دوراهی هزینه‌های ناشی از بیکاری یا درمان

به گزارش جهان صنعت نیوز:  سخنگوی دولت در یادداشتی نوشته در حال حاضر نزدیک به ۳.۳ میلیون نفر از شاغلین رسمی کشور به طور مستقیم در معرض آسیب قرار گرفته‌اند و بیش از ۱.۵ میلیون کارگاه رسمی و غیررسمی دچار توقف فعالیت شدند.این در حالی است که او از بیکاری ۴ میلیون شاغل غیررسمی در کشور  که در معرض توقف یا کاهش فعالیت  دچار کاهش دستمزد و اخراج می شوند خبر می دهد.موضوعی که باید توجه داشت آیا بیکاری ۴ میلیون نفر و دادن کمک هزینه شغلی به آنان به نفع دولت است یا بازگشایی مشاغل و ابتلای کثیری از هموطنان که با هزینه درمان باری بر دوش دولت می‌شوند.

در بحبوحه جهانی بیماری کرونا اظهارات ضد و نقیض زیادی از هزینه‌های درمان و زیان‌های اقتصادی ناشی از تحریم‌ها و تعطیلی‌های کرونایی از سوی مسئولین شنیده شده است. در کشورهای دیگر برای حمایت از شهروندان و صنایع، قوانینی لازم الاجرایی چون قرنطینه و تعطیلی مشاغل صادر شده است. در کشور ما نیز برای پیشگیری از شیوع کرونا  اقداماتی نظیر قرنطینه و ممنوعیت رفت و آمد صورت نگرفت و درمواردی هم  که از مردم خواسته شد تا محدودیت‌هایی در سفر و عبور و مرور داشته باشند از سوی مردم جدی گرفته نشد. شاید این سهل انگاری مردم در راستای جدی نگرفتن برخوردهای سلبی دولت با این بیماری بود، اما واقعیت آن است که ما در این بحران شیوع کرونا افراد زیادی از تحصیلکرده‌ها،دانشمندان، کارشناسان و پیشکسوتان  متخصصی را از دست داده‌ایم که  قطعا برای پرورش و تربیت آنها درسیستم آموزشی هزینه‌های هنگفتی شده است .این سرمایه های انسانی در اصل جزو منابع سرمایه ای کشور بودند که با رفتارهای غیر مسئولانه و بی تدبیری از دست رفتند. اگردولت قرنطینه و تعطیلی مشاغل را جدی گرفته بود منابع ارزشمند انسانی اش را به این راحتی از دست نمی داد.بنابر اظهارات کارشناسان وبرخی از مسئولین کشور معلوم نیست این مهمان ناخوانده تا کی در جامعه  قربانی بگیرد، پس باید جدی‌تر به کنترل آن فکر کرد تا از این به بعد دیگر شاهد از دست دادن سرمایه‌های انسانی کشور نباشیم.  

یک میلیون دلار؛هزینه یک تحصیلکرده برای دولت

بنا به گفته معاون آموزشی وزیر علوم در ایران برای آموزش یک فرد از ابتدایی تا فارغ‌التحصیلی در مقطع دکتری نزدیک به یک میلیون دلار هزینه می‌شود. فارغ از اینکه این افراد نخبه باشند یا خیر سوال اینجاست که تا کنون ویروس کرونا چند میلیون دلار به منابع انسانی کشور خسارت وارد کرده است. بر اساس گزارش منتشر شده ازسوی  وزارت بهداشت و درمان تا تاریخ ۲۴ فروردین ۴۴۷۴ نفر بر اثر ابتلا به کوید_۱۹ درگذشته اند. در میان این تعداد افرادی هستند که از جامعه پزشکان ،پرستاران، استادان دانشگاه و مدیران قرار داشتند.که حتی اگر نیمی از این تعداد را جامعه تحصیلکرده فرض کنیم ۲۲۳۷ میلیون دلار به منابع انسانی کشور زیان وارد شده است.در مقابل هزینهایی نظیرزیانهای اقتصادی که کرونا به کشور تحمیل کرده ضرر جبران ناپذیری به نظر می آید.

تعطیلی ۱۰ رسته شغلی با شیوع کرونا

در حالی که استراتژی دولت در دوره شیوع کرونا  باید حفظ سلامت و جان مردم باشد بازگشایی تدریجی مشاغل کم ریسک و صنایع نشان از بی توجهی دولت به اهمیت جان مردم دارد. علی ربیعی سخنگوی دولت در یادداشتی اظهار کرده در حال حاضر نزدیک به ۳.۳ میلیون نفر از شاغلین رسمی کشور به طور مستقیم در معرض آسیب قرار گرفته‌اند و بیش از ۱.۵ میلیون کارگاه رسمی و غیررسمی دچار توقف فعالیت شدند. 

ربیعی با اشاره به وضعیت اقتصادی ایران گزارش داده : این وضعیت در اقتصاد ایران که سال ۹۸ رشد اقتصادی نزدیک به صفر را تجربه کرده، وضعیت سخت‌تری ایجاد خواهد کرد. ۴ میلیون شاغل غیررسمی در کشور در معرض توقف یا کاهش فعالیت کاهش دستمزد و اخراج هستند. بیش از ۱۲ میلیون کارگر در بخش خدمات مشغول به کارند و آثار اولیه بیکاری در ۱۰ رسته‌ای که بلافاصله با شیوع بیماری دچار تعطیلی شدند هویداست.

بیکاری ۴ میلیون نفر بر اثر تداوم تعطیلات

سخنگوی دولت در بررسی رشد اقتصادی در ۳ ماه اول کاهش ۰.۴ درصدی را پیش بینی کرده و افزوده : در صورت تداوم تعطیلی‌ها، آثار ثانویه آن می‌تواند میزان بیکاری را به طور فزاینده‌ای افزایش دهد. مطالعات نشان می‌دهد ایجاد اشتغال جدید در صنوف تولیدی کوچک و کارخانه‌های مقیاس پایین حداقل تا دو سال پس از تعطیلی امکان‌پذیر نیست.عملاً طبق آمارهای وزارت کار در صورت تعطیلی دراز مدت و عدم مداخله در سیاست‌های بازار کار میزان بیکارشدگان به بیش از ۴ میلیون نفر خواهد رسید. این ۴ میلیون نفر شامل ۳.۳ میلیون شغل بیمه شده و حدود ۷۰۰ هزار شغل غیررسمی است که برای جبران دستمزد آنها با حداکثر ۲ میلیون تومان در ماه برای ۳ ماه، به ۲۴ هزار میلیارد تومان اعتبار برای پرداخت نیاز خواهد بود. ایجاد اشتغال جدید در کشور در صنایع سرمایه‌بر و کاربر به طور متوسط بیش از ۵۰۰ میلیون تومان و در بخش خدمات بیش از ۱۵۰ میلیون تومان هزینه نیاز خواهد داشت.

بنا بر آخرین نظرسنجی ایسپا درباره تاب‌آوری اقتصادی خانواده‌ها در تهران نشان می‌دهد که ۳۴ درصد در پاسخ به این سوال که اگر به خاطر کرونا تعطیلی شهر ادامه پیدا کند، تا چه زمانی از نظر اقتصادی مشکلی نخواهید داشت، پاسخ داده‌اند «همین الان هم نمی‌توانم»

هزینه ۲۵ میلیون تومانی درمان کرونا

در عین حال باید به هزینه های درمانی بیماران کرونایی و وضعیت اقتصادی بیمارستانها  هم توجه داشت . تامین این هزینه ها برای دولت  به مراتب بیشتر از اجرای قوانین  در جهت کاهش مبتلایان و درگذشتگان خواهد بود.کارشناسان اقتصاد سلامت وضعیت بیمارستانها را وخیم گزارش می‌دهند و از ناتوانی آنان در اداره مالی بیمارستانهای خصوصی که درآمدشان وابسته به انجام عمل‌های جراحی و خدمات ویژه به بیماران است خبر می‌دهند. از سوی دیگر هزینه‌های تست این بیماری برای مردم عادی در هر بار تست کرونا بین ۶۰۰ تا ۸۰۰‌هزار تومان اعلام شده است. این در حالی است که وزیر بهداشت بارها در مصاحبه‌های خود تاکید کرده که هزینه درمان بیماران مبتلا به کرونا رایگان است، اما حسن روحانی، نیز ‌ ضمن اشاره به هزینه‌های درمان بیماری کرونا برای مردم اظهار کرد که به‌دلیل «مستحکم‌بودن پایه‌های سلامت» افراد مبتلا تنها ۱۰‌درصد از هزینه درمان را می‌پردازند. علیرضا زالی، فرمانده عملیات مدیریت کرونا در تهران گفته است که اگر فردی بیماری کووید ۱۹ داشته باشد و تست آن مثبت شد با دستور وزیر بهداشت کلیه خدمات ارائه شده به این فرد رایگان خواهد بود.

اما فارغ از این دستورات و بخشنامه ها  مدیرکل درمان مستقیم سازمان تأمین اجتماعی گفته است: قیمت تمام شده درمان بیماران کرونایی بسیار بالا است و تأمین اجتماعی با توجه به این شرایط بحرانی، با تعرفه دولتی، خدمات ارائه می‌دهد. 

وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه «حداقل و حداکثر هزینه درمان بیماران کرونایی در بیمارستانهای تامین اجتماعی چقدر است؟» گفته: حداقل برای افرادی که نیاز به آی‌سی‌یو و یا خدمات ویژه نداشته باشند ۴۰۰ تا ۵۰۰ هزار تومان و حدود بیشترین قیمت برای بیماران کرونایی که نیاز به آی‌سی‌یو و خدمات ویژه داشته باشند، حدود ۲۰ تا ۲۵ میلیون تومان است. و اما بیمارانی که هیچ بیمه ای ندارند باید به بیمارستانهای تحت پوشش علوم پزشکی برای درمان بروند تا هزینه‌ای نپردازند و بستری شدن در بیمارستانهای ارتش هم هزینه  خودش را دارد چون نهاد عمومی غیر دولتی هستند.

مقایسه ای بین بد و بدتر

در نهایت تا کنون در  ایران ۵۰ هزار و ۴۶۸ نفر به کووید-۱۹ مبتلا شده‌اند که با احتساب ۵۵ روزی که این مهمان وارد کشور شده به طور میانگین روزانه ۹۱۷ نفر یه این بیماری مبتلا شده‌اند. اما در ادامه قرنطینه یکماهه هم حول و حوش ۵۰ هزار نفر دیگر مبتلا خواهد شد.هزینه درمان این شماربا متوسط هزینه درمانی که روی دست سیستم بهداشت می گذارد رقمی معادل۱/۲۵۰/۰۰۰/۰۰۰/۰۰۰ می شود که در مقابل بیکاری ۴میلیون نفری که نهایت دستمزد آنها ۲میلیون و ۸۰۰ هزار تومان است رقمی معادل۱۱/۲۰۰/۰۰۰/۰۰۰/۰۰۰این رقم می شود علاوه بر اینکه هزینه‌های رشد و تربیت آن افراد در سیستم آموزشی و دیگر منابع که حدودا هر نفر یک میلیون دلار برآورد شده است را باید به آن افزود.

حالا دولت ،مدیران و مسئولین باید تصمیم بگیرند که کدام یک از این ازقام به نفع سیستم مدیریتی کشور است.ضمن آنکه دنیای بعد از کرونا با ما شوخی ندارد و نیاز به افراد جدی تر،مسئول تر وپر تلاش تری نیاز دارد تا آن را دوباره از نو بسازد.شاید دنیا زیباتر از دنیای امروز شود و شاید برعکس، دنیای بعد از کرونا  را امروز باید انتخاب کرد با تصمیم هایی که می گیریم.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژه
شناسه : 99879
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا