده، راه اندازی خطوط تولید جدید برای الکل ومواد ضد عفونی کنند، فعالیت تلفن گویا و سامانه برای جوابدهی به مردم، پیش بینی ۱۵۰ مرکز ایزوله در کشور، پرداخت اعتبار اختصاصی به دانشگاههای علوم پزشکی توسط دولت و سازمان برنامه وبودجه وخریداری ۲ هزار دستگاه ونتیلاتورکه برای بیماران بدحال در آی سی یو مورد نیاز است از جمله دیگر اقدامات بود.

وی اظهار داشت: تخصیص اعتبار جداگانه برای خوزستان و تجهیزات جدید برای بیمارستان‌ها در دستور کار است.

یوسفی اضافه کرد: مهمترین راه جلوگیری ازشیوع  از ویروس کرونا قرنطینه در خانه است یعنی در خانه بمانید و همچنین تردد و سفر را کم کنید.

عضو ناظر مجلس شورای اسلامی در کمیته کشوری مقابله با کرونا گفت: اطلاع رسانی به مردم در خصوص این بیماری ماهیتی صورت گیرد تا ابهامات و استرس ها کاهش یابد.

وی ادامه داد: در روزهای ابتدایی، این بیماری توسط مسئولان جدی نگرفته نشد و زمانی که ویروس پیشرفت کرد توجه به سمت آن جلب شد.

یوسفی بیان کرد: درحال حاضر گلایه مردم از پزشک و پرستار نیست بلکه از تهیه اقلام بهداشتی  است و لازم است وزارتخانه های دیگر پای کار بیایند  و همچنین برگزاری نشست های متعدد و بدون نتیجه وقت مفید مدیران را برای ادامه کارمی گیرد.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپوراهوازنیز در خصوص وضعیت اقلام بهداشتی مورد نیاز گفت: سازمان صنعت، معدن و تجارت متولی کارخانه های تولید مواد آرایشی، بهداشتی و تولید ماسک است و چرخه توزیع آنها را بر عهده دارد که با کمک این سازمان در یک هفته اخیر حداقل چهار کارخانه مواد ژل دست، محلو ضد عفونی و گندزدا را فعال و چند کارخانه تولید آب را به کارخانه تولید الکل تبدیل کردیم.

دکتر فرهاد ابول نژادیان درخصوص وضعیت عرضه ماسک گفت: به دنبال شیوع ویروس کرونا با تقاضای زیاد در بازار مواجه شدیم،  از نظر تولید ماسک در همه جای کشورمشکل وجود دارد و چرخه تولید و توزیع برعهده ما نیست.

وی افزود: ۱۴ کارخانه تولید ماسک درکشورفعال است اما در خوزستان وجود ندارد و برخی استان ها نیز برای خروج ماسک محدودیت قائل شده اند البته کارخانه فولاد خوزستان و سازمان زندان‌ها  خط  تولید لباس را به تولید ماسک تبدیل کردند.

ابول نژادیان بیان کرد: با این وجود کمبود ماسک در داروخانه ها وجود دارد و امید است سازمان صمت بتواند وارد کند یا تولید را بالا ببرد.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپوراهواز در خصوص تقویت سیستم ایمنی گفت: تقویت سیستم ایمنی شانس مقابله با انواع ویروس و میکروب ها را افزایش می دهد چون ویتامین دی باعث تعدیل سیستم ایمنی می‌شود و همچنین کمبود آهن نیز باید جبران شود.

وی ادامه داد: روزانه حدود یک ساعات در معرض آفتاب قرارگرفتن مناسب است در غیر این صورت می‌توانید مکمل مصرف کنید.

ابول نژادیان اظهار داشت: البته این ویروس ناشناخته است و اطلاعات درباره آن کمی وجود دارد و نیازمند مطالعات بیشتری است.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز اضافه کرد: اخیرا گفته می شود امکان انتقال این ویروس علاوه بر قطرات تنفسی از دهانه مدفوعی و یا سوار شدن بر روی ذرات هوا و جابجایی آن امکان پذیر است البته در مکان‌های که هوا جریان دارد شانس انتقال کمتر است بنایراین از مردم درخواست می‌کنیم در اجتماعات شرکت نکنند وحداقل فاصله  یک و نیم متری را رعایت کنند.

فرهنگ نوروز بی سفر نوروز بی خطر

وی اضافه کرد: در خوزستان از یک هفته گذشته تمامی مبادی ورودی تیمهای غربالگری و قرنطینه سازی فعال هستند و نیروهای بهداشت و داوطلبان هلال احمر تب سنجی انجام می‌دهند.

ابول نژادیان به پویش نوروز بی سفر اشاره کرد و گفت: اعضای هیات علمی دانشگاه به این پویش پیوستند و امید است  فرهنگ نوروز بی سفر یعنی نوروز بی خطر را نهادینه کنیم و علاوه بر سفرنکردن، دید و بازدید های عید نوروز را نیز به صورت تلفنی انجام دهیم.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز توصیه کرد: پرسنل ادارات و سازمان ها فرهنگ دورکاری را رعایت کنند و پرسنل بیمار با سرفه و تب بر سرکار حاضر نشوند.

تا ظهر روز یکشنبه آمار مبتلایان به ویروس کرونا در خوزستان ۶۹ نفر ثبت شده که ۱۶ نفر از آنها فوت شدند.

ویروس کرونا که رسما کووید – ۱۹ نام دارد، نخستین بار در شهر ووهان چین شناسایی شد تا کنون به بیش از  یکصد کشور سرایت کرده و سازمان بهداشت جهانی را برآن داشته است تا وضعیت فوق العاده اعلام کند.

 

اخبار برگزیدهاقتصاد کلان

شناسه : 93355
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا