آیا چین به بحران کرونا پایان داده است

دکتر صلاح‌الدین هرسنی * نکته در خور توجه آنکه به دنبال انتشار حل بحران کرونا در چین و بازگشت و برقراری شرایط عادی در شهری چون ووهان و تبدیل شدن چین به امن‌ترین کشور‌ها در مورد مهار این بیماری، موجب تفسیرهایی از سوی تحلیلگران مسائل بین‌الملل شده است. در این ارتباط، برخی تحلیلگران این توفیق را حاصل سیاست مشت آهنین و قوانین سفت و سخت و دیکتاتور مآب چینی، قرنطینه‌ واقعی، مدیریت درست و صحیح و همچنین ناشی از روحیه کمونیستی این کشور دانسته و در مقابل عده‌ای از تحلیلگران نیز آمار ارائه شده چین در مهار این بیماری را دروغ دانسته و خبر از پنهانکاری مقامات چین داده‌اند.

اما با وجود اعلام پایان قرنطینه در شهر ووهان به عنوان مرکز و منشأ شیوع این بیماری و پایان بحران کرونا در چین، شواهد و نشانگانی وجود دارند که نشان می‌دهند ادعای مقامات چین در پایان دادن به چنین بحرانی نمی‌تواند قابل راستی‌آزمایی باشد. در این ارتباط سه نشانه را می‌توان برای بی‌اساس خواندن ادعای مقامات چین در حل بحران کرونا برشمرد؛ اولین نشانه در ارتباط با تلاش‌های درمانی این بیماری از طریق واکسن است. آن‌گونه که از زبان متخصصان و اپیدمیولوژیست ها گفته و شنیده شده است، درمان بیماری مهلک و کشنده‌ای چون کرونا ویروس متضمن ساخت واکسن مخصوص به آن است.

بنابراین پای این پرسش به میان می‌آید که آیا چین از طریق ساخت و تولید این واکسن و با در اختیار داشتن آن، به بحران کرونا پایان داده است؟ در حالی که گزارش‌ها و شواهد نشان می‌دهند که نه‌تنها چین بلکه هیچ کشوری تاکنون لا اقل از زمان شیوع این بیماری نتوانسته به کشف و ساخت واکسن این ویروس دسترسی و نایل آیند. دومین نشانه بابت بی‌اساسی ادعای مقامات چین در حل بحران کرونا در ارتباط با ساخت دارویی منحصر در درمان این بیماری است.

در این ارتباط، نیز شواهد نشان می‌دهند که دارویی مخصوص ضد کرونا برای درمان این بیماری ساخته نشده و بیشتر نسخ درمانی پزشکان برای درمان مبتلایان این بیماری، حاوی تجویز‌ آنتی‌بیوتیک‌های نسل جدید، پلاسما درمانی و رعایت برخی از پروتکل‌های بهداشتی و حتی در مواردی طب سنتی و مشخصا بخوردرمانی است. سومین نشانه نیز برای بی‌اساسی ادعای مقامات چینی در حل بحران کرونا ویروس، تابع شرایط آب و هوایی است. در این ارتباط متخصصان و ویروس‌شناسان بر این باورند که ویروسی چون کرونا با شروع فصل گرما و مشخصا در دمایی بالای ۳۵ درجه منفعل می‌شود و شاید از بین برود در شرایطی که گزارش‌ها و پیش‌بینی‌های وضعیت آب و هوایی در چین نشان می‌دهند که شرایط آب و هوایی به ۲۰ درجه هم نرسیده است.

بنابراین با در نظر گرفتن این نشانه‌ها، فقط با در نظر گرفتن یک عامل می‌توان گفت که ادعای مقامات چین در حل بحران کرونا می‌تواند درست و معطوف به واقعیت و حقیقت باشد و آن، همان اعمال قرنطینه و مقررات سختگیرانه منع رفت‌و‌آمد در ووهان چین است که البته آن هم به نظر می‌رسد مشمول بزرگ‌نمایی شده است. به این ترتیب با اعلام مواضع قوی مقامات چین بابت بازگشت شرایط عادی و طبیعی در شهر ووهان به نظر می‌رسد طرز رفتار و برخورد مقامات چین بیشتر رنگ و بوی سیاسی دارد چراکه صرف قرنطینه نمی‌تواند راهکار موثری برای چنین بحران مهلک و مرگباری باشد.

عدم بهبود شرایط کرونایی آن‌هم از طریق اعمال قرنطینه در کشور‌هایی چون ایتالیا، اسپانیا، فرانسه، انگلستان و حتی آمریکا مهم‌ترین گواه و شاهدی بر این ادعاست و با وجود آنکه این کشورها برای مهار و شکست بحران کرونا به قرنطینه روی آورده‌اند اما ما شاهد آمار‌های تکان‌دهنده از مرگ‌ومیر مبتلایان کرونا در این کشورها هستیم.

به این ترتیب به نظر می‌رسد مقامات چین پایان و حل بحران کرونا در کشورشان را بیشتر بدان جهت اعلام کرده‌اند تا از انتساب به اتهام و البته به عنوان متهم ردیف اول در انتشار این ویروس در جهان مبرا شوند. از سوی دیگر اعلام مقامات چین در پایان دادن بحران کرونا، یک جنگ روانی علیه آمریکاست تا نشان دهند که قابلیت‌ها و توانایی آنها از آمریکا در مهار و شکست کرونا بیشتر است. به عبارت دیگر پکن تلاش می‌کند توانمندی خود را در حل بحران کرونا به رخ واشنگتن بکشد. حال و تحت این شرایط اگر چین خواهان آن است که تلاش مقاماتش در حل بحران کرونا نتیجه داده است، نباید شرایط و موقعیت خود را با کشور‌های اروپایی درگیر بحران بلکه باید شرایط و موقعیت خود را با تاجیکستان و کره‌جنوبی مقایسه کند که موقعیت و جایگاه آنها در ساختار نظام بین‌الملل به مراتب پایین‌تر از جایگاه و موقعیت چین است. واقعیت آن است که ویروس کرونا نتوانسته به جهت رعایت پروتکل‌های بهداشتی، تخصص‌گرایی علمی، به‌کار‌گیری تکنیک‌های موثر پزشکی و همچنین اعمال قرنطینه سختگیرانه به کشور ۹ میلیونی تاجیکستان و کشور ۵۱ میلیونی کره‌جنوبی راه یابد و اپیدمی شود.

به این ترتیب ادعای مقامات چین لااقل در قیاس با عملکرد دو کشور تاجیکستان و کره‌جنوبی یک کارنامه ضعیف، غیرقابل دفاع و بسیار ناچیز و حتی یک شکست است و در این زمینه کره‌جنوبی آنقدر قوی عمل کرده است که بیش از ۱۱۶ کشور از آن برای شکست و مهار کرونا تقاضای کمک کرده‌اند. حال با توجه به آنچه گفته شد، پرسش آن است که اگر ادعای مقامات چین در حل بحران کرونا درست باشد، چرا کمتر کشوری از چین برای شکست کرونا تقاضای کمک کرده است و دیگر آنکه اگر ووهان در همان روز‌های نخست شیوع کرونا قرنطینه و مقررات سختگیرانه رفت‌و‌آمد در آن رعایت می‌شد، آیا جهان درگیر این بحران مرگبار می‌شد؟ به نظر می‌رسد واقعیت‌های موجود چین گویاتر از ادعای مقامات آن است و نیازی به راستی‌آزمایی ندارد.

 

* کارشناس مسائل بین‌الملل

اخبار برگزیدهیادداشت

شناسه : 99708
لینک کوتاه :