سهم ۱۴ درصدی تسهیلات مسکن از قیمت ملک

جهان صنعت نیوز| بر اساس آنچه کارشناسان می گویند، با رشد بی سابقه قیمت مسکن در سال های اخیر،  تسهیلات اعطایی از سوی دولت تنها بین ۱۲ تا ۱۵ درصد ارزش ملک را در بر می‌گیرد و در واقع افزایش میزان مبلغ وام مسکن به نسبت سال های گذشته نیز نتوانسته تاثیری بر خانه‌دار‌شدن جوانان داشته باشد.

برآوردها نشان می دهد که در حال حاضر تسهیلات مسکن تنها جوابگوی ۱۴ درصد از ارزش کل یک واحد مسکونی متوسط در شهرهای بزرگ است. به این معنی که میزان تسیهلات فعلی مسکن چه در قالب صندوق پس انداز یکم و چه سایر وام‌ها تاثیری بر افزایش قدرت خرید متقاضیان مسکن ندارد چرا که رشد قیمت مسکن طی ۲ سال اخیر بسیار بالا بوده و براساس آمار منتشر شده از سوی مرکز آمار تا مرز ۱۳۰ درصد افزایش قیمت روبرو بوده‌ایم.

بنابراین در شرایط فعلی وام مسکن قدرت پوشش‌دهی مناسبی حتی برای خرید یک آپارتمان نقلی در تهران را هم ندارد. از این رو دولت باید راهکارهای دیگری را برای کمک به خانه دار شدن جوانان مد نظر قرار دهد.

رشد قابل توجه قیمت مسکن

در همین رابطه یک کارشناس مسکن به «جهان صنعت نیوز» گفت: در حال حاضر سوالی که در رابطه با بازار مسکن مطرح می شود این است که آیا در چنین شرایطی که با افزایش نرخ تورم و رشد منفی اقتصاد روبرو هستیم،  افزایش میزان مبلغ وام مسکن توانسته راه‌حلی برای تحریک تقاضا در بخش مسکن باشد یا خیر.

امین فرخی افزود: طی ماه های اخیر رشد قیمت مسکن بسیار زیاد بوده و حتی آمارهای رسمی نیز این موضوع را تایید کرده اند. این در حالی است که محاسبات نشان می دهد تسهیلات فعلی مسکن تنها بین ۱۲ تا ۱۵ درصد از ارزش کل یک واحد مسکونی متوسط در شهرهای بزرگ را پوشش می دهد.

وی با تاکید بر اینکه نوسان‌های قیمتی چشم انداز خرید خانه را برای طبقات ضعیف مغشوش‌ کرده است،  اظهار کرد: کسانی که به صورت واقعی به مسکن نیاز دارند، در چنین وضعیتی نمی‌توانند به خواسته خود برسند حتی اگر از تسهیلات مسکن ارائه شده از سوی دولت استفاده کنند.

این کارشناس مسکن بیان کرد: طی سال های اخیر قدرت خرید مردم با کاهش زیادی روبرو شده و از طرفی قیمت‌ها با رشد بسیار فزاینده‌ای همراه بوده است. از این رو تقاضا در بخش مسکن به کمترین میزان خود رسیده است.

مردم توانایی پرداخت اقساط سنگین را ندارند

فرخی با بیان اینکه در حال حاضر بسیاری از مردم توانایی پرداخت اقساط سنگین وام مسکن را ندارند، اظهار کرد: این در حالی است که با توجه به کاهش ارزش پول ملی طی یک‌سال اخیر، پس‌اندازهای مردم هم پاسخگوی مبلغ مورد نیار برای خرید مسکن نیست.

وی با اعلام راهکارهایی برای خانه دار شدن جوانان افزود: در حال حاضر با توجه به وضعیت  اقتصادی بهتر است که دولت به جای اعطای وام هایی که به زعم خودش ارزان قیمت است، سیاست‌های درست و منطقی  را برای کنترل تورم در پیش بگیرد تا در چنین شرایطی اوضاع برای تحریک تقاضا در بخش مسکن بهبود پیدا کند.

به گفته این کارشناس مسکن، ساخت مسکن‌های ملی تا سه سال آینده طول می‌کشد و تاثیری در کاهش قیمت مسکن ندارد.

وی اظهار کرد: در حال حاضر بزرگترین چالش بخش مسکن وجود تقاضا‌های سرمایه‌ای و کاذب است که به صورت مصنوعی قیمت‌ها را افزایش داده است.

لزوم تسهیل فرآیندهای اخذ مجوز

این کارشناس مسکن گفت: باید بانک مرکزی خطوط اعتباری ویژه‌ای را برای ارائه تسهیلات ارزان قیمت خرید خانه برای زوج‌های جوان یا مسکن اولی‌ها در نظر بگیرد اما این امر به دلیل کسری بودجه‌ای که دولت با آن روبرو است و همچنین بحرانی که به طور کلی در اقتصاد با آن روبرو هستیم، عملا ممکن نیست.

فرخی پیشنهاد کرد که دولت در شرایط فعلی فرآیندهای اخذ مجوزها را برای سرمایه‌گذاری در بخش مسکن تسهیل کند تا  سرمایه‌گذاران برای حضور در این بازار و فعالیت در آن جذب شوند. این موضوع به طور حتم می تواند  به کاهش تنش ها در بازار مسکن بینجامد و خرید مسکن را برای جوانان به امری شدنی تر تبدیل کند.

 اقساط  بیش از ۴ میلیون تومانی

بر اساس آنچه گفته شد و در شرایطی که یک مسئول بانکی مدعی اثرگذاری وام  بر تعداد معاملات مسکن شده ، بررسی‌های میدانی نشان می‌دهد عمده زوج‌ها نه تنها از عهده اقساط ۳ تا بیش از ۴ میلیون تومانی این وام‌ها برنمی‌آیند، بلکه قادر به خرید ده‌ها برگه حدود ۵۰ هزار تومانی هم نیستند.

در پی رشد قیمت مسکن که طی بیش از دو سال اخیر اتفاق افتاد از اواخر سال گذشته سقف وام خرید مسکن از طریق اوراق که پیش از آن ۱۲۰ میلیون تومان بود به ۲۴۰ میلیون تومان افزایش پیدا کرد. به این ‌ترتیب زوجین تهرانی می‌توانند ۲۴۰ میلیون تومان وام بگیرند. به زوجهای ساکن در شهرهای بالای ۲۰۰ هزار نفر ۲۰۰ میلیون تومان تعلق می گیرد و در شهرهای کمتر از ۲۰۰ هزار نفر به زوجین متقاضی ۱۶۰ میلیون تومان تسهیلات پرداخت می شود.

بزرگترین مانع پیش روی زوج ها

البته در تمام شهرها ۴۰ میلیون تومان از این رقم مربوط به وام جعاله است. نرخ سود این وام ۱۸ درصد و مدت بازپرداخت آن ۱۲ سال است. برای دریافت این وام در تهران باید به ازای هر ۵۰۰ هزار تومان یک برگه اوراق تسه خریداری کرد که نرخ آن هم اکنون بین ۴۸ تا ۵۱ هزار تومان در نوسان است. یعنی زوجین تهرانی باید همین ابتدا ۴۸۰ برگه حدود ۵۰ هزار تومانی بخرند که حدود ۲۴ میلیون تومان می شود.

برآورد این موضوع که آیا متقاضیان می‌توانند از طریق این وام خانه دار شوند یا نه، احتمالاً در رشد تقاضای مصرفی بازار مسکن طی ماههای آینده مشخص می‌شود اما آنچه مشخص است اینکه اقساط ماهیانه این تسهیلات بزرگترین مانع پیش روی زوج هاست.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژهمسکن
شناسه : 99149
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا