توافق کاهش ۳.۷ میلیون بشکه‌ای تولید نفت در نشست G20

به گزارش جهان صنعت نیوز:  «بیژن زنگنه» شامگاه یکشنبه و بعد از پایان نشست فوق العاده اوپک پلاس گفت: این جلسه در ادامه جلسه پنجشنبه و جمعه بود که در آنجا به دلیل مخالفت مکزیک کاهش ۱۰ میلیون بشکه ای عرضه نفت نهایی نشد.

وی ادامه داد: بر اساس سهمیه بندی توافق مکزیک باید ۴۰۰ هزار بشکه از تولید خود را کم می کرد اما وزیر انرژی این کشور نپذیرفت.

زنگنه به ادامه رایزنی ها در روزهای گذشته اشاره کرد و افزود: سرانجام مکزیک کاهش ۱۰۰ هزار بشکه ای را پذیرفت و آمریکا نیز قول داده که ۳۰۰ هزار بشکه باقیمانده را به جای مکزیک از بازار خارج کند.

وی تاکید کرد: با پذیرش مکزیک حالا توافق کاهش ۱۰ میلیون بشکه ای نفت نهایی شده و از اول ماه می اجرا می شود.

وزیر نفت به کاهش ۳.۷ میلیون بشکه ای نفت از سوی اعضای G20 اشاره کرد و گفت: این توافق یکساله خواهد بود و ترتیبات اجرایی آن  قرار است با اوپک پلاس هماهنگ شود.

وی با تاکید بر اینکه امیدواریم با این توافق بازار نفت به تدریج به تعادل بازگردد ادامه داد: باید منتظر باشیم تا آثار این توافق فردا صبح و با باز شدن بازار نفت مشخص شود.

به گفته زنگنه علاوه بر حذف فیزیکی نفت، برداشت بازار از کاهش تولید نیز تعیین کننده است.

زنگنه افزود: بر اساس توافق کاهش تولید، در ۲ ماه اول ۱۰ میلیون بشکه، در ۶ ماه بعد از آن ۸ میلیون بشکه و از ابتدای سال ۲۰۲۱ تا آوریل سال ۲۰۲۲، ۶ میلیون بشکه از تولید کشورهای عضو اوپک پلاس کم خواهد شد.

وی تاکید کرد: ایران به دلیل تحریم های آمریکا از کاهش تولید معاف است.

 

اقتصاد کلان
شناسه : 99948
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا