زیان ۵۰ درصدی در تولید هر کیلو مرغ

به گزارش جهان صنعت نیوز: در صورت ادامه روند افت قیمت مرغ گوشتی در بازار و بلا تکلیف ماندن تولیدات آنان، واحدهای مرغ گوشتی کشور با خطر تعطیلی مواجه خواهند بود. دولت در این حوزه با ابتکارعمل می‌تواند محصولات تولیدکننده ها را از آنها تحویل بگیرد و از بروز مشکلات بیشتر در این واحدها پیشگیری کند. در واقع بررسی‌ها نشان می دهد پشتیبانی اموردام با اینکه در پیش بینی ها ی خود افزایش ۲۰ درصدی مصرف را بررسی  کرده بود و دستور جوجه ریزی داده  بود اکنون نسبت به این بحران به وجود آمده مسئولیت پذیر نیست و تولید کننده را تنها گذاشته است. زیان ۱۲۰۰ میلیارد تومانی تولید کنندهای مرغ گوشتی به دلیل  افت قیمت و کاهش تقاضا راه حل هایی دارد که به نظر دولت در به کار بستن آن سهل انگاری کرده است. اقداماتی که دولت در حمایت از تولیدکننده های مرغ گوشتی داشته تا کنون کاهش عوارض صادراتی مرغ از ۵ هزارتومان به ۱۵۰۰ تومان در هر کیلو بوده تا مشوقی باشد برای صادرکننده ها و با این ترفند مازاد تولید صادر شده و در بازار تعادل برقرار شود. علاوه براین بنا به گفته معاونت اموردام وزارت جهاد کشاورزی ستادی در وزارت خانه تشکیل شده تا نسبت به پرداخت زیانهای  تولیدکننده های مرغ گوشتی بررسی و جبران شود.

گرچه وزارت جهاد کشاورزی دستور جمع آوری مرغهای مازاد در بازار را صادر کرده است اما به نظر می آید قیمت خرید که مبلغ ۵ هزرا تومان تعییین شده مورد رضایت تولید کننده ها نیست.قیمت تمام شده تولید در هر کیلو مرغ۱۰ هزار تومات در هرکیلو تخمین زده شده است که اینک تولیدکننده ها را متحمل ضرر و زیان جبران ناپذیری کرده است.

مهدی یوسفخانی رئیس اتحادیه مرغ و ماهی در  واکنش به این اقدام به جهان صنعت نیوز می گوید:معاونت پشتیبانی اموردام باید این مازاد تولید را از زمینه بازار خریداری کند و ذخیره سازی کند .تولیدکننده در حال ضرر دهی است و اگر حمایت نشود و تولیداتش را به موقع به بازار عرضه نکند زیانهای غیر قابل جبرانی را متحمل خواهد شد. پشتیبانی امور دام باید با خرید این تولیدات از تعطیلی ،تعدیل نیرو و زیانهای مالی تولید کننده مرغ گوشتی پیشگیری کند. البته با اینکه متاسفانه قیمت خریداری شده مورد رضایت تولیدکننده ها نیست بهتر از این است که مرغ زنده دز دست تولید کننده بیشتر از این بماند.

یوسف خانی در ادامه تاکید کرد:در زمینه تولید مرغ گوشتی خودکفا هستیم و صادرات به کشورهای همسایه هم داشته ایم که هنوز ادامه دارد اما با توجه به بحران بیماری ویروسی کرونا که معلوم نیست کی به پایان می رسد بهتر است تولیدات داخلی ذخیره‌سازی شود .چرا که در آن سو واردات نهاده‌های دامی و خوراک دام با محدودیت‌های وارداتی هم محدود می‌شود و هم قیمتش افزایش می‌یابد. پس بهترین راه حل برای رفع این مشکل جمع آوری توایدات مرغ گوشتی و ذخیره سازی آن است.

وی د رادامه افزود: بازار در حالت اشباع است و و قیمت تمام شده تولیدکننده در حال حاضر از قیمت در بازار پایین‌تر است و افت قیمت به ضرر تولید کننده مرغ گوشتی شده است. اما با تعدیل بازار تولیدکننده ها با بحران نهاده‌های دامی دوباره با افزایش قیمت مرغ در بازار نوسانهای قیمتی را تجربه کنند.با نگاه مثبت به این روند می توان  ادعا کرد  این وضعیت موقتی است و پشتیبانی امور دام باید برای آینده برنامه ریزی داشته باشد.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژه

شناسه : 99753
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا