تلاش وزارت ارتباطات برای پایداری ارتباطات در مناطق سیل‌زده

به گزارش جهان صنعت نیوز:  «مهرداد ترابیان» ‏مدیرکل امور استان‌ها و مجری طرح توسعه ارتباطات در مناطق محروم وزارت ارتباطات روز دوشنبه در خصوص وضعیت قطعی ارتباطات در استان‌های کشور که درگیر سیل شده‌اند توضیحاتی داد.

ترابیان افزود: توجه به ضرورت در خانه ماندن مردم، زمانی که قطعی ارتباطات و اینترنت در روستاها و شهرهای کشور اتفاق افتاد، تاکید وزیر ارتباطات این بود که مشکلات و قطعی‌های مربوط به اینترنت ثابت شهرها بیش از هر مورد دیگری رفع شود. این که ارتباطات در این شرایط قطع شود بسیار خطرناک است.

وی اظهار داشت: استان‌های کرمان، هرمزگان، بوشهر و سیستان و بلوچستان بیش از بقیه استان‌ها با سیل درگیر هستند و این درگیری قطعی‌هایی را در شبکه ارتباطی آن‌ها رقم زده است.

او در این باره گفت: با توجه به پیش‌بینی انجام شده در تمام استان‌های درگیر با سیل، تیم‌های فنی آماده خدمات‌رسانی بودند. فیبر نوری در شهرها معمولا از ۲ مسیر عبور می‌کند تا اگر یکی از آن‌ها در اثر اتفاقی قطع شود، مسیر دوم بتواند ارتباطات را تا حدودی پایدار نگه دارد. 

ترابیان ادامه داد: روز گذشته (سوم فرودین) در جنوب کرمان فیبر نوری که به سمت بم کشیده شده بود، ارتباطات مسیر خود قطع کرد و به این ترتیب حدود ۴-۵ شهرستان جنوب کرمان قطعی ارتباطات چند ساعته را تجربه کردند. در مدت کوتاهی ترافیک آن‌ها را از طریق شرکت ارتباطات زیرساخت بازسازی کردیم و به حالت نرمال برگشت.

او در خصوص قطعی ارتباطات در استان بوشهر گفت: حجم بارندگی در این شهر زیاد بود به همین دلیل هر ۲ فیبر نوری قطع شدند. فیبر اصلی به دلیل سیلاب و فیبر پشتیبان به دلیل ریزش کوه دچار قطعی شد. قطعی ۲ صبح اتفاق افتاد و پس از اقدامات تیم‌های نگهداری ارتباطات به حالت قبل خود برگشت.

اما در استان سیستان و بلوچستان وضعیت کمی فرق داشت و به همین دلیل قطعی هنوز هم در چند نقطه ادامه دارد. ترابیان با این توضیح افزود: متاسفانه در استان سیستان و بلوچستان سیلاب شدیدی وجود دارد. این استان ۲ سه ماه قبل نیز درگیر سیلاب بود و ارتباط شهرهایی مانند نیک‌شهر و سرباز برای مدتی قطع شد. اما قطعی که امروز شاهد آن هستیم ۱۰ درصد قطعی‌های آن زمان است.

وی افزود: نزدیک ۵۰ سایت که به صورت پراکنده بر اثر سیلاب شدید قطع شدند و در زمان شدت سیل امکان اصلاح فیبرهای نوری وجود نداشت اما اکنون تیم‌ها در حال انجام کار هستند و فکر می‌کنم قطعی که برخی از روستاهای سیستان و بلوچستان اتفاق افتاده تا یک ساعت دیگر مشکلات برطرف شود.

او در پاسخ به این سووال که اگر سیل با شدت بیشتر در شهرهای دیگر ادامه پیدا کند، آیا می‌توان ارتباطات را پایدار نگه داشت، گفت: از قبل برنامه‌ریزی برای استقرار تیم‌های فنی، ارسال ژنراتور و مواردی از این دست را انجام دادیم اما در تمام دنیا اگر طوفان، سیل و زلزله افتاق بیفتد قطع مقطعی رخ می‌دهد. مهم این است که سرعت رفع خرابی بالا باشد. تیم‌های ما کاملا آماده هستند. 

ترابیان در خصوص نحوه عملکرد تیم‌ها در شرایط شیوع ویروس کرونا، خاطر نشان کرد: الان زمانی است که از هر سو تاکید می‌شود افراد باید در خانه بمانند، اما اگر ارتباطات وجود نداشته باشد نگه داشتن مردم در خانه سخت می‌شود. به همین دلیل تیم‌ها با امکانات بهداشتی به محل عازم می‌شوند تا شاهد اتفاق جانبی نباشیم. مرخصی تمام مدیران وزارت ارتباطات در شرایط بحرانی کشور لغو شده تا آن‌ها هر زمان که لازم بود برای خدمت‌رسانی در حوزه‌های کار خودشان آماده باشند.

 

اخبار برگزیدهدانش و فناوری
شناسه : 96077
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا