رشد شاخص در سایه توافقات اپک

به گزارش جهان صنعت نیوز: شاخص بورس تهران معاملات امروز شنبه ۲۳ فروردین ۹۹ را با ورود به کانال ۶۰۰ هزار واحدی آغاز شد. این بازار برخلاف ابلاغ بخشنامه‌های جدید و ایجاد برخی از محدودیت‌ها، معاملات خود را صعودی آغاز کرد. درپایان هفته گذشته خبر اعمال این محددیت‌ها و واکنش رئیس جمهور به اعمال تغییرات در بازار بورس مورد اعتراض معامله‌گران بورسی قرار گرفت. در ادامه مقرر شده برای بررسی در خصوص این تغییرات جدید امروز تصمیم‌گیری شود.

علاوه بر این امروز، درمقابل اغلب نمادهای بورسی صف خرید تشکیل شده بود و سهامداران تمایلی به عرضه سهام خود را نداشتندکه همین موضوع باعث مثبت شدن معاملات امروز و ورود به کانال ۶۰۰ هزار واحدی  شاخص بورس شده است.

براساس پیش بینی‌ها فعالان بورسی که معتقدند در هفته پیش رو این بازار روند رشد را در پیش خواهد گرفت. کارشناسان تاثیر توافقات کشورهای اعضا اپک برکاهش تولید نفت را باعث رونق در بازار بورس و رشد معاملات می‌دانند. توافق بر سر کاهش تولید نفت اوپک باعث رشد امروز شاخص کل شده است. این توافق که باعث افزایش قیمت نفت هم شد بر صنایع بورسی و محصولات نفتی مانند پالایشی‌ها و فولاد تاثیر متبت داشته ،امروز اکثر نمادها مانند نماد فولاد مبارکه اصفهان (فولاد)، گسترش نفت و گاز پارسیان (پارسان)، پالایش نفت اهران (شتران)، کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران (حکشتی)، پالایش نفت اصفهان (شپنا) و ملی صنایع مس ایران (فملی) بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص کل داشتند.

نصراله برزنی ،عضو هیات مدیره بورس در تحلیل بازار بورس به جهان صنعت نیوز می گوید:از عمده دلایلی که می تواند در رشد بازار سرمایه موثر باشد وجود نقدینگی در دست مردم و امن نبودن بازار های دیگر سرمایه است.ریزش سرمایه های مردم به بورس باعث رونق تولید و مانع ایجاد بازارهای سودگرانه در ارز و طلا و مسکن می شود.بنابراین دولت باید از این بازار حمایتهای خود را بیشتر کند و با ایجاد محدودیت باعث کاهش تمایل مردم به این بازار نشود.

برزنی در ادامه با اشاره به رشد ۶ هزار برابری نقدینگی در ۴۰ سال گذشته می افزاید:در چند سال اخیر به طور متوسط بورس سالانه ۲۸ درصد رشد داشته که دلیل آن افزایش سطح عمومی قیمتها که همان تورم است و نقش کلیدی در رشد شاخص داشته است. کاهش ارزش پولی هم یکی از دلایل این رشد است.در شرایط فعلی رشد بورس از یک سال و نیم گذشته که شاهد رکود در بازارها بوده ناشی از وجود سه عاملی است که اشاره کردیم.

وی با تاکید بر تورم حاکم بر جامعه و ناامنی اغلب بازارهای سرمایه افزود:یکی از عواملی که در سال گذشته  بورس رشد ۸۰ درصدی داشته حاصل رکودی بوده که از دی ماه سال ۹۲ بر آن حاکم بوده ، رشد قیمتها در بازار باعث ایجاد تورم شده بود و تنها بازاری که می توانست با این افزایش قیمتها همپایی کند بورس بود .

وی با اشاره به نداشتن  بازار رقیب در برابر بورس گفت: بورس به دلیل بازدهی بیشتری که نسبت به دیگر بازارها دارد رقیبی ندارد .بازار های دیگری مانند سرمایه که نرخ سودش در برابر تورم ۴۰ درصدی رغبتی برای سرمایه گذارن ندارد وبازار مسکن هم به دلیل هزینه ها و غیر قابل تجزیه بودن توان ورود سرمایه گذاران را کاهش داده است.

برزنی معتقداست حالا که تحریم ها باعث ورود بسیاری اط شرکت ها به بورس شده شاهد رونق در تولید و صادرات خواهیم بود:در ۶ سال گذشته واردات آنقدر زیاد بود که شرکت ها قادر به تولید نبودند ولی اکنون به دلیل رقابت در صادرات می توانند تولید داشته باشندو هم سودشان را بالا ببرند و هم به ارزش سهام خود در بورس بیفزایند.همه این عوامل درمثبت شدن  رشد شاخص موثرند. در سال ۱۳۶۹ شاخص ۱۰۰ بوده است ولی امروز وارد کانال ۶۰۰۰ هزار واحدی شده است که به این معنی است تا کنون قیمتها ۶ هزار برابر شده استو بخش عمده اش ناشی از افزایش سطح قیمتها و رشد تورم است.

وی در خصوص پیش بینی روند رشد بورس افزود: تا زمانی که تورم رشد داشته باشد،که به نظر در سال جاری این افزایش متوقف نخواهد شد شاخص بورس هم رو به رشد مثبت خواهد رفت.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانبانک و بیمهپیشنهاد ویژه
شناسه : 99511
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا