ترامپ بر لبه پرتگاه

به گزارش جهان صنعت نیوز:  حزب دموکرات آمریکا رسما جو بایدن را به عنوان نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا معرفی کرد. جو بایدن با کسب ۱۹۹۳ دلیگیت (نماینده متعهد) در کنوانسیون ملی حزب دموکرات، رسما به عنوان نامزد نهایی حزب در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا دست یافت. بایدن برای کسب این عنوان به ۱۹۹۱ دلیگیت نیاز داشت. البته بایدن عملا در پی کناره‌گیری برنی سندرز در فروردین ماه از گردونه رقابت‌های درون‌حزبی، نامزد این حزب در انتخابات ریاست‌جمهوری شناخته می‌شد، با این حال رای‌گیری‌های ایالتی ادامه داشت.

جو بایدن از سیاستمداران کهنه‌کار حزب دموکرات است. از سال ۱۹۷۳ تا ۲۰۰۹ سناتور ایالت دلاور در سنای آمریکا بود. او از سال ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۷ نیز چهل‌وهفتمین معاون رییس‌جمهوری ایالات متحده بود. او پیشتر در رقابت‌های درونی حزب دموکرات برای انتخابات ریاست‌جمهوری در سال‌های ۱۹۸۸ و ۲۰۰۸ شرکت کرده بود که در اولی در نهایت مایکل دوکاکیس و در دومی باراک اوباما به عنوان نامزد حزب انتخاب شدند. دوکاکیس در رقابت از جورج بوش پدر شکست خورد و باراک اوباما در رقابت با جان مک‌کین پیروز شد.

یک خبرگزاری آلمانی در مطلبی تحلیلی از شرایط آمریکا چند ماه پیش از برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری خبر داد و نوشت: این یک کارزار انتخاباتی است که آمریکا پیشتر هرگز ندیده است. به دلیل بحران کرونا، تظاهرات برای هفته‌ها تابو بوده است. اکنون با توجه به اعتراضاتی که در سراسر کشور وجود دارد، جو بایدن جرات کرده تا به آرامی دوباره از سایه خارج شود.

اگر جو بایدن تا‌کنون تنها درصدی شانس برای پیروزی داشت، اکنون شرایط برای او بسیار ایده‌آل شده است؛ بیماری همه‌گیری کرونا، دونالد ترامپ را به بزرگ‌ترین بحران دوره تصدی او در میانه سال انتخابات فرو برده، اقتصاد ایالات متحده سقوط کرده و ترامپ بزرگ‌ترین استدلال خود برای انتخاب دوباره را از دست داده است.

اکنون که خشم ناشی از مرگ جورج فلوید آمریکایی- آفریقایی‌تبار به خاطر خشونت پلیس، نژادپرستی و بی‌عدالتی اجتماعی به سراسر کشور گسترش یافته، ترامپ به جای آرام کردن کشور و متحد کردن آن، در حال تشدید شرایط است و تهدید می‌کند که در صورت لزوم ناآرامی‌ها را با ارتش پاسخ می‌دهد. در این شرایط بحرانی رییس‌جمهور عصبی به نظر می‌رسد و عدم اطمینان زیادی در مورد صلاحیتش در بین مردم به وجود آورده است.

این مساله فرصت خوبی به معاون رییس‌جمهوری پیشین ایالات متحده داده تا ترامپ را در انتخابات ریاست‌جمهوری ماه نوامبر از کاخ سفید بیرون کند. در مواقع بحرانی، میل به چیزهایی مانند ایجاد ثبات، قابلیت اطمینان و همدلی در بین رای‌دهندگان رشد می‌کند و این دقیقا همان جایی است که ترامپ دیگر قدرتی ندارد. در اینجاست که بایدن می‌تواند بدرخشد اما او نیز باید با مشکلات بجنگد و هنوز زمان زیادی برای انتخابات باقی مانده است. وضعیت از بسیاری جهات غیرقابل پیش‌بینی است.

انتخابات مقدماتی در ایالت‌ها

بایدن به عنوان رقیب ترامپ، تنها نامزد باقی مانده دموکرات‌هاست. سه‌شنبه گذشته در بحبوحه ناآرامی در این کشور، هفت ایالت فدرال و پایتخت واشنگتن انتخابات مقدماتی ریاست‌جمهوری را برگزار کردند و بایدن این فرصت را داشت که آرای بسیاری از نمایندگان را برای مجمع حزبی دموکرات‌ها در تابستان جمع کند هر چند او مدت‌هاست به عنوان نامزد اصلی دموکرات‌ها در ریاست‌جمهوری انتخاب شده است.

ترامپ ۷۳ ساله مرتبا بایدن ۷۷ ساله را پیرمرد سالخورده‌ای معرفی می‌کند که از نظر روانی به اندازه کافی برای ریاست‌جمهوری مناسب نیست. او که هرگز فرصت لذت بردن از تمسخر رقبای خود را از دست نمی‌دهد لقب «شرور خواب‌آلود» را به بایدن داده است. حتی ماه‌ها پیش بایدن زمینه حملات بیشتر ترامپ را فراهم کرد: برای چندین هفته بایدن منحصرا در خانه خود در دلاور گیر کرده بود. او یک نوع استودیوی تلویزیونی را در آنجا برپا کرد تا رویدادهای انتخاباتی و مصاحبه‌های ویدئویی را از خانه انجام دهد. ترامپ او را مسخره کرد که در زیرزمین خانه پنهان شده است.

از سوی دیگر ترامپ هفته‌هاست که نقش خود را خوب بازی می‌کند، تقریبا هر روز در مطبوعات حضور دارد و سفرهایی را نیز به سراسر کشور – با ترجیح مکان‌هایی که احتمالا در طول انتخابات از نظر رقابتی خاص هستند- آغاز کرده است. او همچنین در تلاش است هرچه سریع‌تر میزبان تجمعات مهم انتخاباتی باشد.

فرصت استثنایی برای بایدن

با این حال اعتراضات سراسری اخیر به بایدن جرات داد دوباره با دستانی پر قدم به صحنه رقابت بگذارد. طی چند روز گذشته او برای نخستین بار در ماه‌های اخیر دوباره خود را در معرض دید عموم قرار داده است. و برخلاف ترامپ که سرسختانه از زدن ماسک در ملا‌ءعام خودداری می‌کند، بایدن بیشتر با ماسک صورت و رعایت فاصله اجتماعی این حضور را به نمایش می‌گذارد.

اکنون این سوال پیش آمده که آیا این حضور بایدن به مبارزات انتخاباتی او آسیب می‌رساند یا مفیدتر است؟ زیرا بایدن می‌تواند خود را کمتر در معرض اشتباه قرار دهد و در عوض صبر کند و ببیند چگونه ترامپ وضعیت خود را بدتر می‌کند.

ترامپ به خاطر اظهارنظرهایش در مواجهه با کرونا و روش‌های درمان آن خود را در معرض انتقادهای زیادی قرار داده است. او تقریبا هر روز با پیام‌های تهدیدآمیز خود علیه معترضان، به خشم عمومی علیه خود دامن زده و حتی تهدید می‌کند که از ارتش آمریکا برای پایان دادن به ناآرامی‌ها استفاده خواهد کرد.

از طرف دیگر بایدن پیام‌های ترامپ را از طریق همه کانال‌ها ارسال می‌کند، از این کشور می‌خواهد در بحران سلامت کنار هم قرار گیرد و در پشت سنگرهای اتحاد، با نژادپرستی مقابله کند. با توجه به رویکرد خودتخریبی رییس‌جمهوری، بایدن در مصاحبه‌ای گفت: عجیب است، هرچه او بیشتر در کاخ سفید باشد، بیشتر به خودش آسیب می‌رساند. و در پاسخ به تمسخر ترامپ مبنی بر اینکه او خود را در خانه پنهان می‌کند، در جای دیگر گفت: واقعیت این است که ترامپ تاکنون بسیار خوب کار کرده و تقریبا در همه ایالت‌ها عقب مانده است.

حمله همزمان ترامپ و برادر اوباما به بایدن

رییس‌جمهور آمریکا در پیامی توئیتری، به توئیت انتقادی برادر ناتنی باراک اوباما از جو بایدن پاسخ داده و احتمال ریاست‌جمهوری بایدن را به سخره گرفت. ساعتی بعد از رسیدن جو بایدن به حد نصاب آرای وکلای انتخاباتی لازم برای تعیین به عنوان نامزد حزب دموکرات انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا، دونالد ترامپ در توئیتری بایدن را هدف حمله لفظی خود قرار داد.

ترامپ در توئیتر خود به توئیت مالک اوباما برادر ناتنی رییس‌جمهور سابق آمریکا علیه جو بایدن واکنش نشان داد و احتمال ریاست‌جمهوری بایدن را به سخره گرفت. برادر ناتنی باراک اوباما که ساکن کنیاست، در پیامی توئیتری اظهارات جو بایدن در برنامه تلویزیونی «ویو» در پاسخ به سوالی درباره اتهام‌های مطرح شده علیه بایدن در قبال آزار جنسی زنان را منتشر کرد و او را برای ریاست‌جمهوری نالایق خواند.

برادر باراک اوباما نوشت: آیا شما می‌توانید تصورش را بکنید که جو بایدن رییس‌جمهور ایالات متحده شود؟ او نمی‌تواند جواب یک سوال ساده را بدهد یا حتی با کمک احمق‌های حاضر در برنامه ویو هم نمی‌تواند یک جمله ساده را ادا کند. مالک اوباما افزود: متوجه چهره برخی از آنها (مجریان برنامه ویو) شدید؟ آنها هم باورشان نمی‌شد (که بایدن نمی‌تواند جواب یک سوال ساده را بدهد و یک جمله ساده را ادا کند). او در پایان پیام توئیتری خود از این دو هشتگ علیه جو بایدن معاون رییس‌جمهور آمریکا در دولت باراک اوباما استفاده کرد: «جو متاسف نیست» و «(از کارزار انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا) خارج شو».

مالک اوباما که شدیدا مخالف جو بایدن است، در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۱۶ حامی دونالد ترامپ بود و در انتخابات ۲۰۲۰ هم دوباره از ترامپ حمایت می‌کند. دونالد ترامپ در واکنش به این توئیت مالک اوباما یک کلمه نوشت: «دیوانه‌کننده است».

این اولین بار نیست که گاف‌ها و ناتوانی جو بایدن نفر دوم دولت آمریکا در زمان ریاست‌جمهوری باراک اوباما خبرساز شده است. پیشتر و با شدت گرفتن گاف‌های بایدن در کارزار انتخاباتی، یک روانپزشک نروژی با بررسی رفتارها و اظهارات این نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا در محافل عمومی اعلام کرد که اختلال‌های شناختی بایدن نشان می‌دهد او احتمالا از زوال عقلی رنج می‌برد.

اخبار برگزیدهپیشنهاد ویژه

شناسه : 112450
لینک کوتاه :