شرط بقای کسب و کارهای کوچک در بحران کرونا ویروس

محمد هادی موقعی * در ایالات متحده آمریکا سهم کسب و کارهای کوچک در تولید ناخالص داخلی بالغ بر ۶ تریلیون دلار در سال ۲۰۱۴ بوده است. سهم اشتغال از کل اشتغال کشور ۴۰ درصد و بیش از ۵۸ میلیون نفر در این بخش کار می کنند.فاصله گذاری اجتماعی و در خانه ماندن ضربه بزرگی به این بخش از اقتصاد در هر کشور وارد می کند. در خانه نشستن تقاضا را تا اندازه زیادی کاهش داده است.

ضربه های اقتصادی به این کسب و کارها کدامند و با چه روش هایی می توان از کسب و کارهای کوچک حمایت نمود؟

انجمن های صنفی و صاحبان کسب و کارهای خرد و کوچک در آمریکا سه مؤلفه را برای حفظ بقا در شرایط کرونا ویروس پیشنهاد داه اند:

  • ایمنی در نقدینگی

کسب و کارهای کوچک باید پرداخت هایی را انجام دهند که صرف نظر از کسب درآمد همواره رخ می دهند و نقدینگی صاحب کسب و کار را می بلعند. اجاره، حقوق و دستمزد و هزینه های ثابت روزانه و عادی. زمانی که درآمد قطع می شود تامین این مخارج از کجاست؟

یکی از راه حل ها ایجاد یک صندوق برای ثبات شغلی این کسب و کارها است. این صندوق می تواند کمک های بلاعوض وزارت خزانه داری را بین کسب و کارهای آسیب دیده توزیع کند. به طوری که بتوانند کارکنان بازخرید شده خود را طی یک دوره ۱۲ ماهه بعد از بحران دوباره استخدام کنند. نقدینگی به آسیب پذیرترین شغل ها اختصاص یابد و حقوق کارکنان آن ها بر اساس لیست حقوق مورد تایید کارفرما پرداخت شود. باید سقف وام های سازمان حمایت از کسب و کارهای کوچک از ۳۵۰ هزار دلار به هر شغل به یک میلیون دلار افزایش یابد. این اقدامات، تضمینی برای حفظ کارگران و خانواده های آنان است.

  • اطمینان از دسترسی به سرمایه

برای کسب و کارهای زنجیره ای نقدینگی فقط یک طرف معادله است. سهم دستمزد در قیمت تمام شده کالای فروش رفته در صنایع خدماتی بالاست. باز پرداخت وام های دریافتی از انجمن های حمایتی صنایع کوچک درد مشترک همه این ها است و مهم تر از همه خطر اخراج کارکنانی است که همه مرخصی های خود را استفاده نموده اند. صندوق کمک های ثبات مشاغل باید ضمانت های وام ها عهده دار شوند و اطمینان خاطر بالایی را در صاحبان کسب و کارهای کوچک ایجاد کند.

یکی دیگر از راه های کمک به این کسب و کارها حمایت های لازم برای جبران هزینه ها در دوران بیماری بر اساس قانون حمایت های درمانی و طرح های امدادی برای بازپرداخت وام هاست.  مبلغی حدود ۳۰۰ میلیارد دلار از بسته حمایت های اقتصادی در آمریکا به کسب و کارهای کوچک ومشاغل اختصاص یافته است. بهره یک سال وام های این مشاغل بخشیده می شوند و سازمان حمایت از کسبوکارهای کوچک این ضمانت را برای بعد از آن عهده دار می شود. سقف وام های سرمایه در گردش این مشاغل از ۳۵۰ هزار دلار به ۱ میلیون دلار افزایش یافته است تا بتوانند کارکنان خود را حفظ کنند.

  • همراهی با سیاست گذاران

در واشنگتن درخواست مبالغ زیادی در حد میلیارد ها دلار برای کمک به شرکت های بزرگ شده است. شاید صدای کسب و کارهای کوچک باید بلندتر شود تا بتوانند بخشی از منابع ملی را برای کمک به خود جذب کنند. کسب وکارهای بزرگ نمی توانند نماینده کسب و کارهای کوچک باشند و از زبان آنان در مورد سیاست های اقتصادی مرتبط با کسب و کارهای کوچک سخن بگویند.

باید با ایمیل، فضای مجازی، رسانه ها و هرگونه ابزار ارتباطی صدای خودمان را بلند کنیم و فریاد بزنیم:  حیات اقتصاد آمریکا در گرو حیات کسب و کارهای کوچک است.

تأثیر روانی قطع ارتباطات و فواصل اجتماعی باعث تعطیلی باشگاه های ورزشی، رستوران ها و کافی شاپ ها می شود و خانواده های زیادی نگران بیکار شدن اعضای خانواده هستند. سرایت اجتماعی بحران از کانال توقف فعالیت های کسب وکارهای کوچک شدید تر است.

یک ضرب المثل میگوید: یک اونس پیشگیری یک پوند درمان می آورد. در این محیط پاندمیک باید خرد جمعی صاحبان کسب و کارهای کوچک  در جذب حمایت ها به کار گرفته شوند. وقتی کسب وکارهای رنجیره ای ۲۶۵۰۰ شغل را از دست می دهند، قطعا این آمار برای کسب و کارهای خارج از صنعت زنجیره ای بسیار بالاتر خواهد بود. پس باید فریاد کسب و کارهای خرد وکوچک به گوش قانون گذاران و سیاست گذاران برسد.

ایمنی در نقدینگی

کسب و کارهای کوچک باید پرداخت هایی را انجام دهند که صرف نظر از وجود یا عدم وجود درآمد، واقع میشوند و نقدینگی صاحب کار را می بلعند.

اجاره، حقوق و دستمزد و هزینه های ثابت روزانه و عادی. زمانی که درآمد قطع می شود تامین این مخارج چگونه باید رخ دهد؟

یکی از راه حل ها ایجاد یک صندوق برای ثبات شغلی این کسب و کارها است. این صندوق می تواند کمک های بلاعوض وزارت خزانه داری و کمک های داوطلبانه دیگر را بین کسب و کارهای آسیب دیده توزیع کند. به طوری که بتوانند تعداد کارکنان خود را حفظ و یا طی یک دوره ۱۲ ماهه بعد از بحران مجددا استخدام کنند.

نقدینگی باید به آسیب پذیرترین شغل ها اختصاص یابد و حقوق کارکنان آن ها بر اساس لیست حقوق مورد تایید کارفرما پرداخت شود.

 باید سقف وام های سازمان حمایت کننده از کسب و کارهای کوچک از ۳۵۰ هزار دلار به هر شغل، به یک میلیون دلار افزایش یابد. این اقدامات، تضمینی برای حفظ کارگران و خانواده های آنان است.

اخبار برگزیدهیادداشت
شناسه : 99097
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا