آهن، آب می رود

به گزارش جهان صنعت نیوز:  آهن ارتباط تنگاتنگی با ساخت و ساز و صنعت ساختمان دارد. در نیمه دوم سال و آغاز فصل سرما با کاهش ساخت وسازها بازار آهن هم از رونق می افتد و در فصل گرما دوباره جان می گیرد. با شیوع کرونا اما این جریان عقب افتاده است. علاوه بر اینها عامل دیگری در رکود این بازار دست دارد. این عامل واقعی نبودن قیمتی است که برای محصولات آهنی در بورس کالا ارائه می شود. همچنین سایه رکود در حالی بر سر بازار آهن سنگینی می کند که محصول مشابه آن فولاد، بازار پرورنقی دارد و واحدهای تولیدکننده پس از پایان تعطیلات نوروز محصولات خود را در بورس کالا عرضه و معامله کرده اند.

قیمت ها واقعی نیست

محمد آزاد رییس سابق اتحادیه فروشندگان آهن و فولاد تهران در تشریح وضعیت کنونی بازار آهن و رکود حاکم بر آن به جهان صنعت توضیح داد: فولاد مصرف صنعتی دارد. صنایع با شیوع کرونا هم مشغول به کارند و نیاز خود را به محصولات فولادی باید تهیه کنند.

وی افزود: اما آهن در ساخت و ساز مصرف می شود. ساختمان سازی دو ماه گذشته را مانند بسیاری از بنگاه های اقتصادی به دلیل شیوع کرونا تعطیل بوده است. در نتیجه آهن مصرف نشد و بازار در رکود رفت.

آزاد ادامه داد: اما رکود بازار آهن تنها به شیوع کرونا برنمی گردد. چالش دیگر بازار آهن این است که کارخانجات کالای خود را در بورس عرضه می کنند. بورس هم ضوابط خاص خود را دارد که با بازار امروز ما همخوانی ندارد. ما در بازار براساس عرضه و تقاضا قیمت را تعیین می کنیم اما بورس قیمت پایه را براساس قیمت فوب خلیج فارس و تبدیل ارز به ریال ارائه می کند، قیمتی که واقعی نیست. محصولات آهنی به طور کامل تولید داخل است اما وقتی براساس قیمت های بین المللی قیمت گذاری می شود، این نرخ با واقعیت همخوانی پیدا نمی کند.

این کارشناس اضافه کرد: قیمت بر تابلوی بورس قرار می گیرد و خریداران در رقابت و مزایده تلاش می کنند محصول آهنی را بخرند. بدون اینکه دقت کنند آیا خرید آهن به این قیمت می ارزد و می توانند پس از خرید از بورس در بازار بفروشند یا نه؟ آنها تنها به دنبال برد در رقابت و تصاحب کالا هستند. گاه کسانی برای خرید آهن وارد بورس کالا می شوند که شغلشان این است. فقط پول دارند و می خواهند نقدینگی خود را افزایش دهند. در نتیجه در بورس می خرند اما موفق به فروش در بازار نمی شوند چون قیمت بورس برای بازار گران است. پس بازار در رکود می رود.

رییس سابق اتحادیه فروشندگان آهن و فولاد تهران همچنین گفت: قیمت ها اگر واقعی و مبتنی بر عرضه و تقاضا باشد، در شرایط رکود هم معاملات انجام می شود.

آزاد در پایان نتیجه گرفت: این روزها واقعی نبودن قیمت ها و شیوع کرونا بازار آهن را در رکود فرو برده است و تا زمانی که مردم احساس امنیت کنند و ساختمان سازی راه بیفتد این رکود ادامه دارد. ساختمان سازی هر ساله با آغاز بهار و فصل گرما شروع می شود اما امسال به دلیل شیوع کرونا این جریان تا اندازه ای عقب افتاده است.

اخبار برگزیدهپیشنهاد ویژهصنعت و معدن
شناسه : 99791
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا