xtrim

ایران‌خودرو نیمی از تسهیلات وعده‌داده شده به قطعه‌سازان را پرداخت کرد

به گزارش جهان صنعت نیوز: در ماه‌های گذشته هیات دولت تزریق نقدینگی ۱۰ هزار میلیارد تومانی به صنعت خودرو را مصوب کرد. پس از آن در جلسه‌ای در کمیسیون صنایع مجلس که در آن وزیر صنعت، نمایندگان بانک‌مرکزی، وزیر اقتصاد و نمایندگان بانک‌های عامل حضور داشتند اعطای نیمی از این مبلغ یعنی پنج هزار میلیارد تومان به هر خودروساز برای تزریق به زنجیره تامین آن صورت‌جلسه شد.

در نهایت با تصویب شورای پول و اعتبار بیش از هفت هزار میلیارد تومان برای دو خودروساز بزرگ کشور مصوب و مقرر شد پنج هزار میلیارد تومان آن به صورت تسهیلات بانکی در اختیار خودروسازان قرار بگیرد تا به قطعه سازان بدهند و دو هزار میلیارد تومان دیگر خودروسازان پس از اصلاح ساختار مالی‌شان اوراق مشارکت بفروشند تا از بازار سرمایه جذب نقدینگی داشته باشند.

با این حال تا امروز که بیش از یک ماه از ابلاغیه بانک مرکزی می‌گذرد، هنوز پرداختی تسهیلات به قطعه‌سازان مناسب نیست.

opal

این را «محمدرضا نجفی‌منش» رئیس انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه‌سازان‌ می‌گوید و می‌افزاید: حتی اگر هم اکنون همه مبلغ وعده داده شده پرداخت شود، دست‌کم با سه هفته توقف در کار مواجه می‌شویم.

وی تاکیدکرد: ‌قطعه‌سازان به این مبالغ برای تهیه و تدارک مواد اولیه، قطعات و تجهیزات نیاز دارند، اکنون تیراژ تولید خودرو در بهمن‌ماه پایین آمده، در اسفندماه نیز به طور قطع پایین خواهد آمد و اگر نپرداختن این مبالغ ادامه‌دار شود، خودروسازان نیز در تامین به موقع خودرو برای مشتریان ناتوان خواهند شد.

نجفی‌منش، دلیل اصلی پرداخت نشدن این مبالغ را بی‌تدبیری و به فکر تولید نبودن مسوولان عنوان کرد و گفت: بانک مرکزی اعتقادی به موضوع تولید خودرو ندارد، موضوع کرونا هم بهانه‌ای بیش نیست، زیرا زمانی که این ویروس نبود نیز پرداختی‌ها انجام نشده بود.

رئیس کل بانک مرکزی ۲۸ مهرماه در چهارمین جلسه هیات نمایندگان اتاق بازرگانی صنایع معادن و کشاورزی ایران با اشاره به مشکلات خودروسازان و قطعه‌سازان، گفت: «به شخصه قبول نداشتم که نقدینگی در اختیار قطعه‌سازان قرار گیرد، زیرا همچون سال‌های گذشته آن را هدر می‌دهند، بارها گفتند تا ۶ ماه دیگر وضعیت درست می‌شود، اما نشد.»

وی به طرح این پرسش پرداخت که «صنعت خودروسازی کشور چه زمانی می‌خواهد اصلاح شود و تا کی می‌خواهید به این خودروسازی فشل ادامه بدهید و ما زیان آن را بپردازیم؟»

رئیس انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان‌ در ادامه یادآور شد: معادل ۲۰ درصد از آنچه توسط ایران‌خودرو پرداخت شده، از سوی بانک‌ها بلوکه شده و مقرر بود نیمی دیگر از مبلغ ایران‌خودرو را بانک مرکزی به صورت اعتبار در اختیار بانک‌های عامل قرار دهد؛ اما تاکنون عملی نشده است.

نجفی‌منش خاطرنشان‌کرد:‌ سایپا نیز تاکنون ۴۰۰ میلیارد تومان از بانک‌ها دریافت کرده و به همین اندازه نیز در دست اقدام است، اما تاکنون پرداختی از سوی این شرکت به قطعه‌سازان انجام نشده است.

مشکلات متعدد قطعه‌سازان

«مهدی مطلّب‌زاده» نایب رئیس انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان‌ نیز گفت: اکنون کل مطالبات زنجیره تامین داخلی از خودروسازان به رقم ۳۱ هزار میلیارد تومان رسیده که ۱۴ هزار میلیارد تومان آن مطالبات معوق است.

وی بیان‌داشت: با توجه به پرداختی‌های متعددی که در پایان سال باید از سوی قطعه‌سازان انجام شود از جمله حقوق بهمن و اسفند، مطالبات پیمانکاران، عیدی، پاداش و غیره پرسنل، هر لحظه که این پرداختی‌ها با تاخیر انجام شود، قطعه سازان با دشواری‌های بیشتری مواجه خواهند شد.

مطلّب‌زاده یادآورشد: اکنون ایران‌خودرو بیش از هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان پرداختی داشته و علاوه بر آن از محل فروش خودروهای تولیدی نیز به قطعه‌سازان پرداخت‌هایی انجام داده است، اما پرداختی از سوی سایپا شاهد نبودیم.

وی گفت: این پرداختی‌ها با اولویت قطعه‌سازانی که مطالبات ۱۲۰ روزه دارند انجام می‌شود.

نایب رئیس انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان‌، نقدی شدن خریدهای داخلی، تحریم‌های ظالمانه و قرار گرفتن مجدد ایران در فهرست سیاه FATF را به عنوان مهمترین مشکلات کنونی قطعه‌سازان عنوان کرد و افزود: افزایش تیراژ تولید دو خودروساز بزرگ کشور در ماه‌های گذشته که با تلاش قطعه‌سازان حاصل شد، سبب شده تا انبارهای خودروسازان و قطعه‌سازان از مواد اولیه، قطعات و تجهیزات خالی شود.

وی اظهار داشت:‌ حتی اگر هم اکنون همه مبلغ پنج هزار میلیارد تومان وعده داده شده پرداخت شود، بین ۲۰ تا ۲۵ روز برای تامین مواد اولیه و تجهیزات وقت نیاز است.

 

اخبار برگزیدهاقتصاد کلان
شناسه : 93635
لینک کوتاه :