تصویب بسته‌های نظارتی و تقنینی مجلس برای اصلاح بازار مسکن

به گزارش جهان صنعت نیوز:  حسینعلی حاجی‌دلیگانی ،  عضو هیات رییسه مجلس در گفت‌وگو با «جهان صنعت نیوز» در پاسخ به این سوال که مسکن و طلا باید کالایی مصرفی باشند، ولی به کالایی سرمایه‌ای تبدیل شده و منجر به افزایش قیمت آنها شده است، گفت: نقدینگی سیال است و هر جا که ارزش‌افزوده پیدا کند، به آن سمت می‌رود.

نماینده مردم شاهین‌شهر در مجلس یازدهم ادامه داد: یکی از فضاهایی که نقدینگی گرایش زیادی دارد به آن سمت برود، مسکن است. دولت باید طی سال‌های گذشته زمین‌های مناسبی را برای اقشار کم درآمد و مستاجران عرضه می‌کرد، ولی این کار را به موقع انجام نداد و باعث افزایش حاشیه‌نشینی شد. حاجی‌دلیگانی تصریح کرد: از آنجایی که زمین و منابع ملی در اختیار دولت است و دولت این زمین‌ها را به موقع برای ساخت مسکن با قیمت مناسب برای مستاجران عرضه نکرد، با افزایش عجیب و افسارگسیخته قیمت مسکن مواجه هستیم.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس یازدهم با اشاره به طرح کنترلی خود برای کاهش قیمت مسکن اشاره کرد و گفت: برای اینکه بتوانیم روند افزایشی قیمت مسکن را کنترل و متوقف کنیم، طرحی را در حوزه مسکن هم برای اجاره و هم تملیک در دست تهیه داریم.   حاجی‌دلیگانی تصریح کرد: طرح مسکن مدنظرمان در حال تدوین است و پس از نهایی شدن آن را ارائه خواهیم داد.  عضو هیات‌رییسه مجلس یازدهم در توضیح بیشتر این طرح مسکن افزود: در این زمینه جلساتی با صاحب‌نظران و مسوولان بخش‌های مختلف مرتبط با مسکن در ساختمان هیات‌رییسه مجلس برگزار کردیم و قصد داریم یک بسته نظارتی و یک بسته تقنینی تهیه کنیم و اصلاح قوانین مرتبط با مسکن را هم شروع کنیم.

تلاش برای کاهش قیمت زمین در سبد مسکن

نماینده مردم شاهین‌شهر در مجلس یازدهم تصریح کرد: در حال حاضر سعی داریم مشکلات و محدودیت‌های مربوط به زمین را رفع کنیم تا میزان ارزش زمین در سبد قیمت مسکن را به حداقل برسانیم.

عضو کمیسیون برنامه‌وبودجه مجلس یازدهم همچنین در توضیح بسته نظارتی که در طرح مسکن مدنظر دارند، بیان کرد: به عنوان مثال در حال حاضر آنچه بر قیمت مسکن اثر دارد و قانون آن اجرا نمی‌شود، ماده ۵۴ مکرر قانون مالیات‌های مستقیم است که دولت باید در شهرهای بیش از ۱۰۰ هزار نفر جمعیت از خانه‌های خالی مالیات بگیرد. این طرح مربوط به سال ۹۴ است ولی طی این سال‌ها هنوز اجرایی نشده است. او همچنین نسبت به اجرا نکردن مالیات بر خانه‌های خالی از سوی دولت انتقاد کرد. حاجی‌دلیگانی در ادامه بسته دوم طرح سیاست مسکن را تقنینی توصیف کرد و افزود: این بحث شامل خلأهای قانونی است که مثلا در جایی که نیاز به اصلاح قانون باشد، این قوانین مانع تولید مسکن می‌شوند، بنابراین باید اصلاح شوند.

خرده دارایی مردم را در بعد مسکن به بورس ببریم

نایب‌رییس مجلس یازدهم تصریح کرد: همچنین تلاشمان این است که با ابزارهایی، خرده دارایی مردم را در بعد مسکن در قالب بورس به بازار سرمایه ببریم. این کار مفید بوده و برای حل بحران مسکن در شرایط فعلی کمک‌کننده است. طرح بسیار مفصلی است که به زودی تهیه و ارائه خواهیم کرد. عضو کمیسیون برنامه وبودجه مجلس در پایان گفت: قصد داریم در گام دوم انقلاب گام بزرگی در بحث ساخت مسکن‌برداریم تا مشکل همه اقشار متوسط و پایین جامعه حل شود چرا که یکی از شاخص‌های عدالت و براساس اصل ۳۱ قانون اساسی، داشتن مسکن متناسب با نیاز، حق هر فرد و خانواده ایرانی است.

 

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژه
شناسه : 117134
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا