سرنوشت اتهام تبانی ایرلاینها
به گزارش جهان صنعت نیوز: حالا وزیر راهوشهرسازی میگوید: مورد مستندی از افزایش قیمت بلیت پروازها دریافت نکردهایم. محمد اسلامی اعلام کرد: اجازه نمیدهیم کسی اینگونه با سلفخری پروازهای برنامهای، بلیت چارتری به مردم بفروشد و بعد هم بگوید اگر لغو کردید، پولش بازنمیگردد چون پرواز چارتری بوده است.
محمد اسلامی در حاشیه جلسه دیروز هیات دولت گفت: در موضوع قیمت بلیت هم تاکنون ما گزارش مستندی از اینکه کسی از سقف قیمتها فراتر رفته باشد، دریافت نکردهایم. وزیر راه تاکید کرد: ما به شدت کنترل میکنیم و اجازه نمیدهیم که پرواز چارتری به این صورت وجود داشته باشد که کسانی تحت عنوان آژانس، اقدام به سلفخری بلیتهای پروازهای برنامهای کنند و با قیمتی که خودشان تشخیص دهند آن را بفروشند. ما این روند را متوقف کردهایم.
با وجود لغو شدن نرخهای اخیر بلیت هواپیما از سوی وزیر راهوشهرسازی و بازگشت قیمتها به جدول نرخنامه سابق (شهریور ۱۳۹۸) باز هم مردم نسبت به بالا رفتن قیمت بلیت هواپیما اعتراض داشتند در حالی که شرکتهای هواپیمایی اعلام کرده بودند فعلا و تا تعیین تکلیف قیمت بلیت هواپیما، آن را گران نمیکنند.
پس از مدتی ابوالقاسم جلالی معاون هوانوردی و امور بینالملل سازمان هواپیمایی کشوری به موضوعی اشاره کرد و درباره علت بالا رفتن نرخ پروازهای داخلی به ایسنا گفت: طی هفتههای گذشته شاهد بودیم که ایرلاینها به صورت هماهنگ قیمت بلیت هواپیما را افزایش دادند که این مساله حاصل حذف کردن برخی کلاسهای نرخی است چرا که قیمت کف و سقف بلیت هواپیما در حال حاضر حدود ۱۰ کلاس نرخی تعیین میشود که البته این کلاسهای نرخی براساس قوانین بازاریابی بوده و ایرلاینهای خارجی نیز مانند قطرایرویز این گونه بلیت پروازهای خود را میفروشند.
جلالی ادامه داد: به عنوان مثال حدود ۲۰ صندلی از هواپیما در یک کلاس نرخی با حداقل قیمت عرضه میشود و بقیه صندلیها براساس اصول بازاریابی روی ۹ کلاس نرخی دیگر تعیین قیمت و عرضه میشود. اما ایرلاینها با حذف کردن چندین کلاس نرخی با قیمت پایین نرخ پروازهای داخلی را طی روزهای گذشته افزایش داده بودند و در واقع مرتکب تخلف شدند. بر این اساس به ایرلاینها هشدار دادیم و اعلام کردیم که اگر این رویه ادامه پیدا کند با آنها برخورد میکنیم چرا که این کار مصداق تبانی و تخلف است. البته پس از ارسال نامه رسمی به ایرلاینها برخی از آنها کلاسهای نرخی خود را دوباره برگرداندند و منتظریم بقیه هم این کار را انجام دهند.
این اظهارات در حالی مطرح شد که نهتنها شکل گرفتن این تبانی از سوی شرکتهای هواپیمایی رد شد بلکه به گونهای هم مورد تایید قرار گرفت چرا که مقصود اسعدیسامانی دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی درباره این ادعای صورت گرفته سازمان هواپیمایی کشوری اینگونه به ایسنا توضیح داد که هماهنگی یا تبانی بین شرکتهای هواپیمایی برای بالابردن قیمت بلیت هواپیما وجود ندارد و اگر نرخ بلیت هواپیما در دامنه نرخی تعریفشده بالا یا پایین بیاید طبیعی و مسبوق به سابقه بوده است و اگر ایرلاینی قیمت بلیت هواپیما را از سقف مجاز تعیینشده بالاتر فروخته باشد مرتکب تخلف شده و سازمان هواپیمایی میتواند با او برخورد کند.
محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی هم دیروز در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران درباره قیمت بلیت هواپیما گفت: در موضوع قیمت بلیت هم تاکنون ما گزارش مستندی از اینکه کسی از سقف قیمتها فراتر رفته باشد، دریافت نکردهایم اما به شدت کنترل میکنیم و اجازه نمیدهیم پرواز چارتری به این صورت وجود داشته باشد که کسانی تحت عنوان آژانس، اقدام به سلفخری بلیتهای پروازهای برنامهای کنند و با قیمتی که خودشان تشخیص دهند آن را بفروشند. ما این روند را متوقف کردهایم.
وی افزود: اجازه نمیدهیم کسی اینگونه با سلفخری پروازهای برنامهای، بلیت چارتری به مردم بفروشد و بعد هم بگوید اگر لغو کردید، پولش بازنمیگردد چون پرواز چارتری بوده است.
با وجود این اظهارات، اگر نگاهی به سایتهای فروش بلیت هواپیما بیندازیم میبینیم که حداقل نرخ پروازهای داخلی به صورت هماهنگی بین شرکتهای هواپیمایی مختلف یکی است در حالی که پیش از این هر ایرلاینی بر اساس هزینهها و درآمدهای خودش کلاسهای نرخی را مشخص کرده و بر اساس آن حداقل و حداکثر نرخ یک پرواز را در دامنه نرخی تعریف شده اعلام میکرد. با وجود این وضعیت باید دید که چرا سازمان هواپیمایی با شرکتهای هواپیمایی برخورد نمیکند و اگر برخوردی با ایرلاینها صورت گرفته آنقدر جدی نبوده که باعث شود آنها دست از این هماهنگی که میتواند رقابتی نابرابر بین فروشنده و خریدار به زیان مردم ایجاد کند، بردارند.
روز گذشته نیز جلسه دیگری با حضور مسوولان سازمان هواپیمایی کشوری و مدیران عامل شرکتهای هواپیمایی در سازمان هواپیمایی کشوری برگزار و پس از بررسی اسناد مقرر شد در جلسه شورایعالی هواپیمایی روز شنبه ۲۴ آبان نرخ بلیت پروازها تعیینتکلیف شود. در جلسهای با حضور مسوولان سازمان هواپیمایی کشوری، مدیران عامل شرکتهای هواپیمایی و انجمن شرکتهای هواپیمایی موضوع بررسی نرخ بلیت پروازهای داخلی و راهکارهای حمایت از شرکتهای هواپیمایی در دوران شیوع کرونا و هزینه شرکتها بررسی شد. پس از پایان این جلسه مقرر شد در جلسه نهایی که روز شنبه ۲۴ آبانماه در قالب جلسه شورایعالی هواپیمایی برگزار میشود، نرخ بلیت پروازهای داخلی تعیین تکلیف شود.
اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژه
لینک کوتاه :