سر کاگران زغالسنگ بی کلاه ماند

به گزارش جهان صنعت نیوز: بر اساس تصمیم گیری ستاد ملی کرونا مشاغل کم ریسک به صورت تدریجی از تاریخ ۲۳ فروردین ۹۹ شروع به کار می کنند.اما مشاغل پر ریسک باید تا سفید شدن وضعیت صبر کنند در این میان کار کردن در معادن هم جزو مشاغل پر ریسک محسوب می شود که متاسفانه جزو لیست مشاغل پر ریسک ثبت نشده اند. علی رغم اینکه  وزارت بهداشت معتقد است هنوز کرونا را مهار نکرده و نتوانسته روند شیوع آن را در دست بگیرد باید نگران  اوج گیری دوباره کرونا باشیم. در این میان دولت تسهیلاتی را برای صنایع و مشاغلی که از شیوع کرونا آسیب دیده در نظر گرفته که در لیست اعلام شده نام رسته شغلی معادن به چشم نمی خورد.

گزارشها حاکی از آن است که اعضای انجمن زغال سنگ در نامه ای به معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صمت خواستار ورود به لیست مشاغل آسیب پذیر از کرونا شدند تا بتوانند با دریافت تسهیلات و کمک های دولتی، هزینه بیشتری برای ایمنی و بهداشت معادن زغال سنگ کنند. معدنی ها با مشکلات فراوانی درایمنی محیط کار مواجهند و به دلیل تراکم افراد در محیط های سر بسته شرایط سخت کاری را در روزهای بیکاری کرونا به سر می برند. این کارگزان با حداقل های پرداختی جزو مشاغل سخت به حساب می آیند اما این بار برای دریافت تسهیلات از چشم دولت دور مانده اند.

محمد بیاتیان عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در خصوص جاماندن رسته معادن از دریافت تسهیلات کرونایی به جهان صنعت نیوز گفت: کار در معدن بدون وجود بیماری کرونا جزو مشاغل پر ریسک به حساب می آمد و الان که شیوع بیماری در کمین است کار در معادن  خطر بیشتری دارد. قطعا لیست مشاغلی که قرار است تسهیلات کرونایی دریافت کنند نیاز به بازنگری و کار کارشناسی بیشتری دارد .احتمال اینکه رسته های شغلی  دیگری نیز از این لیست مغفول  مانده باشد زیاد است .

 

این نماینده  مجلس شورای اسلامی با تاکید بر حمایت های دولتی از معادن عنوان کرد: کارگران معادن در شرایط سخت و طاقت فرسایی کار می کنند و  بسیاری از معادن ایران در وضعیت خوبی از لحاظ رعایت ایمنی و بهداشتی به سر نمی برند.در این شرایط بیماری کرونا که کارگزان خانه نشین شده اند و معادن درآمدی ندارند باید حمایت هایی در خصوص پرداخت حقوق ، معافیت های مالیاتی و مهلت های پرداخت قبوض  انرژی برای آنها در نطر گرفته شود. به علاوه اینکه برخی از صنایعی که در حال کار هستند با رعایت پروتکل های بهداشتی  باید احتمال شیوع بیماری را درمیان کارگران به صفر برسانند.

وی  ادامه داد:معادن کشور با توجه به نقش تاثیر گذاری که در چرخه اقتصادی دارند باید حمایت های بیشتری  شوند.معادن زغال سنگ نسبت به دیگر معادن  از نظر اقتصادی و درآمد ضعیف تر هستند،بازار خوبی ندارند و کارگران آنها بیشتردر معرض خطرند.از آنجایی که در معادن ریه درگیر گردو غبار و آلودگی های محیط است  و بدن را نسبت به این بیماری ضعیف تر می کند بهتر است که معادن تا رسیدن به وضعیت سفید شروع به کار نداشته باشند.آغاز به کار معادن می تواند خسارات جبران ناپذیری داشته باشد.

در حالی که انجمن زغال سنگ ایران  در پی دریافت تسهیلات برای جبرا ن خسارات اشی از کرونا برای معادن زغال سنگ و کارگران بیکار شده است  در معادن مس خبری از تعطیلی و بیکاری نیست، نادعلی اسماعیلی عضو هیات مدیره شرکت ملی مس ایران در این باره به جهان صنعت نیوز می گوید: با توجه به اینکه معادن  مس در مناطقی است که بیماری کرونا گزارش نشده هیچ یک از معادن مس تعطیل نشده اند.

وی با اشاره به قرار داشتن معادن مس در شهر کرمان، شهربابک و سیرجان و روند تولید می گوید:تمام معادن مس در کشور با رعایت پروتکل های بهداشتی در محیط کارو همچنین ارتقاءایمنی کارگران فعال هستند.در این بحران شرکت ملی مس کمک های مالی به دولت در جهت کنترل و پیشگیری بیماری کرونا داشته است. در صورتی که ادامه فعالیت معادن مس تهدیدی برای سلامت کارگران داشته باشد بلافاصله نسبت به متوقف کردن تولید اقدام می کنیم.

وی در ادامه با تاکید بر حمایت های دولتی در شرایط بحرانی از معدنی های آسیب دیده گفت: گرچه تمام معادن در بحران کرونا به یک اندازه ضرر نمی کند و وضعیت زغال سنگی ها به مراتب  وخیم تر است پیشنهاد می شود  دولت به کارگران معادن توجه بیشتری داشته باشد.

اخبار برگزیدهپیشنهاد ویژهصنعت و معدن
شناسه : 99065
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا