سفرهای هفته اول نوروز به شیوع کرونا در ایران دامن زد

به گزارش جهان صنعت نیوز:  کیانوش جهانپور روز جمعه در نشست خبری که به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد افزود: اینکه بگوییم خیلی از مردم به سفر رفتند را قبول نداریم چون میزان سفرهای نوروز ۵۰ درصد کمتر از سال گذشته بود و اغلب مردم به سفر نرفتند اما به هر حال عده ای از مردم اقناع نشدند و شاید اطلاع رسانی ما کافی نبود.

وی  گفت: به هر حال برای جلوگیری از شیوع بیشتر بیماری از امروز طرح فاصله گذاری اجتماعی تا ۱۵ فروردین اجرا می شود و امکان تمدید آن هم هست اما سفرهای مردم در هفته اول قطعا تاثیر منفی داشته که روزهای آتی علایم آن به تدریج آشکار می شود.

جهانپور ادامه داد: البته افزایش آماری که احتمالا در روزهای آینده خواهیم داشت بخشی از آن به خاطر سفرها و ترددهای مردم است بخشی هم به خاطر افزایش بیماریابی و شناسایی بیماران خفیف و کم علامت است اما به هر حال عده زیادی از مردم در سفرها بیماری را منتقل کردند یا خودشان مبتلا شدند و حتی مواردی از فوت مسافران را در شهرهایی که به سفر رفته بودند را داشتیم.

ایران در فاز مدیریت کرونا

وی در پاسخ به این پرسش که ایران اکنون در چه فازی از مقابله با کروناست گفت: در کشورهای مختلف روشهای مختلفی برای مقابله با کرونا اتخاذ شده است ما در ایران به پشتوانه آمادگی که از یک ماه قبل از شناسایی اولین مورد کرونا در ایران ایجاد کرده بودیم و با اقناع و مشارکت مردم اکنون در فاز مدیریت بیماری کووید ۱۹ هستیم که البته با مهار و کنترل فرق می کند.

رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت ادامه داد: در فاز دوم شناسایی بیماران بعد از فاز اول که فاز خوداظهاری مردم در سایت  salamat.gov.ir بود و همزمان با ادامه فعالیت این سایت شناسایی موارد خفیف با تست  pcr نیز انجام می شود و بنابراین در روزهای آینده شناسایی افراد مبتلا با علایم خفیف و حتی بدون علامت بیشتر می شود.

وی گفت: تاکنون ۵۴ میلیون نفر با مراجعه به سایت وزارت بهداشت خوداظهاری کرده اند و بیش از ۶۰ درصد مردم یکبار  غربالگری شده اند اما به زودی با گسترش غربالگری شناسایی زودهنگام بیماری و مداخلات زودهنگام را خواهیم داشت و به سمت مدیریت بهتر می رویم.

جهانپور تاکید کرد: ما اکنون در فاز مدیریت بیماری کووید ۱۹ هستیم به همین علت صحنه هایی که در برخی کشورهای اروپایی مثل اسپانیا، ایتالیا، لوکزامبورگ یا سوئیس یا برخی ایالات آمریکا می بینیم را به هیچ وجه در ایران نداریم و امیدواریم با ادامه این روند در هفته های آینده به مهار و حتی حذف این بیماری در کشور دست پیدا کنیم.

ادامه دارد…

 

اخبار برگزیده
شناسه : 96737
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا