سلامت، تحت الشعاع تداوم حرکت چرخ زنگ زده جاده مخصوصی‌ها

به گزارش جهان صنعت نیوز: رئیس جمهور ازبازگشایی فعالیت‌های اقتصادی به صورت پلکانی و تدریجی خبر داده است . در واقع این تصمصمی در حالی از سوی رییس دولت اتخاذ شد که وزیر بهداشت پس از افزایش ترددها در ۱۶ فروردین بر ضرورت تداوم قرنطینه خانگی و تعطیلی صنایع و کسب و کارها تاکید کرده بود . موضوعی که به نظر می رسد تحت شرایط خاص اقتصادی و پس از جواب رد صندوق بین الملی پول درباره تقاضای وام ۵ میلیارد دلاری ایران صورت گرفته است . اگرچه که به نظر می رسد خودروسازان که بعد از نفت، گاز و پتروشیمی بزرگ‌ترین صنعت داخلی به شمار می‌رود و با حدود ۸۵۵ هزار پرسنل ۱۰ درصد از تولید ناخالص داخلی را به خود اختصاص  داده مهمترین گروه از موافقان تصمیم اخیر رییس جمهور بوده و  تداوم چرخ زنگ زده خودروسازی را برای جلوگیری از کاهش زیان انباشتی که در خلال این سال ها در نتیجه مدیریت ناکارآمد و یکه تازی در بازار انحصاری ایجاد شده به سلامت کارکنان خود ترجیه می دهند.

احمد نعمت بخش دبیر انجمن خودروسازان در این خصوص به جهان صنعت نیوز گفت:قطعا سلامتی را فدای تولید نخواهیم کرد چرا که یکی از صنایع مهم کشور خودروسازی است اگر قرار باشدتعطیلات ادامه پیدا کند ضرر زیادی به چرخه تولیدآن وراد می‌شود چنانچه به هدف گذاری‌های سال پیش هم نخواهیم رسید.

وی با توجه به  نامگذاری سال ۹۹ از سوی مقام معظم رهبری به سال جهش تولید ادامه داد: سال ۹۹ سال جهش تولید نامگذاری شده است و صنایع خودروسازی برای سال ۹۹ تولید ۱۲۰۰ دستگاه خودرو در برنامه کار دارند که با این تعطیلی اجباری  ۲۳ روزه  رسیدن به آن کمی سخت شده است و بازگشایی صنایع خودروسازی با رعایت موارد و پروتکل‌های بهداشتی صورت خواهد گرفت و جای نگرانی نخواهد داشت.

وی در عین حال می‌گوید:با بازگشایی صنایع باید وضعیت بهداشت و سلامت کارگران هر روز بررسی شود و بدون ماسک و دستکش حق کارکردن نداشته باشند و در ضمن  محیط کارآنان و دستگاهها ضدعفونی و گندزدایی شده باشد .

دبیر انجمن خودروسازان با تاکید بر نابسامانی وضعیت اقتصادی کشور و مردم اظهار کرد:این تصمیم دولت دو سر دارد یک سوی آن در حمایت از تولید و چرخیدن چرخ اقتصاد است و در سوی دیگر در صورت ادامه این تعطیلی‌ها کارفرمایانی که وضعیت اقتصادی خوبی را در سال گذشته نداشتند در پرداخت حقوق کارگران دچار مشکل می‌شوند و نمی‌توانندحقوق و مزایای نیروهای خود را به موقع بپردازند.

نعمت بخش در ادامه افزود:کارگران هم باید در این دوره با رعایت نکات بهداشتی در محل کار خود حاضر شوند و اگر نشانه‌های بیماری در خود دیدند با مراجعه به پزشک و  اقدام به خود قرنطینه‌گی از شیوع آن در محل کار پیشگیری کنند. کارفرمایان هم باید ملزم به رعایت پروتکل‌های بهداشتی و تامین موارد تاکید شده از سوی وزارت بهداشت و درمان باشند آنچه برای صنایع مهمتر از تولید است سلامتی کارگران است.

وی معتقد است تمکین از سیاست های دولت در راستای برنامه‌ها و اهدف می‌تواند راه رسیدن به موفقیت و شکست بیماری کرونا را کوتاه‌تر کند در این شرایط کارگر و کارفرما نیاز به چرخش چرخ اقتصاد دارند اما با رعایت نکات ایمنی و بهداشتی که همت هردو را می‌طلبد.

 

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژه
شناسه : 98286
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا