تامین منابع دولت از بورس

به گزارش جهان صنعت نیوز:   بانک مرکزی برای آنکه بتواند جلوی رشد شتاب زده نقدینگی را بگیرد به ابزارهای متنوعی از جمله انتشار اوراق مالی و ایجاد دالان نرخ سود در بازار بین بانکی متوسل شد و اقداماتی در جهت تجمیع نقدینگی های سرگردان و هدایت آن به سمت بازار سرمایه را انجام داد. سیاست گذار پولی معتقد است که ابزارهای در اختیار بانک مرکزی توانسته نقدینگی را کنترل و زمینه های کنترل تورم را نیز فراهم سازد.

در همین حال علی اکبر نیکواقبال ، اقتصاددان به «جهان صنعت نیوز» گفت: از آنجا که رشد پایه پولی و رشد نقدینگی طی سالهای گذشته بیش از ۳۰ درصد بوده، اینکه نقدینگی به بیش از ۲۵۰۰ هزار میلیارد تومان رسیده نشان می دهد که در دوره های گذشته رشد نقدینگی ۳۰ درصدی را به طور سالیانه داشته ایم، این در حالی است که در ساختار اقتصاد ایران با رشد منفی اقتصادی، نقدینگی باید در سطح ۳ تا ۴ درصد حفظ می شد.

این اقتصاددان ادامه داد: حال با آمارهای ارایه شده از سوی بانک مرکزی به این نتیجه می رسیم که دولت توانسته از طریق بازار سرمایه مخارج خود را تامین و منابع قابل توجهی را از رشد خیره کننده بورس بدست آورد و نیاز خود را به افزایش پایه پولی و استقراض از بانک مرکزی پایین بیاورد.

وی افزود: چون نیاز دولت به نقدینگی و پول از طریق بورس تامین شده، پس حرکت مثبت و خوبی در راستای هدایت منابع به سمت شرکتها و افزایش تولیدات آنها انجام نشده است.

نیکواقبال گفت: از ابتدای امسال حجم عظیمی از نقدینگی به سمت بازار سرمایه رفته است، اما از آنجا که اقتصاد ایران رشد اقتصادی بالایی ندارد، رشد ۲۰۰ تا ۳۰۰ برابری شاخص بورس نمی تواند واقعی باشد.

وی اظهار کرد: بازار سرمایه در حالی رشد بیش از ۲۰۰ درصدی را تجربه کرده که بنگاه های اقتصادی با ۳۰ درصد ظرفیت خود به فعالیت می پردازند و تولیدات و صادرات آنها رو به کاهش است.

به گفته نیکواقبال، دولت دست به بالا بردن تقاضای صوری در بازار سرمایه و خرید و فروش صوری در آن زده که آن هم مربوط به بازار دوم بورسی است نه بازار اولیه ای که بتواند موید افزایش سرمایه گذاری شرکتها و بنگاه ها باشد. حتی اگر یک درصد از افزایش شاخص بورس هم به سمت تولیدات واقعی و وارد بازار اولیه برود و به سرمایه گذاری واقعی در شرکتها تبدیل شود، باز هم با مانع دیگری که همان تامین مواد اولیه و قطعات است مواجه می شویم.

وی ادامه داد: با وجود کاهش فعالیت بنگاه های اقتصادی، مقامات دولتی از ایجاد بیش از یک میلیون شغل خبر داده اند، این در حالی است که تنها به واسطه بحران کرونا هزاران نفر شغل خود را از دست دادند و از بازار کار خارج شدند. به نظر می رسد آمارهای مربوط به نرخ بیکاری بر اساس تعداد افراد جویای کار که در سایت وزارت کار ثبت نام کرده اند برآورد می شود، بنابراین به نظر نمی رسد شاهد شروع یک حرکت مثبت در اقتصاد ایران و حل مشکلات و گرفتاری ها باشیم.

نیکواقبال تصریح کرد: جالب است که بانک مرکزی برای دست یابی به تورم ۲۲ درصدی نیز برنامه ریزی کرده که بر اساس شواهد موجود و در نبود رشد تولیدات صنعتی و رشد صادرات به هیچ عنوان قابلیت تحقق ندارد. بنابراین هیچ مساله ای وجود ندارد که بتواند به افزایش مالیات ها و درآمدها کمک کند تا به تامین مخارج عجیب و غریب دولت منجر شود. در این حالت رشد عجیب بازار سرمایه تنها می تواند درنتیجه یک اقتصاد دولتی هدایت شده توسط نهادهای اقتصادی اتفاق افتاده باشد، نه از طریق بهبود وضعیت بنگاه های تولیدی.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژه

شناسه : 133021
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا