روحانی و مسئولیت هم‌پایه در قبال جان و نان مردم

به گزارش جهان صنعت نیوز:  تبیین ضرورت مقابله با کرونا در عین آغاز فعالیت‌های اقتصادی در کشور بر اساس الگوی بازگشایی پلکانی، تاکید بر یکپارچگی دولت در مدیریت کرونا و نبود اختلاف میان دستگاه‌های دولتی و تشریح جزییات دستور کار دولت برای بازگشایی فعالیت‌های اقتصادی … از مهمترین محورهای اظهارات یک هفته اخیر رئیس‌جمهوری است.

بایسته‌های پیش روی مردم در اجرای طرح فاصله‌گذاری اجتماعی هوشمند، اعلام جزییات کمک‌های معیشتی دولت به اقشار آسیب‌پذیر و کسب و کارها، اطمینان‌بخشی در مورد مکفی بودن تجهیزات پزشکی و بهداشتی در کشور،  تبیین دشمنی آمریکا با ایران در شرایط کرونایی، تاکید بر لزوم انتظار فرج به ویژه در این مقطع زمانی، تشریح دستاوردهای هسته‌ای در یک سال اخیر و اقدامات یک سال گذشته دولت برای کنترل تبعات سیل و .. از دیگر موضوعات مورد توجه رئیس‌جمهوری بوده‌است.

این گزارش اهم اظهارات رئیس‌جمهوری در یک هفته منتهی به یکشنبه ۲۴ فروردین را بر اساس مهمترین محورها طبقه‌بندی کرده است.

مبارزه با کرونا همگام با ادامه فعالیت‌های اقتصادی؛ برای مقابله با کرونا، جان نیاز به نان دارد.

رئیس قوه اجرایی در جلسه چهارشنبه ۲۰ فروردین هیات دولت گفت: اینکه بعضی‌ها می‌گویند دولت یک زمانی تلاشش فقط مقابله با کرونا بود امروز تلاشش شده برای تامین زندگی مردم ، فکر کنم دقیق بیان نمی‌فرمایند. از اول تلاش ما بر این بود که هم در مقابل کرونا ایستادگی کنیم و سلامت مردم را تامین کنیم و هم نیازمندی‌های ضروری مردم تامین شود.

دکتر روحانی خاطرنشان کرد: ما مرگ کرونایی را قبول نداریم و باید به حداقل ممکن برسد، ما مرگ از فقر و گرسنگی را هم قبول نداریم این هم معنا ندارد اگر کسی بگوید یکی از گرسنگی بمیرد این اشکال ندارد از کرونا بمیرد اشکال دارد، این بیان بیانِ دقیق و درستی نیست ما باید همه نیازمندی‌های ضروری مردم را تامین کنیم. شما بگویید فقط کرونا، خیلی خب برای مقابله با کرونا بنزین می‌خواهیم یا خیر؟ بگویید فقط کرونا، برای این مبارزه با کرونا برق می‌خواهیم یا خیر؟ بگویید فقط کرونا، برای مقابله با کرونا، جان نیاز به نان دارد یا خیر؟ جان بی نان که نمی‌ماند با گرسنگی از بین می‌رود؟

رئیس‌جمهوری تصریح کرد: ما همه نیازمندی‌ها را با هم، نیازمندی‌های ضروری، البته اولویت‌بندی وجود دارد یعنی مراحل همه یکسان نیست گاهی به هر حال در بعضی از موارد باید یکی را فدای دیگر کرد اهم و مهم داریم اما همه امور مهمه باید مدنظر ما باشد و پیش برویم. این روند شروع شد و با همه تلاش به مقابله با کرونا و تامین نیازمندی مردم آمدیم، این مرحله و موج اول مقابله با کرونای ما امروز، فردا و تا جمعه ادامه پیدا می‌کند. شنبه مرحله سخت‌تری شروع می‌شود ببینید اگر بخواهیم با وجود یک بیماری که دارای اپیدمی است و مشکل به وجود آورده و مسری هست به  همه مردم بگوییم بروند داخل خانه بمانند و کسی هم از خانه خارج نشود، این راحت‌ترین کارِ دولت است که بگوید همه بروید داخل خانه، راحت‌ترین کار مقابله هم هست چون بهترین فاصله اجتماعی حفظ شده و هیچ‌کس از خانه خارج نشده است.

بالاترین مقام اجرایی کشور افزود: اولا که عملا امکان پذیر نیست که هیچ کس از خانه خارج نشود، یک عده‌ای باید برای تولید بروند ، یک عده باید برای نیازمندی‌ها بروند، یک عده‌ای باید حمل و نقل انجام بدهند، نمی‌شود این کار را کرد. بعد هم به هر حال دو جور مردم داریم یک جور مردم حقوق ثابت دارند یعنی من حقوق بگیر دولت هستم بروم سرکارم حقوق می‌گیرم، بگویند تعطیل باز هم حقوق می‌گیرم. حالا بگویند کشور دو یا سه هفته تعطیل، حقوق کارمندان را که قطع نمی‌کنیم اگر کسی این پیشنهاد را بدهد و بگوید سه هفته تعطیل آن سه هفته حقوق هم تعطیل، ببینیم آن‌وقت چه کسی موافق هست؟ می‌گویند تعطیل باشد، حقوق هم صددرصد بگیریم نه ۹۵درصد، حالا بعضی از کشورها هستند که از هفته پیش اعلام کردند ۲۰ درصد حقوق کارمندها باید برای مبارزه با کرونا داده شود، حالا آن کشورها این کار را کردند ما که چنین کاری را شروع نکردیم، چنین کاری در دستور کار ما نیست همه حقوق را به طور کامل دریافت می‌کنند وقتی حقوق به طور کامل دریافت می‌کنند به کارمند بگوییم سر کار نیا خیلی برایش سخت نیست، آسان است و می‌گوید خب به من دستور دادند من در خانه می‌مانم.

دکتر روحانی ادامه داد: برای کارگری که اگر یک روز کار نکند دستمزدی ندارد و پولی ندارد برای غذای شب، او چطور؟ او را باید چه کار کنیم؟ برای آن افرادی که الان کسب و کارشان تقریبا در این دو ماه تعطیل شده، تقریبا فروردین را هم می‌گوییم اواخر آن هستیم، فروردین و ماه اسفند کارشان تقریبا تعطیل شده و کار و شغلی نداشتند. چک هایشان، بدهکاری‌شان و اجاره مغازه‌هایشان خیلی مشکلات دارند. پس ما باید اینجا دو امر را تلفیق کنیم هم سلامت مردم هم مبارزه با کرونا ، هم فعالیت اجتماعی و اقتصادی در چارچوب مقررات، یادمان نرود چارچوب مقررات و دستورالعمل‌های پزشکی برای ما اصل است.

رئیس ستاد ملی مقابله با کرونا تاکید کرد: یک جایی ممکن است شغلی با پروتکل‌های بهداشتی سازگار نباشد، مثل پرریسک‌ها، آنجا را الان اجازه نمی‌دهیم. تمام مشاغل پر ریسک گفتیم بماند برای مرحله بعدی تا ببینیم باید چه کار کنیم! باید قابل جمع باشد. معیار اینجا پروتکل‌های وزارت بهداشت و درمان است. اگر وزارت بهداشت و درمان گفت این کار با این پروتکل امکان‌پذیر است، آن را انجام می‌دهیم و اگر گفت قابل جمع نیست و اصلا نمی‌شود، آنجا سلامت را ترجیح می‌دهیم.

دکتر روحانی ادامه داد: از شنبه در واقع مرحله جدید مبارزه با کرونا شروع می‌شود، موج دوم آغاز می‌شود و این موج همکاری بیشتر مردم را می‌خواهد. این موج همکاری بیشتر همه را با همدیگر نیاز دارد و این دوره یک مقدار سخت‌تر از دوره قبل است، چون می‌خواهیم بیاییم فعالیت اقتصادی را هم در حدی که امکان پذیر است انجام دهیم و همزمان مبارزه با کرونا را هم انجام دهیم. یعنی آن مبارزه قبلی مبارزه نشسته در خانه بود، امروز مبارزه ایستاده در صحنه فعالیت اقتصادی است؛ معلوم است این دومی سخت‌تر است. راهی جز این پیش روی ما نیست که این کار را، البته بعضی از کشورها آمدند کشور را تفکیک کردند. یعنی چند استان که شرایط آنها شرایط بدی بوده آنها را قرنطینه کردند، به یک معنایی آنجا سخت‌گیری‌های بیشتری کردند، استان‌های دیگر را باز گذاشتند. ما هم البته می‌توانیم بعدا به تدریج این قدم‌ها را برداریم اما هنوز برای این مرحله زود است.

رئیس‌جمهوری روز یکشنبه  ۱۷ فروردین در جلسه ستاد ملی مبارزه با کرونا هم تصریح کرد: برخلاف بدخواهان و ضدانقلاب که مردم را دعوت می‌کنند به اینکه بین سلامت و فعالیت اقتصادی یکی را باید انتخاب کرد، این کاملاً مردود، غلط و ناصواب است. هم فعالیت اقتصادی و هم پروتکل‌های بهداشتی هر دو در کنار هم قابل اجرا و قابل پیاده کردن است. هم فعالیت اداری، هم فعالیت تولیدی و بقیه فعالیت های اقتصادی همه باید برقرار باشد، منتها همه اصول و پروتکل‌هایی که وزارت بهداشت و درمان اعلام می‌کند نیز باید مراعات شود.

یکپارچگی دولت در مدیریت کرونا؛ اختلاف‌نظری بین دستگاه‌های دولتی وجود ندارد.

حجت الاسلام و المسلمین روحانی روز یکشنبه  ۱۷ فروردین در جلسه ستاد ملی مبارزه با کرونا اظهار داشت: در روندی که در حال حاضر برای مسأله مبارزه و مقابله با کرونا پیش رو داریم، هیچ اختلاف نظری بین دستگاه‌های دولتی وجود ندارد. اولاً‌بین قوای سه‌گانه هیچ اختلاف نظری وجود ندارد و همه با هم داریم این کار را در کنار هم و در کنار نیروهای مسلح انجام می‌دهیم. همه ارکان کشور همراهی می کنند و مقام معظم رهبری همه جا حمایت فرمودند؛ هر جا نیاز داشتیم و نکته‌ای را خدمت‌شان عرض کردیم، نامه‌ای را فرستادیم، ایشان همراهی فرمودند. بنابراین کل نظام یکپارچه است. حالا اینکه بدخواهان ما خیلی عصبانی و ناراحت هستند، خودشان می‌دانند.

دکتر روحانی ادامه داد: این کرونا با همه گرفتاری‌هایی که برای ما درست کرده یک آثاری هم داشته و یکی از آثار خوبش همین وحدت بیشتر جامعه، دولت، مردم، نیروها و ارکان کشور است که بین همه آنها یک وحدت، انسجام و یکپارچگی را امروز در سراسر کشور مشاهده می‌کنیم. گزارشاتی هم داده شد درباره سالم و پاک شدن هوا به خاطر کاهش ترافیک که اینها هم جزو آثاری است که کرونا دارد. ولی هیچ اختلافی نداریم، نه بین وزارت صمت و بهداشت و نه بین دیگر وزارتخانه ها هیچ اختلافی نیست. یک چیزی را یک گوشه‌ای یک شیطانی، پیدا می‌کند می‌دهد به رسانه‌های خارج کشور و آنها آن مسأله را بزرگ می‌کنند. ما هیچ اختلافی در این زمینه نداریم.

دستور کار دولت برای بازگشایی فعالیت‌های اقتصادی؛ بازگشایی‌ها پلکانی و تدریجی خواهد بود.

رئیس ستاد ملی مقابله با بیماری کرونا  روز یکشنبه ۱۷ فروردین در جلسه این ستاد گفت: امروز نسبت به طرح جدید یعنی فاصله‌گذاری هوشمند بحث کردیم. کارگروهی این موضوع را در این چند روز در وزارت کشور مورد بررسی قرار داده بود و کمیته اجتماعی و امنیتی ستاد یک جمع‌بندی داشت که در این جلسه ارایه شد. وزرا و مسئولین محترم هم این گزارش را مورد بحث و بررسی قرار دادند. خواست این کمیته و همچنین خواست وزارت صمت و فعالان اقتصادی و اصناف یک بخش از جمع‌بندی بود که در جلسه ارایه شد و مورد نظر و تصویب همه اعضای جلسه بود.

دکتر روحانی خاطرنشان کرد: البته در بخش تولید هیچ بحثی نداریم و بدون هیچ مانعی همه بخش‌های تولیدی ما با مراعات پروکل‌های بهداشتی فعالیت می‌کردند، اما برای خدمات اقتصادی و کسب و کار، امروز تصمیم‌گیری شد. یعنی پیشنهاد کمیته مورد تصویب قرار گرفت که از ۲۳ فروردین، استان‌های کشور می توانند کسب و کارها را آغاز کنند. کسب و کارهای متوسط و کم‌ریسک، اما کسب و کارهای پرریسک فعلاً تا پایان فرودین همچنان ممنوع باقی می‌ماند تا بعداً برایش تصمیم‌گیری کنیم. پس کسب و کارهای پرریسک مثل مراکز ورزشی و فعالیت‌هایی که حضور جمعیت در آن نیاز است، همچنان تا اطلاع ثانوی ممنوع است. در بحث کسب و کارهای کم ریسک و فعالیت کسبه و فعالیت‌های اقتصادی که پرریسک نیست، بنا شد در استان‌ها از شنبه ۲۳ فروردین فعالیت شان را با مراعات پروتکل‌هایی که وزارت بهداشت و درمان اعلام کرده، آغاز کنند.

رئیس‌جمهوری افزود: پروتکل ها در سایت گذاشته شده و باید با هم هماهنگ کنند و حتماً بر اجرای این پروتکل نظارت شود. خود اصناف باید نظارت کنند، اتحادیه‌ها فعال شوند و نظارت کنند و البته مسئولیت اصلی این نظارت بر عهده وزارت بهداشت و درمان است. در جلسه امروز همچنین تصویب شد که اگر نیاز داشتند نیروی بسیج هم برای اینکه این نظارت به دقت انجام بگیرد، کمک کند،چرا که نمی‌خواهیم کسب و کار و فعالیت اقتصادی و اشتغال عزیزان ما، سلامت جامعه را تحت تأثیر قرار دهد بنابراین باید همه پروتکل‌ها را مورد مراعات قرار دهند.

رئیس ستاد ملی مقابله با کرونا تاکید کرد: در استان تهران این فعالیت از شنبه ۳۰ فروردین آغاز می شود و باز هم باید همان پروتکل‌های بهداشتی و همچنین نظارت در این زمینه به دقت انجام بگیرد. از کمیته تبلیغات خواستیم در این زمینه طرح‌ها را آماده کند و اطلاعاتی که باید به مردم داده شود، در صدا و سیما برای مردم توضیح داده شود که آن کسی که صاحب کار، مغازه و فروشگاه است نسبت به جنسی که عرضه می‌کند و مشتریان  چه اصولی را مراعات کند و همه اینها برای مردم توضیح داده شود تا وظایف روشن باشد و همه اصول بهداشتی که باید مورد نظر و توجه قرار بگیرد، مراعات بشود.

دکتر روحانی ادامه داد: آغاز این فعالیت به این معنا نیست که اصل در خانه ماندن را نقض یا فراموش کرده باشیم و باز هم آنهایی که حضورشان در خیابان و جامعه ضرورتی ندارد، ترجیح بر این است که خودشان مراعات کنند و در خانه بمانند و بیرون آمدن و فعالیت ما در جامعه باید به حداقل ممکن ضروری کاهش پیدا کند بنابراین به این اصل هم توجه کنند.

رئیس شورای عالی امنیت ملی گفت: امروز تصمیم گرفتیم برای بازگشایی فعالیت از یک روند پلکانی استفاده کنیم و این پیشنهاد وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بود که در آغاز این جلسه توصیه آنها به ستاد ملی این بود که فعالیت‌ها به صورت تدریج و پلکانی صورت بگیرد بنابراین هم نسبت به اقتصاد پلکانی و استان‌ها و استان تهران تصمیم گرفتیم و همه باید آن اصول را مورد مراعات قرار دهند. نسبت به ادارات دولتی که همین الان فعال، سر کار و مشغول فعالیت هستند منتها از هفته آینده یعنی از ۲۳ فروردین ماه فعالیت ادارات به این صورت است که دو سوم در سر کار خواهند بود و یک سوم مجاز هستند که سر کار نباشند و بخش‌های مختلف نسبت به این یک سوم گردشی تصمیم گیری بکنند. یک سوم کمتر در محل کار حضور پیدا کنند مگر آن جاهایی که ضرورت داشته باشد بیش از دو سوم فعالیت کنند و در اینجا نسبت به افرادی که سن‌ آنها بالا است و افرادی که دارای بیماری‌های زمینه‌ای هستند، تأکید شد و  آنها را در اولویت قرار دهند.

حجت‌الاسلام روحانی اظهار داشت: نسبت به ساعت کار اداری نیز تصویب کردیم که از روز ۲۳ فروردین تمام آنهایی که مشغول کار اداری هستند، چه استان‌ها، چه تهران، ساعت کار اداری ۷ صبح تا ۲ بعد از ظهر باشد. مخصوصاً به ماه رمضان نزدیک می‌شویم برای ماه رمضان هم این ساعت کار اداری، بهتر است. چون قبل ماه رمضان ناهار نداریم، نماز جماعت الان نداریم، بنابراین کار پیوسته تا ۲ بعد از ظهر ادامه خواهد داشت و ساعت ۲ بعد از ظهر مردم به خانه‌هایشان می روند. قاعدتاً در ماه رمضان اگر شرایط ما همین باشد، باز هم نماز جماعت نخواهیم داشت. بنابراین ساعت اداری از ۲۳ فروردین ۷ صبح تا ۲ بعد از ظهر خواهد بود.

رئیس ستاد ملی مقابله با کرونا در جلسه ستاد اقتصادی دولت برای بررسی آثار شیوع بیماری کرونا در ۱۸ فروردین تاکید کرد: بنگاه‌های اقتصادی همه یکسان نیستند و بنا شد دو دسته شوند؛ آن بنگاه‌هایی که به دستور ستاد ملی کرونا رسما تعطیل شدند و به آنها گفته شده فعالیت نکنند و هنوز هم تعطیل هستند و حتی در پایان ماه فروردین که کسب و کارها فعال می‌شود، چون آنها پرریسک هستند باز هم تا اطلاع ثانوی فعال نخواهند شد و برای ما هم روشن نیست؛ در ستاد ملی مقابله با کرونا و در گروه‌های کارشناسی دارد بحث می‌شود که آنها چه زمانی می‌توانند فعالیت خود را آغاز کنند. دیروز هم این را در ستاد ملی کرونا توضیح دادم که این بازگشایی که داریم شروع می‌کنیم، پلکانی است و مردم باید توجه کنند بازگشایی یک مرتبه به خاطر شرایطی که داریم امکان پذیر نیست؛ به همان اندازه که شرایط بهداشتی مهیاتر می‌شود و وزارت بهداشت و درمان به ما می‌گوید شرایط بهتر شده، به همان نسبت می‌توانیم گشایش بیشتری را ایجاد کنیم.

دکتر روحانی خاطرنشان کرد: در عین حال مردم عزیز باید توجه کنند، هر کجا گشایشی حاصل می‌شود، این بدان معنا نیست اصولی که بهداشت و درمان به عنوان فاصله‌گذاری هوشمند مدنظر قرار داده، به آن اصول توجه نشود؛ همه کسب و کارها و همه آنهایی که فعالیت می‌کنند اعم از تولیدی، توزیعی، خدماتی، باید آن اصولی که به عنوان پروتکل‌های بهداشتی اعلام شده و اعلام می‌شود و به آنها توافق می‌شود؛ همه باید مراعات کنند و همانطور که دیروز تاکید کردم در خانه ماندن به عنوان یک اصل همچنان باید مدنظر باشد.

رئیس شورای عالی امنیت ملی افزود: البته در این شرایطی که هستیم، نمی‌توانیم بگوییم کسب و کارها برای بلندمدت اصلا فعالیت نکنند؛ به همین معنا هم کسب و کارها تعطیل بوده و در تهران باز این کسب و کارها تا پایان فروردین تعطیل خواهد بود؛ جز آن مواردی که مواد غذایی و بهداشتی را در اختیار مردم قرار می‌دهند. در استانها هم اگر از ۲۳ فروردین راه می‌افتد؛ همه اینها باید آن اصول را مدنظر قرار دهند؛ چون شرایط ما هنوز شرایطی نیست که بگوییم باید فاصله گذاری‌ها را کنار بگذاریم؛ فاصله‌گذاری‌ها هوشمندانه و همانطوری که مدنظر است باید مدنظر همه قرار بگیرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین روحانی روز شنبه ۲۳ فروردین در جلسه با روسای کمیته‌های اجتماعی، امنیتی، آموزشی، اداری، بهداشتی، آموزش عالی، پشتیبانی، اصناف و اقتصادی ستاد ملی مقابله با کرونا هم گفت: خوشبختانه متخصصان و پزشکان کشور بر اساس مطالعاتی که در ایران انجام دادند و با تبادل تجارب و پژوهش‌های خود با سایر کشورها تا حدود زیادی توانسته‌اند به روش‌های رفتاری این ویروس و راههای مقابله با شیوع آن نزدیک شوند که این بسیار حائز اهمیت است.

دکتر روحانی با بیان اینکه باید بدانیم پس از پشت سر گذاشتن محدودیت‌های حداکثری برای مقابله با ویروس، رعایت پروتکل‌های بهداشتی می‌بایست مورد توجه قرار گیرد، افزود: بر این اساس، آموزش و اطلاع‌رسانی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است تا مردم بتوانند پروتکل‌های مرتبط با کسب و کار خود و آن دسته مشاغلی که احتیاجات آنان را تامین می‌کنند، فراگرفته و نسبت به آن آگاه باشند.

رئیس‌جمهوری تصریح کرد: سامانه‌ای که وزارت بهداشت و درمان برای ثبت‌نام کسب و کارها راه‌اندازی کرده است اقدام بسیار موثر و مفیدی است که هم می‌تواند تا اندازه زیادی ما را به نقطه اطمینانی برای رعایت بهداشت و مدیریت مقابله با ویروس نزدیک کند و هم به وسیله آن کسب و کارها به نوبت شروع به کار کنند.

رئیس دستگاه اجرایی اظهار داشت: آنچه در مرحله جدید فاصله‌گذاری هوشمند اجتماعی دارای اهمیت است این است که طرح مذکور با مطالعه سبک زندگی ایرانی و با مدلی بومی و  در عین حال منطبق بر اصول مصوب بهداشت جهانی انجام می‌شود. طرح فاصله‌گذاری هوشمند اجتماعی که با کار و تلاش فشرده ستاد ملی مقابله با کرونا و روسای کمیته‌های آن به  انجام رسیده، مدلی کنترلی است که به صورت پلکانی بر اساس نظر وزارت بهداشت و درمان در حال اجرای آن هستیم.

رئیس ستاد ملی مقابله با کرونا افزود: آنچه در این جلسه به آن رسیدیم این است که تمامی روسای کمیته‌ها می‌بایست ارزیابی‌های دقیق از اجرای طرح فاصله‌گذاری هوشمند اجتماعی داشته باشند و موانع و مشکلات آن را در تمامی استان‌هایی که در حال اجرا است بررسی و نسبت به رفع آنها در کوتاه‌ترین زمان اقدام کنند.

تبیین وضعیت و دستورکار حوزه حمل‌ونقل در روزهای کرونایی؛ تا ۳۰ فروردین تردد بین استان‌ها ممنوع خواهد بود.

رئیس شورای عالی امنیت ملی روز یکشنبه ۱۷ فروردین در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا تصریح کرد: در این جلسه موضوع نقل و انتقال را مورد بحث قرار دادیم. الحمدالله در بحث نقل و انتقال، ۲ خبر خوش در این جلسه داده شد؛ یک خبر خوب این بود که کلیه کالاهایی که ضروری بوده، جابجا شود. چه از گمرک به شهرها، چه از مراکز به مرکز مصرف یا کارخانه‌ها. این کار بدون هیچ خللی به خوبی انجام گرفته و حتی اعلام شد یک درصد هم کمتر از سال‌های پیش نبوده است. از همه آنهایی که در بخش حمل و نقل فعالیت می‌کنند، همه رانندگان عزیز، همه شرکت‌های حمل و نقل، همه اتوبوس‌ها، قطار و هواپیما و همه کسانی که تلاش می‌کنند، تشکر می کنم. برای داروهایی که از خارج وارد می شود، همین هواپیماها، تلاش می‌کنند. بسیاری از کالاها توسط قطار حمل می‌شود. از همه آنها در بخش حمل و نقل تشکر می‌کنیم.

دکتر روحانی ادامه داد: نکته دوم این بود که گفته شد در ماه اسفند و فروردین که مشکل کرونا داشتیم، از کارگران و افرادی که در بخش حمل و نقل کار می‌کنند، هیچ فردی نه اخراج شده و نه تعدیل شده است. این هم خبر خوشی بود. الحمدالله همه اینها مشمول تسهیلات بانکی می‌شوند که این تسهیلات بانکی شرط‌اش این است که کسی را اخراج و تعدیل نکرده باشند. این هم خبر خوشی بود که داده شد. بنابراین همچنان اتوبوس‌ها، قطار، هواپیما، کشتی همه فعالیت خودشان را با آن پروتکل‌هایی که اعلام شده، انجام می‌دهند و رعایت فاصله و استفاده از ماسک را مراعات کنند. همه این چیزهایی که گفتند باید مراعات کنند و کارشان را انجام دهند.

رئیس‌جمهوری افزود: اما نسبت به خودروهای شخصی که در داخل استان آزاد هستند و فعالیت آنها ممنوع نبوده و بین استان تهران و البرز هم فعالیت‌ها تقریباً یکی است که یک استان تلقی شده است اما بین استان و استان ممنوع بوده است و همچنان تا ۳۰ فروردین ممنوع خواهد بود که این ممنوعیت را باید مورد مراعات قرار دهند و آزادی تردد بین استان‌ها از ۳۰ فروردین شروع خواهد شد.

چند و چون پیشبرد آموزش و پرورش در استان‌ها

حجت‌الاسلام روحانی در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا که روز شنبه ۱۷ فروردین برگزار شد گفت: در آموزش و پرورش و آموزش عالی، فعلاً تصمیم بر این است که در بخش آموزش به استثناء آموزش تکمیلی از  ۳۰ فروردین آموزش‌های تکمیلی مخصوصاً بخش دکترا حضور خواهند داشت و بعد هم ممکن است بخش‌های دیگر ولی در بخش کارشناسی و همچنین آموزش و پرورش تصمیم این است که تا ۳۰ فروردین فعالیت آموزشی‌ در مدارس تعطیل باشد و از فضای مجازی استفاده کنند.

رئیس ستاد ملی مقابله با کرونا تاکید کرد: البته این اختیارات را به آموزش و پرورش دادیم که استان‌هایی که می‌توانند فعالیت را آغاز کند و ما استان‌های سفیدی در جنوب کشور داریم که هیچ مشکلی برای آموزش و پرورش وجود ندارد. استان های بوشهر، هرمزگان و سیستان و بلوچستان اصلاً مشکلی برای بحث آموزش ندارند و آموزش‌ و پرورش در استان‌های سفید می‌تواند فعالیت خود را شروع کند و مانعی وجود ندارد و برای کشور بحث می‌کنیم که فعلاً آموزش تا پایان فروردین تعطیل است تا در جلسات بعدی چه تصمیمی باید برای اینها اتخاذ کنیم.

مردم و اجرای طرح فاصله‌گذاری اجتماعی هوشمند

رئیس‌جمهوری روز شنبه ۲۳ فروردین در جلسه با روسای کمیته‌های اجتماعی، امنیتی، آموزشی، اداری، بهداشتی، آموزش عالی، پشتیبانی، اصناف و اقتصادی ستاد ملی مقابله با کرونا تصریح کرد: همانطور که مردم در مرحله اول و دوم فاصله گذاری اجتماعی و اجرای محدودیت‌ها  با همکاری و همیاری بسیار خوب خود با مسوولین توانستند کمک شایانی در کنترل ویروس انجام دهند در مرحله فاصله‌گذاری هوشمند اجتماعی نیز انتظار مسوولین همراهی آنان چه در اجرای پروتکل‌های بهداشتی و چه نظارت بر اجرای آن از سوی کسب و کارها و اصناف است.

به گفته دکتر روحانی، مردم شریف عزیز باید بدانند که اجرای فاصله‌گذاری هوشمند اجتماعی تنها برای فعالیت کسب و کارهای کم ریسک است و به هیچ‌وجه نباید این طور تلقی شود که این ویروس و اپیدمی آن به طور مطلق از بین رفته است و همه پروتکل های بهداشتی باید با جدیت رعایت شود. بر این اساس کماکان در خصوص اجتماعات و مراکز پرریسک محدودیت‌ها وجود دارد و مردم نباید برای کارهای غیرضروری از منزل بیرون بیایند و مسوولین کماکان از مردم انتظار دارند در رعایت پروتکل‌ها دقت کرده و در شرایطی که کار ضروری ندارند در منزل بمانند.

رئیس ستاد ملی مقابله با بیماری کرونا  روز یکشنبه ۱۷ فروردین در جلسه این ستاد در خصوص وظایف افراد مبتلا به کرونا تاکید کرد: این دیگر نیاز به گفتن نیست که اگر هر کس به کرونا مبتلا شد، وظیفه‌اش این است که به رئیس بخش‌ اعلام کند، سر کار نیاید و برای آن مدتی که مشخص شده است، در خانه بماند و مثلاً نسبت به شرایطی که دارد باید دو هفته را به صورت قرنطینه در خانه خودش، نقاهتگاه و یا بیمارستان بماند. بنابراین آمدن سر کار به عنوان تخلف و جرم تلقی می‌کند. نه اینکه  کسی بداند مبتلا است، تست‌اش مثبت بوده است و بگوید من می‌خواهم سر کار بروم یا رئیس آن قسمت بگوید سر کار بیا و اشکال ندارد، این روشن است و برای این دیگر تأکید نمی‌کنم، کسی که دارای کرونا است، آمدن وی در جامعه، سر کار و اجتماعات ممنوع است و باید خودش را در خانه‌، نقاهتگاه و یا بیمارستان قرنطینه کند.

دکتر روحانی افزود: این را توجه داشته باشند و ما هم در مصوبه قبلی‌مان تأکید کردیم که البته دیروز از یکی دو جا پرسیدم و هنوز عملیاتی نشده است و آقای دکتر نمکی این را قاطع و محکم ابلاغ بکند که هر آزمایشگاهی که به نتیجه مثبت راجع به کرونا می‌رسد، وظیفه دارد به خود فرد، محل کار، خانواده‌ و آنجایی که زندگی می‌کند، اعلام کند. این وظیفه اش است که اعلام‌دارد و این در مصوبه قبلی ما بوده  و باید همه مراعات کنند و همه آزمایشگاه‌ها که به نتیجه می‌رسند، باید این اسامی را به سه جا شامل محل کار، خانواده و به خود طرف اعلام کنند که نتیجه مثبت بوده است و نتیجه منفی هم بوده باید اعلام کنند.

به گفته رئیس‌جمهوری، چیزی که برای ما خیلی مهم است، این است که نتیجه آزمایش اگر مثبت باشد، حتماً اعلام شود به دلیل اینکه باید فرد خودش را قرنطینه کند. وقتی یک کسی می‌گویند آزمایش تو مثبت است، نباید اضطراب پیدا و نگرانی شدید پیدا کند و بسیاری از مردم بدون هیچ اقدام درمانی با ایزوله کردن و با قرنطینه ظرف ۲ هفته خوب خوب می‌شوند و این نه رقم ۵۰ درصد بلکه رقم ۸۵ درصد است و ۸۵ درصد آنهایی که مبتلا می‌شوند با مراعات و ایزوله کردن که دیگران مبتلا نشوند، خوب می‌شوند و اصلاً مشکلی ندارند.

رئیس دستگاه اجرایی افزود: ممکن است ۱۵ الی ۲۰ درصد دچار مشکلی باشند که لازم باشد به دکتر و پزشک مراجعه کنند که بعضی‌ها ممکن است نیاز به بستری شدن نداشته باشند و بعضی‌ها نیاز داشته باشند و آنها درمان می‌شوند یعنی از ۱۰۰ نفر مبتلا به کرونا برای ۳ یا ۴ نفر آنها خطر مرگ وجود دارد که باید به این رقم برسیم و الان رقم متوسط جهانی ۵ درصد است و ما باید ان‌شاء الله از این رقم پایین‌تر برویم و به رقم ۳ و ۲ درصد برویم.

دکتر روحانی ادامه داد: این مسأله وجود دارد که نباید نگران یک کسی بشویم. این به معنی یک نقطه منفی نیست، وقتی یک کسی مثبت شد مثلاً کسی نفهمد اشکال ندارد، کسی نفهمد میل خودش است، چیز مهمی نیست. این را باید به منزله آنفلوآنزا بگیریم، در زمستان اگر مبتلا به آنفلوآنزا شدیم مگر مخفی می‌کنیم. می‌گوییم آنفلوآنزا داریم، ۲ روز سرکار نمی‌رویم و مراعات می‌کنیم. به دوستان می‌گوییم نزدیک نیایید دست نمی‌دهیم. اصول بهداشتی را محکم مراعات کنیم، یعنی اجتماعات نباشد، در اجتماعات نرویم و به هم دست ندهیم. حتی‌الامکان آن جاهایی که لازم است از ماسک و دستکش استفاده شود، استفاده کنیم. آن چارچوب‌هایی که گفته می‌شود، این هم باید روشن و دقیق برای مردم توضیح داده شود، چون می‌بینم به کسی می‌گویند مثبت شدی، یک دفعه بهم می‌ریزد که من مثبت شدم، چه فاجعه‌ای می‌شود! نه هیچ فاجعه‌ای نمی‌شود. وقتی مثبت شد، شما باید مراعات کنید. گفتم اکثریت هم با قرنطینه کردن خودشان، هم خودشان و هم خانواده محترم‌شان به سلامت خواهد بود. از این مسأله عبور می‌کنیم. از روز اول هم گفتم، کرونا مسأله‌ای است که ترس‌اش از خودش بدتر است. خودش هم البته بیماری بدی است، ولی ترس و اضطراب می‌تواند مشکلات بیشتری برای ما ایجاد کند.

رئیس قوه اجرایی در جلسه چهارشنبه هیات دولت هم گفت: اساسا در مقابله با کرونا، اصل کمک و حضور مردم در صحنه است تا اینجا هم هر چه موفقیت داشتیم به خاطر حضور و همکاری مردم بوده است. اینکه شما می‌بینید الان در بسیاری از زمینه‌ها دست ما باز شده و شرایط بازار در زمینه مواد بهداشتی باز شده، کارِ مردم و کارِ کارگاه‌ها بوده است. همه فعال شدند و به میدان آمدند.

 دکتر روحانی تصریح کرد: اینکه ما در مواد غذایی مشکل نداریم، وزارت کشاورزی ما الان پیش‌بینی‌اش این است که امسال هم باز در تولید گندم ان شاءالله خودکفا خواهیم بود و محصول خوبی را در اختیار خواهیم داشت اینها همه تلاش کشاورزان ماست و همه دارند تلاش می‌کنند.

رئیس ستاد مقابله با بیماری کرونا روز چهارشنبه در جلسه هیات دولت هم اظهار داشت: ما تقریبا یک مرحله یعنی موج اول مقابله و مبارزه با کرونا را پشت سر گذاشتیم، این موج از ۳۰ بهمن شروع شد اولین روزی که فهمیدیم کرونا وارد کشور شده و متوجه شدیم یکی دو نفر در سایه این ویروس فوت کردند و تست شان مثبت شد، یعنی ما به عنوان دولت از ۳۰ بهمن فهمیدیم و ۳۰ بهمن بود که وزیر بهداشت و درمان و آموزش پزشکی در دولت به ما اعلام کرد و همانجا در همان جلسه دولت به صراحت اعلام کردم که خبر را به مردم بدهید یعنی مردم باید مطلع باشند این بیماری هست، آمده و باید مراقبت کنند.

دکتر روحانی خاطرنشان کرد: البته آن زمان و در روز ۳۰ بهمن که به ما اعلام شد، اول فقط در قم بود و به ما اعلام شد اما بلافاصله روز بعد اراک را هم به ما اعلام کردند و فهمیدیم از همان زمانی که حس کردیم این ویروس هم در قم شیوع پیدا کرده و هم از قم عبور کرده و وارد استان‌های دیگر هم شده، الان هم از استان‌های مختلف که می‌پرسم کرونا چه وقت آنجا وارد شد، در اکثر آنها تقریبا  بین اول تا سوم بوده که یک مسافری از جایی وارد آن شهرستان و استان شده است. از همان روز تصمیمات لازم را در این زمینه اتخاذ کردیم و هیچ چیزی را از مردم عزیز مخفی نکردیم.

جزییات کمک‌های معیشتی دولت به اقشار آسیب‌پذیر

حجت الاسلام و المسلمین روحانی روز دوشنبه ۱۸ فروردین در جلسه ستاد اقتصادی دولت برای بررسی آثار شیوع بیماری کرونا خاطرنشان کرد: سه میلیون نفر محروم و تحت فشار هستند که برای آنها در چهار نوبت بسته حمایتی از ۲۰۰هزار تومان تا ۶۰۰ هزار تومان مدنظر قرار دادیم؛ که مرحله اول آن پرداخت شده و مرحله دوم آن هم تا پایان فروردین پرداخت خواهد شد و دو نوبت بعد هم به همان صورت در ماه‌های اردیبهشت و خرداد پرداخت خواهد شد. یک رقمی مدنظر قرار دادیم به عنوان وام به اندازه یک میلیون تا دو میلیون تومان برای ۴ میلیون خانواده‌ای که آنها هم جزو اقشار کم درآمد هستند؛ نرخ این وام ۴ درصد است و این هم به زودی برای خانواده‌ها اعلام می‌شود که بتوانند این وام را دریافت کنند.

رئیس قوه مجریه تاکید کرد: مصوبه دیگری که امروز مدنظر قرار دادیم مربوط به یک اعتباری است که در اختیار تقریبا همه خانوارهایی که یارانه دریافت می کنند  قرار می‌گیرد، حدود بیش از ۲۳ میلیون خانوار هستند که یارانه ماهانه دریافت می‌کنند که یک اعتبار یک میلیونی در اختیار همه این خانوارها قرار می‌گیرد که به تدریج در طول ۲۴ ماه از یارانه‌ای که در ماههای بعد پرداخت می شود کم می‌شود.  بنابراین در ماه اردیبهشت می‌توانیم این را سامان دهیم و به آنها اعلام کنیم که این یک میلیون اعتبار در اختیار آنها قرار می گیرد. اگر در فروردین شد، فروردین اعلام می‌کنیم اگر هماهنگی در فروردین انجام نشد در اردیبهشت این هماهنگی انجام می‌گیرد و تقریبا حدود ۲۵ هزار میلیارد تومان برای این امر مدنظر قرار دادیم که مصوب شد.

دکتر روحانی ادامه داد: یک مقدار هم وجهی است که دیگر به صورت اعتبار نیست و به صورت پرداخت به اقشار مختلف است. ۵ هزار میلیارد تومان در صندوق بیمه بیکاری قرار دادیم و پول آن با بحث هایی که امروز انجام دادیم  تامین شده است تا به افرادی که دچار بیکاری می‌شوند طبق معیارهایی که دارند پرداخت کنند.

رئیس شورای عالی امنیت ملی در بخش دیگری از این جلسه بیان داشت: تصمیم دیگری که امروز در این جلسه گرفتیم اینکه،کمک‌هایی که امروز از طرف نهادهای دیگر اعلام می‌شود، حالا یک نهاد عمومی است مثل ستاد اجرایی، بنیاد مستضعفان یا نهادی مثل سپاه پاسداران، اینها یک کمک‌هایی به  اقشار می‌کنند، خیرین هستند که کمک می‌کنند یا دولت هست که کمک می‌کند، یک هماهنگی برای این کار لازم هست. ممکن است کمک‌ها در یک جایی متمرکز شود یک جایی هم اصلا پرداخت نشود یا کم پرداخت شود، این هماهنگی ضروری است. در این جلسه تصویب کردیم ان شاءالله معاون اول ظرف این هفته یا هفته آینده جلسه‌ای را برگزار می کند همه این نهادها را البته یک شورای عالی رفاه هم داریم، معاون اول می‌تواند همان جلسه شورای عالی رفاه را تشکیل دهد و از این نهادها هم دعوت کند از برخی خیرین هم دعوت شود. خیرین هم باید در این ایام نسبت به اقشاری که تحت فشار هستند، بیشتر کمک کنند.

رئیس‌جمهوری اضافه کرد: مردم عزیز ما می‌دانند امروز همه دنیا در یک شرایط ویژه‌ای هستند، حتی کشورهایی که وضع اقتصادی آنها بسیار خوب هست آنها هم امروز هم از لحاظ بهداشتی، هم از لحاظ اقتصادی و هم از لحاظ تامین نیاز زندگی مردم مشکلاتی دارند. بنابراین ما هم دچار مشکلات هستیم باید مشکلات را بتوانیم رفع کنیم. البته شرایط ما شرایط سختی مضاعف است هم در تحریم هستیم و هم در کرونا، بنابراین شرایط ما سخت تر است ولی دولت تصمیمات خوبی در حد توان خود اتخاذ کرده، نهادها هم همه در فعالیت و تلاش هستند، خیرین هم تلاش می‌کنند، در اینجا یک هماهنگی نیاز داریم که این هماهنگی باید انجام بگیرد.

تشریح تسهیلات دولت برای کسب و کارها؛ برای ۱۰ رسته کاری تسهیلات درنظر گرفته‌ایم

دکتر روحانی در جلسه ستاد اقتصادی دولت برای بررسی آثار شیوع بیماری کرونا که روز دوشنبه ۱۸ فروردین برگزار شد گفت: امروز در جلسه ۷۵ هزار میلیارد تومان وام و تسهیلاتی که برای این ایام مدنظر قرار دادیم، مورد بحث قرار گرفت؛ ۱۰ رسته هستند که در این ایام تحت فشار شدید قرار گرفتند؛ بعضی‌ها تقریبا کسب و کارشان متوقف بوده و بعضی‌ها هم درآمدشان پایین بوده است؛ این رسته‌های مختلف کارگاه‌های کوچک و بعضی‌ها متوسط هستند و بعضی‌ها در واقع یک بنگاه کار یک نفره، بعضی‌ها چند نفره و بعضی‌ها ۵۰ نفر به بالا و ۵۰ نفر به پایین هستند؛ تقریبا ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر اشتغال‌شان وابسته به اینگونه موارد است و زندگی این افراد تحت فشار قرار گرفته است و ما در اینجا تصویب کردیم که برای همه اینها رقمی را مدنظر قرار دهیم.  در این جلسه برای هر بنگاهی تقریبا مشخص شده و به این بنگاه‌ها اعلام خواهد شد که چه مقدار به اینها پرداخت می‌شود؛ پولی که برای کمک به این عنوان است که اشتغال آنها فعال نبوده ولی کارگرها را نگه‌داشتند و مقداری پول برای سرمایه در گردش‌شان که بتوانند به تدریج بنگاه خودشان را فعال کنند.

رئیس ستاد ملی مقابله با کرونا اضافه کرد: پس یک بخش ما این بود که امروز تصمیم گرفتیم برای کسب و کارهایی که به خاطر کرونا تحت فشار قرار گرفتند؛ حال یا تعطیل شدند یا کسب و کارشان کساد شده؛ برای همه آنها وامی را مدنظر قرار دادیم و به آنها اعلام می‌شود؛ نرخ این وام همانطور که اعلام شده ۱۲ درصد و مدت زمان بازپرداخت آن ۲ سال است؛ چند ماه هم به عنوان تنفس داده می‌شود؛ یعنی این وامی که الان پرداخت می‌شود؛ از مهر ماه باید بازپرداخت کنند؛ بنابراین برای بازپرداخت هم تنفس و هم زمان دارد. یک کمکی هست به همین کسب و کارها و همچنین به کارگران عزیز ما که تحت فشار قرار گرفتند که وقتی به این بنگاه‌ها کمک می‌کنیم مشروط به این است؛ در صورتی ما به اینها کمک می‌کنیم که کارگر را تعدیل نکنند، کارگر اخراج نشود، کارگر بماند؛ بنابر این هم کمک به بنگاه هست و هم کمک به اشتغال و کارگران عزیز ما هست.

حجت‌الاسلام روحانی دربخش دیگری از این جلسه خاطرنشان کرد: حدود ۱۳ هزار میلیارد تومان هم برای بحث کرونا امروز مصوب کردیم که بخشی از آن به تولیداتی پرداخت می‌شود که وزارت بهداشت و درمان اعلام می‌کند و نیازهای آن را تامین‌ می‌کنند. بخشی به شرکت‌های دانش بنیان پرداخت می‌شود و بخش اعظم آن نیز برای نیازمندی‌هایی که خودِ‌ وزارت بهداشت، درمان برای دانشگاه‌های خود در سراسر کشور که الان نیازمند هستند و برخی از آنها برای اینکه نیازهایشان را رفع کنند وام گرفتند،ان شاءالله تامین می‌شود که به آنها پرداخت خواهد شد.

اطمینان‌بخشی در مورد مکفی بودن تجهیزات پزشکی و بهداشتی در کشور

حجت‌الاسلام روحانی چهارشنبه ۲۰ فروردین در جلسه هیات دولت تصریح کرد: موضوع کرونا گرچه سختی‌ها و رنج‌هایی را برای جامعه ما  به ارمغان آورد، اما در زمینه علم و دانش و شرکت‌های دانش بنیان فعال در زمینه سلامت و نیازمندی‌هایی که بخش درمانی و پزشکی دارد، قدم‌های بسیار خوبی برداشته شده و این قدم‌ها بسیار ارزشمند است. امروز در کیت‌های آزمایشگاهی تقریبا کم‌کم روی پای خودمان داریم می‌ایستیم. تولیدات داخلی به اندازه کافی در اختیار ما قرار می‌گیرد و روز به روز این تولیدات هم می‌تواند بیشتر شود و هم با شیوه‌های جدید و با فناوری‌های جدید این کار صورت بگیرد.

رئیس‌جمهوری گفت: چند روز پیش در همین‌جا نمایشگاهی که بود و بازدید کردیم، دیدیم که در زمینه سی.تی.اسکن آنچه که دستاورد یک شرکت دانش‌بنیان بود در یک زمان بسیار کوتاهی این عکس را برای ما تفسیر و بیان می‌کند و می‌گوید نقص در ریه در کجاها هست و اینها همه تلاشی است که در زمینه علم و دانش دارد صورت می‌گیرد.

رئیس ستاد ملی مقابله با کرونا افزود: همین امروز در جلسه دولت، معاون علمی فناوری اطلاع داد که کیت‌های جدیدی در اختیار قرار گرفته که – البته این کیت‌ها کار دیگری را انجام می‌دهد، اما مکمل کارهای گذشته است- در یک زمان بسیار کوتاهی نشان می‌دهد که آیا طرف ویروس کرونا را گرفته و پشت سر گذاشته یا نه؟ یعنی به روشنی در یک زمان کوتاهی نشان می‌دهد که آنتی بادی تشکیل شده یا نه؟ این خیلی می‌تواند مفید و موثر باشد. برای بسیاری از افرادی که در جامعه این ویروس به آنها اصابت کرده، علامتی هم نداشتند و مشخص هم نبوده دوره را پشت سر گذاشتند، امروز این کیت می‌تواند به راحتی به طرف اطمینان دهد و در واقع یک مجوز خوبی به طرف می‌دهد برای اینکه خیالش راحت باشد و بداند که شرایط او به گونه ای است که لااقل برای مدتی -کاری به زمان آن نداریم- لااقل امسال علی‌القاعده این آنتی بادی می‌تواند او را در برابر این بیماری حراست و حفاظت کند.

به گفته دکتر روحانی، هر روز در علم و دانش و تولید پیش می‌رویم. همچنین در کنار این فناوری، تولیدگران هر روز برای رفع نیاز کشور به ماسک، مایع ضد عفونی و نیازمندی‌های تجهیزات پزشکی تلاش می کنند. امروز هم برای تولید دستگاه های تنفس مصنوعی، شرکت‌های دانش‌بنیان فعال شده اند و دیدیم ونتیلاتورهایی به دست عزیزان ما تولید می‌شود و عدد خوبی هم هست و به اندازه‌ای است که تقریبا مورد نیاز بخش پزشکی ما است. دستگاه های سی.تی.اسکن دارد تولید می‌شود که ارزشمند است و می‌توانیم اینها را افزایش دهیم.

رئیس‌جمهوری تاکید کرد: بنابراین هم در تجهیزات پزشکی و هم در تجهیزات ضدعفونی و نیازمندی‌های مردم، پرستاران و پزشکان قدم بسیار خوبی برداشته شده است. برگردید به آن روزهای اولیه نگاه کنید، یک تعداد دانشجو می‌خواست از چین به ایران بیاید و می‌خواستیم آنان را یک جایی قرنطینه کنیم. مانده بودیم که کجا اینها قرنطینه شوند. هر کجایی به آنها اعلام می‌شد به یک صورتی از زیر بار مساله شانه خالی می‌کردند، نه بیمارستانی و نه جایی حاضر بود اینها را از ترس کرونا پذیرا باشد. یعنی این بیماری چنان وحشتی را ایجاد کرده بود. حالا این بنده‌های خدا معلوم نبود که مشکلی داشته باشند و البته بعدا در دوره قرنطینه که بودند معلوم شد که اصلا مشکلی نداشتند، اما در عین حال این ترس را ایجاد کرده بود.

حجت‌الاسلام روحانی ادامه داد: وقتی هم که این بیماری در کشور شروع شد، در روزهای اولیه ترس و وحشت زیادی را در میان پزشکان و پرستاران ایجاد کرد. دلیل آن روشن بود برای اینکه در روز اول، تجهیزات و آمادگی لازم نبود. امروز وقتی امکانات لازم از لحاظ لباس، گان، ماسک و سایر تجهیزات در اختیار پرستار ما قرار می گیرد، با اطمینان خاطر به بیمارستان می‌رود و درمان می‌کند و آن حالت اضطرابی که روز اول ایجاد شده بود، الحمدالله امروز وجود ندارد. بیمارستان‌ها و پزشکان و پرستاران ما فعال هستند.

رئیس ستاد ملی مقابله با کرونا اظهار داشت: تمام کار هم بر این مبنا هست که تولید کشور ما بتواند برای امروز و برای ماههای آینده نیازها را پاسخگو باشد. الحمدالله دیروز اعلام شد که اولین بخش گندم کشور ما آماده شده و درحال تحویل است و همین دیروز که من آمار ذخایر گندم را نگاه می‌کردم دیدم که ذخایر بسیار خوبی برای مدتی داریم و این نشان می‌دهد که کشور کاملا خودش را آماده کرده است و در مورد تمام کالاهای اساسی نیز دیشب آمار را با دقت دیدم. گندم، برنج، کنجاله، روغن، جو و تمام این نهاده ها و نیازمندی‌های مواد غذایی که برای ما مهم است و کالای اساسی است، همه اینها ذخایر بسیار خوبی داشتند. یعنی با زمان‌بندی که برای آنها مشخص شده که ذخایرشان برای ماهها باشد ذخایر خوبی در این زمینه داریم و قبلا هم اعلام کردم که در جلسه اقتصادی هفته گذشته تصمیم خوبی برای کل سال ۹۹ اتخاذ کردیم که خریدها چگونه و از کجا انجام بگیرد. تقریبا تصمیمات خوبی برای همه نیازمندی‌های کالاهای اساسی اتخاذ کردیم. معنایش این است که بخش های صنعت، کشاورزی، خدمات، برق ، نفت و گاز و همه بخش‌ها فعال هستند و تلاش می‌کنند و حال بخش بهداشت و درمان هم که معلوم است بار بسیار سخت و سنگینی را بر دوش دارد. بنابراین در مجموع اقدامات خوبی در کشور انجام گرفته برای اینکه مردم اعتماد و اطمینان خوبی را نسبت به زندگی و نیازمندی‌های ضروری خود برای ماههای آینده داشته باشند.

رئیس دستگاه اجرایی در جلسه چهارشنبه هیات دولت هم گفت: نیازمندی‌های خود را هم در داخل تولید می‌کنیم و هم از خارج خریداری می‌کنیم. بانک مرکزی نیز ارز مورد نیاز در زمینه بهداشت، درمان و مسائل پزشکی را کاملا تامین می‌کند. الان داریم کالاهای موردنیاز خودمان را وارد می‌کنیم و بعد هم ادامه خواهیم داد اما مساله مهم، روند جدید در مبارزه با بیماری کرونا است.

 رئیس‌جمهوری روز دوشنبه در جلسه ستاد اقتصادی دولت برای بررسی آثار شیوع بیماری کرونا هم گفت: دیروز یک بازدید کوتاهی داشتیم از بعضی بخش‌های تولیدی یا دانش بنیانی که تلاش می‌کنند نیازمندی‌ها را برطرف کنند؛ در بعضی از موارد هم اقدامات بسیار خوبی را انجام داده بودند؛ مثلا در تشخیص سی.تی کار خوب و بسیار ارزشمندی را  انجام داده بودند.

دکتر روحانی ادامه داد: دانشگاه‌ها و شرکت ‌های دانش‌بنیان با مشارکت هم کار بزرگی انجام دادند؛ در زمینه سایر نیازمندی‌ها مثلا ونتیلاتور(دستگاه تنفس مصنوعی) آن بخشی که داشت تولید می‌کرد از او سوال کردم که چه مقدار تولید می‌کنید و چه مقدار می‌توانید اضافه کنید؟ آن مقداری که او اعلام می‌کرد با آن نیازی که وزارت بهداشت اعلام می‌کند تقریبا نیازمندی تامین خواهد شد؛ یا سی.تی.اسکن که دارد تولید می‌کند امکانات داشت برای اینکه این را توسعه دهد و ما هم ان شاءالله اعتبار آن را تامین می‌کنیم.

رئیس دستگاه اجرایی روز شنبه ۲۳ فروردین در جلسه با روسای کمیته‌های اجتماعی، امنیتی، آموزشی، اداری، بهداشتی، آموزش عالی، پشتیبانی، اصناف و اقتصادی ستاد ملی مقابله با کرونا هم خاطرنشان کرد: ماموریت بسیار مهمی به وزارت بهداشت و درمان و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری داده شده که با تقویت و پشتیبانی شرکت‌های دانش بنیان و مراکز مطالعاتی دانشگاههای علوم پزشکی در تهیه دارو، تشخیص و تست و نیز تهیه واکسن این ویروس فعالیت کنند که با توجه به توان و بنیه علمی متخصصان کشورمان دستیابی به دارو و واکسن دور از دسترس نخواهد بود.

دکتر روحانی همچنین به وزرات بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری دستور داد تا در راستای عملیاتی شدن طرح استفاده از کیت جدید، برای مشخص شدن افرادی که دارای مصونیت هستند، بررسی سریع داشته باشند.

رئیس قوه مجریه در جلسه چهارشنبه هیات دولت هم در خصوص تلاش برای تولید در کشور تصریح کرد:  ببینید در شرایطی که هم تحریم و هم این ویروس و مشکلات آن هست، در زمینه مواد غذایی مردم الحمدالله در فروشگاه‌ها حتی درمورد مواد بهداشتی وفور را مشاهده می‌کنند. ان شاءالله امیدواریم در زمینه ماسک و امثال اینها هم در آینده نزدیک بتوانیم به خودکفایی برسیم امروز وزارت صمت تلاش بسیار زیادی را شروع کرده، اصناف ما تلاش خوبی را شروع کرده و بعضی از خط تولیدها را تغییر دادند. دیروز با استان هایی که صحبت می‌کردم خیلی از آنها معتقد بودند ما بیش از این ها می‌توانیم الکل تولید کنیم، به ما مجوز بدهند ما استان خودمان را خودکفا می‌کنیم و به استان‌های دیگر می‌فرستیم. ما باید همه مقررات و امکانات لازم را در اختیار مردم عزیز قرار دهیم. الحمدالله تولیدگران ما، کشاورزان ما، کارگران ما، مهندسین ما که از همه آنها سپاسگزاریم و از همه آنها متشکر هستیم، شرایط آرامی را برای جامعه ما ایجاد کردند.

دکتر روحانی خاطرنشان کرد: در این چند روز که تقریبا با ویدئوکنفرانس با همه استانها صحبت کردم و در بسیاری از استان‌ها از مراکز تولیدی که برای تولید مواد ضدعفونی و ماسک و چیزهایی که مورد نیاز ما هست فعالیت می کنند، پرسیدم که شما در طول کارتان که در ماه اسفند و فروردین از همیشه فعال‌تر بودید، آیا کسی از افراد شما هم دچار این ویروس شده است؟ من در مواردی که با اینها صحبت کردم هیچ موردی نبوده فقط یک مورد بود که گفتند یکی دو نفر از افراد ما مبتلا شدند و دوره درمان خود را گذراندند و دو مرتبه به کار برگشتند و اکثریت قاطع آنها می‌گفتند ما مشکلی در این زمینه نداشتیم.

رئیس‌جمهوری افزود: وزیر نفت ما یک حرف بسیار خوشحال کننده‌ای زد و گفت در همه فعالیت‌هایی که ما  در زمینه بخش نفت داریم، همه آنها احتیاطات لازم را انجام می‌دهند و دستورالعمل ها را مراعات می‌کنند و ما هیچ مورد ابتلا به کرونا در مراکز تولیدی خود نداشتیم. اینها بسیار ارزشمند است و به ما می آموزد که می‌توانیم کار تولید را به خوبی انجام دهیم اما در عین حال مبتلا هم نشویم؛ یعنی همه دستورالعمل‌ها و پروتکل‌ها را به خوبی مراعات کنیم.

انتظار ایران از صندوق بین‌المللی پول؛ از همه مجامع بین‌المللی می‌خواهیم که در این شرایط به وظایف قانونی خود عمل کنند

رئیس دستگاه اجرایی در جلسه هیات دولت در روز چهارشنبه گفت: ما از همه مجامع بین‌المللی می‌خواهیم که در این شرایط به وظایف قانونی خود عمل کنند. ایران عضو صندوق بین‌المللی پول است، عضو بانک جهانی است، سهمیه خود را پرداخت می‌کند، بخشی از ذخایر ایران در اختیار آنها هست و درخواستی که برای وام کردیم ، اگر بنا باشد بین ایران و کشورهای دیگر تبعیضی قائل شوند، معلوم است نه برای ما و نه برای افکار عمومی جهان قابل تحمل نیست.

دکتر روحانی افزود: بسیاری از کشورهای جهان به صراحت اعلام کردند، بسیاری از اندیشمندان هم در بیانیه‌های خود به صراحت اعلام کردند که صندوق بین‌المللی باید به وظیفه خود نسبت به ملت ایران عمل کند. ما در طول شاید ۵۰ سال گذشته از این صندوق چیزی نخواستیم. حالا بعد از این همه مدت که عضو صندوق هستیم و حالا عضو بُورد هم تقریبا هستیم و این همه تلاش کردیم، پول ما آنجا ذخیره بوده، در این شرایط سخت اگر آنها بخواهند به وظایف خود عمل نکنند، دنیا یک قضاوت دیگری نسبت به آنها انجام خواهد داد.

تشدید دشمنی آمریکا با ایران در شرایط کرونایی

دکتر روحانی در جلسه روز چهارشنبه هیات دولت گفت: متاسفانه آمریکایی‌ها همیشه یکجانبه‌گرا بودند. یعنی در طول این مدت همواره یکجانبه‌گرایی را ادامه دادند. حالا در مساله این بیماری هم باز همان روند غلط و تفکرات نادرست خود را ادامه می‌دهند که این یک موضوع تاریخی است. در تاریخ این مساله باقی می‌ماند که کاخ سفید که تا حالا در مسائل اقتصادی تروریست بود، از این پس در مسائل درمانی هم تروریست است. یعنی این به عنوان یک ننگ تاریخی برای هیات حاکمه آمریکا خواهد ماند که در این شرایط، فشارهای خود را بر ملت بزرگ ایران ادامه می‌دهد.

رئیس ستاد مقابله با کرونا اظهار داشت: البته مردم ما تاب‌آوری خوبی در طول تاریخ داشتند و امروز هم دارند و در آینده هم خواهند داشت. آمریکایی‌ها اخیرا در این داستان کرونا در واقع مصوبه ۲۰۰۵ بهداشت جهانی را هم نقض کردند که در این مصوبه تصریح می‌کند که همه باید به هم کمک کنند و همه باید آزاد باشند که در بیماری‌های واگیر چگونه عمل کنند. علیرغم اقدامات تروریستی که آمریکا دارد، امیدواریم روابط بسیار خوب خود را با کشورهای دیگر و با کشورهای دوست، ادامه دهیم.

رئیس‌جمهوری در تماس تلفنی رئیس‌جمهوری فرانسه در روز دوشنبه ۱۸ فروردین هم با اشاره به اینکه مبارزه با این بیماری در شرایط تحریم برای ایران دشوارتر از دیگر کشورهاست، تصریح کرد: دولت آمریکا علی رغم اینکه با اعمال تحریم های غیرقانونی علیه ایران، مقررات بین المللی را زیر پا گذاشته، در این شرایط نیز با اقدامات خود مقررات بهداشتی مصوب سال ۲۰۰۵ سازمان بهداشت جهانی را زیرپا می گذارد.

 دکتر روحانی گام های اولیه برداشته شده در راستای برقراری ساز و کار اینستکس را مثبت ولی ناکافی برشمرد و گفت: این مسیر نباید تنها منحصر به کالاهای پزشکی و غذایی باشد و باید بتوانیم از آن برای تامین تمامی نیازمندی های کشورمان استفاده کنیم.

رئیس‌جمهوری با استقبال از ابتکار دبیرکل سازمان ملل متحد برای اعلام آتش بس در جنگ میان کشورها در دوران شیوع بیماری کرونا در جهان، ابراز امیدواری کرد که این ابتکار شامل جنگ اقتصادی علیه ایران هم باشد و خاطرنشان کرد: انتظار داریم تا کشورهای دوست برای رفع تحریم های ظالمانه و یکطرفه در این شرایط آمریکا را تحت فشار قرار دهند.

دکتر روحانی با اشاره به اینکه در صورتی که همه تحریم ها برداشته شود آماده ایم به تعهدات خود در زمینه هسته‌ای بازگردیم، گفت: رفع تحریم‌ها و عمل به تعهدات از سوی اروپا یک ضرورت است و در این شرایط خاص امروز اهمیتی مضاعف یافته است.

رئیس‌جمهوری با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران بر اساس آنچه در طرح صلح هرمز عنوان شده، تنها راه حل تامین امنیت دریای عمان، خلیج فارس و تنگه هرمز را در همکاری کشورهای منطقه می‌داند، ادامه داد: ایران از هیچ تنشی در منطقه استقبال نکرده و همواره در راستای ایجاد صلح و ثبات پایدار در منطقه تلاش کرده و خواهد کرد.

دکتر روحانی ضرورت احترام و رعایت حاکمیت مردم در کشورهای منطقه را حائز اهمیت دانست و گفت: بر این اساس برخی از تحرکات اخیر آمریکا در عراق را اقدامی خطرناک و به ضرر امنیت این کشور و منطقه می‌دانیم.

انتظار فرج؛ در این مقطع زمانی بیش از هر زمان دیگر نیازمند تقویت اعتقاد به فرج هستیم

رئیس قوه مجریه چهارشنبه ۲۰ فروردین در جلسه هیات دولت گفت: میلاد با سعادت حضرت ولی عصر(ارواحنا له الفداء) را خدمت همه مردم عزیز تبریک و تهنیت عرض می‌کنیم و به محضر همه مسلمانان جهان و به یک معنا به محضر همه آنهایی که در سطح جهان منتظر هستند ولو اینکه دارای اعتقاد و ادیان دیگر هستند. چون تعبیر قرآن مجید هم این است که انتظار صلح، عدالت و حکومت عادلان مخصوص اسلام نیست به صراحت قرآن می‌گوید ” وَ لَقَدْ کَتَبْنَا فیِ الزَّبُورِ مِن بَعْدِ الذِّکْرِ أَنَّ الْأَرْضَ یَرِثُهَا عِبَادِیَ الصَّلِحُون‏” ، ما قبلا در ذکر و تورات و در زبور این را نوشته‌ایم و مساله انتظار ظهور یک منجی در واقع جزو اعتقادات همه ادیان آسمانی است و البته در دین اسلام و به ویژه در مذهب تشیع رنگ و بوی خاص خود را دارد.

دکتر روحانی افزود: ما خیلی دقیق‌تر، صریح‌تر، با نام و نشان و با علائم نسبت به زمان ظهور، از آن منجی یاد می‌کنیم گرچه هیچ‌کس نمی‌تواند بگوید چه زمانی این ظهور اتفاق می‌افتد و لذا در روایات ما برای اینکه کسی سوء استفاده نکند گفته شده  هر کس گفت من آن حضرت را ملاقات می‌کنم یا ملاقات کردم، او را تکذیب کنید و بگوید دروغ می‌گوید و هرکس زمان را تعیین کرد  او را تکذیب کنید. هر که بگوید یک سال دیگر، یک هفته دیگر اینها جزو مواردی است که لا یعلم الغیب إلا الله؛ فقط خداوند بزرگ آگاه است.

رئیس شورای عالی امنیت ملی خاطرنشان کرد: اما آن چیزی که برای ما مهم است امید به آینده است و از امید بالاتر، آمادگی است. انتظار ظهور حضرت ولی عصر(عج)، هم به معنای امید به آینده است و هم به معنای آمادگی برای صلح و عدالت در سراسر جهان است و لذا هر کسی در عمل و در زندگی خودش می تواند ببیند که آیا او واقعا منتظر هست یا خیر. آن کسی که در زندگی فردی و جمعی خود به‌ گونه‌ای است که الگوی او تلاش برای رسیدن به عدالت است معلوم است او منتظر هست و درست می‌گوید و همان‌طور که در روایات ما آمده فرمود،” شیعیان ما را از عمل آنها بشناسید آنهایی که در عمل مسیر درست را انتخاب کردند و امامت ائمه هدی را در عمل آنها مشاهده می‌کنیم آنها شیعیان واقعی هستند”.

حجت‌الاسلام روحانی اظهار داشت: بنابراین در دین و مکتب ما یاس برای آینده معنا ندارد و سراسر زندگی ما باید امید باشد و اعتقاد بر اینکه پشت سر هر پیچیدگی‌ها و بن‌بست‌هایی بالاخره فرج هست فرج به همین معناست که گشایش خواهد بود. اینکه ما بگوییم بن‌بست است و گره باز ناشدنی است این نباید در ذهنیت ما باشد و همیشه باید منتظر گشایش و منتظر فرج باشیم و در این مقطع زمانی نیز  بیش از هر زمان دیگر ما نیازمند این اعتقاد و عقیده هستیم و این انتظار هر مقدار بیشتر شود و این اعتقاد هر چه قوی‌تر بشود، سکون و آرامش و جهان‌بینی واقعی برای انسان حاصل می‌شود. مهدویت به ما یک جهان‌بینی واقعی می‌دهد، می‌گوید آینده جهان آینده صلح و عدالت و پایان همه گره‌ها و فرج و گشایش واقعی است، بنابراین، این ایمان و اعتقاد می‌تواند زندگی ما را نشاط ببخشد، ما را از ناامیدی نجات دهد و از غم و از افسردگی ما را برهاند.

بالاترین مقام اجرایی کشور افزود: آینده جهان را آینده باشکوه، زیبا و پر از عدل و داد و آن که در روایات ما آمده، نه عدل جزیی (یَملَأُ الله بِهِ الاَرضَ قِسطاً وَ عَدلاً کَما مُلِئَت ظُلماً و جَورا  ) این قسط و عدل سراسر جهان را فرا می‌گیرد و بنابراین عید بسیار مهمی داریم، فردا روز عید بزرگ ماست روز نیمه شعبان و امیدواریم با عنایت و دعای آن حضرت، دست همه ما را در این ایام سخت بگیرد و سریع‌تر در یک شرایط عادی و معمولی مردم با آرامش بیشتر بتوانند به فعالیت‌های اجتماعی خود و به مسائل شخصی خودشان ان شاءالله ادامه دهند.

روز انرژی هسته‌ای و تشریح دستاوردهای هسته‌ای

رئیس‌جمهوری چهارشنبه ۲۰ فروردین در جلسه هیات دولت خاطرنشان کرد: بیستم فروردین روز انرژی هسته‌ای هم هست، روزی که همه سال جشن هسته‌ای می‌گیریم و هر ساله افتتاح‌های بسیار فراوانی داریم. امسال هم برنامه‌ریزی شده بود، یعنی از سال گذشته برنامه ریزی شده بود. بسیاری از پیشرفت‌های علمی هسته‌ای که در این مدت به دست آوردیم، مخصوصا از اردیبهشت سال گذشته که قدم به قدم مسیر را برای فعالیت بیشتر باز کردیم و همه محققین ما بدون هیچ مانعی فعالیت‌های خود را در بخش‌های مختلف ادامه می‌دادند و به دستاوردهای بسیار بزرگی رسیدند. حال این ایام خیلی مناسب اجتماعات نبود و برای یک فرصت مناسب دیگر می‌گذاریم برای اینکه همه آن دستاوردها برای مردم تشریح شده و به نمایش گذاشته شود.

دکتر روحانی اظهار داشت: این دستاوردها در زمینه پزشکی، بهداشت و درمان هم جای خاص و ویژه‌ای دارد و امروز علم هسته‌ای و دانش هسته‌ای می‌تواند به ما کمک کند و ما همین دیروز در ویدئوکنفرانسی که با استان‌های مختلف داشتیم، در یکی از استان‌ها دیدیم که یک مرکز پرتودهی گاما چگونه همه ماسک‌هایی که آنجا می‌آید پرتودهی می‌کند و در واقع آن ماسک‌ها را برای استفاده مناسب می‌کند. همچنین در بخش‌های مختلف کشاورزی و غیرکشاورزی آثاری که دارد و گسترشی که باید پیدا کند می‌تواند برای ما بسیار موثر باشد.

تشریح کار بزرگ دولت در کنترل سیل؛ سیل‌های امسال بخاطر کاری که دولت طی یک سال گذشته انجام داده، ویرانگر نیست.

بالاترین مقام اجرایی کشور در جلسه چهارشنبه هیات دولت اظهار کرد: امسال شما می‌بینید بارندگی‌ها بعضی جاها شدید است، سیلاب هم هست اما خسارت آنچنانی نداریم و خسارت ها جزیی است، به خاطر کار بزرگی است که از پارسال تا امسال انجام گرفته است. آن همه کاری است که ستاد بحران و استانداری‌ها انجام دادند و نتیجه لایروبی‌های انجام گرفته، کار وزارت نیرو و سدهایی است که در طول این یک سال تکمیل و به بهره برداری رسیده است.

دکتر روحانی خاطرنشان کرد: الان می‌بینیم در خیلی از جاها سیلاب که وارد می‌شود موجب خوشحالی ما می‌شود چون سد هست جلوی آن، ما مشکل نداریم، این روزها سیلاب‌هایی که وارد می‌شود در سیستان و بلوچستان برای همه ما خوشحال کننده است برای مردم این استان خوشحال کننده است و ان شاءالله تالاب‌ها و دریاچه‌های ما پر می‌شود، محیط زیست ما بهتر می‌شود و اینها همه خبرهای خوش است. می‌بینیم هامون هیرمند، هامون صابری و در همه این هامون‌ها دارد آب وارد می‌شود کم‌کم بخش بزرگی از اینها را آب فراگرفته، انشاءالله امیدواریم بیشتر هم بشود و این به خاطر تلاشی است که در این یک سال انجام گرفته ، معمولا اثر کاری که انجام شده کمتر بیان می‌شود یعنی امروز باید در رسانه‌ها بیان شود که امسال چرا ما آرام‌تر هستیم و الان جایی باران می‌آید چرا آرام‌تر هستیم.

رئیس قوه مجریه تاکید کرد: اولا هواشناسی ما فعال‌تر شده و دقیق‌تر و زودتر خبر می‌دهد، سدهای ما آماده‌تر است، آن جاهایی که احساس خطر می‌کردیم سدها را قبلا تخلیه و خالی کردیم. بسیاری از رودخانه‌ها در این مدت لایروبی شده وهمه اینها یک کار عظیمی است که مردم با همه بخش‌ها با هم دارند انجام می‌دهند. امروز هم در مقابله با کرونا بحث دولت نیست ، بحث یکپارچگی ملت است.

 

اخبار برگزیدهسیاسی
شناسه : 99715
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا