رشد بورس تحت تاثیر عارضه شبه پول

به گزارش جهان صنعت نیوز: کارشناسان معتقدند شاخص بورس در حال رشد است و همین ویژگی باعث رغبت مردم به این بازارشده است.این افزایش شاخص در حالی است که در جهان روند رشد شاخص نزولی است ولی در ایران صعود می کند. با بررسی های صورت گرفته امیر افشار تحلیلگر اقتصادی با تحلیل این رفتار بورس در کشور به جهان صنعت نیوز می گوید:چنانچه می دانید در هفته پیش روند رشد شاخص و افزایش ارزش سهام شرکت‌های بورسی را شاهد بودیم این در حالی است که شاخص های بورس جهانی در حال افت است.این واکنش‌ها به بورس چند دلیل دارد که یکی از دلایل آن ساختار اقتصادی کشور است. اقتصاد کشور دچار عارضه شبه پول است این عارضه یعنی تولید انواع پول بیشتر از نرخ واقعی رشد اقتصادی به عنوان مثال اگر بانک‌ها سودی را پرداخت کنند این نرخ بیشتر از نرخ سود اقتصادی است و اگر آن سود را پرداخت نکنند مشکلات دیگری را به وجود می آورد.

وی در ادامه  با توضیح دلیل دوم موثر در رشد شاخص می‌افزاید: متاسفانه بسیاری از پولهای بزرگ یا در حوزه واسطه‌گری و یا در حوزه بازرگانی مصرف می‌شود و در بحران‌های به وجود آمده مانند کرونا این نقدینگی به سوی بازارهای بورس  طلا و مسکن سرازیر می‌شود. که در این شرایط به دلایلی بورس بهترین بازار جذب سرمایه هاست.از سویی دلالان و واسطه‌گران برای افزایش چرخش مالی سرمایه‌هایشان با ورود به بازار بورس دنبال بهره برداری مالی هستند.

این تحلیلگر اقتصادی معتقد است بورس همواره با افزایش تقاضا و خریدار روبروست که بر رشد شاخص تاثیرگذار است و ادامه می‌دهد: و از طرف دیگر افزایش نرخ دلار بر رشد شاخص تاثیر می‌گذارد و همین موضوع باعث بالا رفتن ارزش شرکتهای بورسی می‌شود.سازمان بورس هر ساله صورت‌های مالی همه شرکت‌های بورسی را با دارایی‌هایشان بررسی می‌کند.شرکت‌ها با بالا رفتن ارزش داراییشان ارزش سهامشان هم افزوده می‌شود در شرایطی  که تورم در حال رشد است و نرخ ارز هر روز بالا می‌رود  ارزش سهامشان بیشتر می‌شود.

افشار با انتقاد به محدودیت های بورسی برای معاملات می افزاید: در سال گذشته مدیران بورسی می خواستند برای جلوگیری از بالا رقتن شاخص و کنترل هیجانات بازارمحدودیت‌هایی را در معاملات بازیگران بورسی لحاظ کنند که با مخالفت بانک مرکزی مواجه شد در واقع بانک مرکزی نگران خروج سرمایه از بازار بورس و ورود آن به بازارهای  ارز و طلا و ایجاد بحرانی شدن نرخ ارز و طلا بود که البته این نگرانی کاملا بجا بود.  در این صورت شاهد  رشد غیر منطقی در این بازارها خواهیم بود.

وی با تاکید بر اینکه بورس فعلا تنها بازار مطمئن سرمایه گذاری است که عوارضی هم دارد بیان کرد: این بازار تحت تاثیر تورم افزایشی است و شاخص شبه پول بر آن به شدت تاثیر می گذارد.اما عوارضی هم دارد که قدرت تامین سرمایه را برای  بنگاههای اقتصادی از دست  خواهد داد و بازیگرانش وقتی نمادی سالیانه بیش از ۶۰ درصد سود می دهد دیگر علاقمندی برای ورود برای خرید سهام  شرکت بورسی را که سالانه ۲۰ درصد سود بدهد ندارنددر این صورت  تقاضا برای خرید سهام آن شرکت وجود ندارد و این ویژگی خاصیت تامین منابع مالی بورس را به خطر می اندارد.

 

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانبانک و بیمهپیشنهاد ویژه
شناسه : 99812
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا