افت و خیزهای سازنده بازار سرمایه

به گزارش جهان صنعت نیوز: این در حالی است که گفته می‌شود شاخص در حال حاضر در محدوده مقاومتی قرار گرفته و حتی ممکن است شاهد منفی شدن آن نیز باشیم. با این حال تحلیلگران بازار سرمایه این نوسانات را با توجه به رشد بالای بازار طی دو هفته گذشته چندان نگران‌کننده نمی‌دانند و بر این باورند که داد و ستدها روند منطقی و متعادلی را طی می‌کنند.

بازار سرمایه طی دو هفته گذشته روند صعودی را در پیش گرفته است. با توجه به ورود پول به این بازار می‌توان گفت سهامداران نیز تا حدی با بازار سرمایه آشتی کرده‌اند. با این حال ریزش‌های سه ماهه ترس عمیقی را در میان معامله‌گران نهادینه کرده است که نشانه‌های آن پس از هر نوسان کوچک در بازار هویدا می‌شود. نوسانات روز گذشته در معاملات بورس نیز موجب ایجاد نگرانی‌هایی در میان معامله‌گران مبنی بر امکان عقبگرد بازار شد. با این حال تحلیلگران بازار سرمایه این روند را طبیعی ارزیابی می‌کنند و برخی نیز پیش‌بینی می‌کنند شاخص کل بازار سهام تا پایان سال به سقف قبلی خود برسد. کارشناسان رکود بازارهای موازی، تثبیت نرخ دلار و در نتیجه کاهش ریسک، جذاب شدن قیمت‌ها، گزارش‌های مثبت شرکت‌ها، افزایش قیمت‌های جهانی و مواردی از این دست را به عنوان دلایل رشد بازار در ماه‌های پیش رو برمی‌شمرند.

رفتار طبیعی بازار

علیرضا کدیور- کارشناس بازار سرمایه- در گفت‌وگو با «جهان صنعت» به بررسی روند بازار و چرایی نوسانات اخیر پرداخته است و می‌گوید: شاخص کل طی حدود ۱۵ روز کاری دست کم ۲۲ درصد رشد کرده است. این افزایش به معنای آن است که سهم‌هایی در بازار وجود دارند که طی این مدت حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد رشد کرده‌اند. او ادامه می‌دهد: پس از ریزش‌هایی که بازار سرمایه در سه ماه شهریور، مهر و آبان تجربه کرده و همچنین رشدی که در هفته‌های اخیر شاهد آن بوده‌ایم، طبیعی است که یک سری از سرمایه گذاران به ویژه آنهایی که طی یک ماه کذشته وارد بازار شده‌اند و سود خوبی هم کسب کرده‌اند، بخشی از سهام خود را بفروشند و سود خود را اصطلاحا سیو و نگهداری کنند. کدیور تاکید می‌کند: در نتیجه رفتار روز گذشته بازار به نظر من رفتار نگران کننده‌ای نیست.  این کارشناس بازار سرمایه در ادامه اظهار می‌کند: از نظر من نخستین و اصلی‌ترین عامل این روند افت شدید سه ماه گذشته و رشد نسبتا خوبی است که در مدت کوتاه اخیر رخ داده است. او می‌افزاید: دومین عامل هم به نوعی افزایش ریسک سیاسی پس از ترور دانشمند شهید هسته‌ای و موضع‌گیری‌های دولت و مجلس در قبال این اتفاق بوده است. به عنوان مثال روز گذشته مجلس مصوبه‌ای داشت که بر اساس آن ضرب‌الاجل را برای دولت در راستای خروج از پروتکل الحاقی تعیین کرده است. کدیور تاکید می‌کند: با این حال من ۷۰ درصد به روند خود بازار وزن می‌دهم و باقی را تحت تاثیر این اتفاقات سیاسی می‌دانم.

نشانه‌های روند مثبت معاملات

این کارشناس بازار سرمایه توضیح می‌دهد: بازار طی ۲۰ روز از کف کانال یک میلیون و ۲۰۰ هزار واحدی رشد کرده و به این میزان رسیده است. اما طبیعتا این رشد نمی‌تواند هر روز اتفاق بیفتد. در مقاطعی اصطلاحا استراحت داریم یا اصلاح‌های جزئی داریم و این روند طبیعی بازار است. کدیور می‌افزاید: نکته دیگر اینکه ما طی ۲۰ روز گذشته شاهد آن بوده‌ایم که به تدریج نقدینگی جدید وارد بازار می‌شود و از سوی دیگر برخی از اشخاص حقیقی یا بعضا حقوقی منابع خود را از صندوق‌های با درآمد ثابت خارج می‌کنند و به سمت بازار سهام می‌آورند. همه این عوامل باعث شده است که قیمت سهام افزایش یابد و طبیعتا شاخص هم رشد کند.

بازار سهام ارزنده‌ترین گزینه سرمایه‌گذاری

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به تعطیلی نسبی بازارهای موازی تصریح می‌کند: با توجه به شرایط اقتصادی که در حال حاضر تجربه می‌کنیم، بازار سرمایه شرایط مناسبی را برای سرمایه‌گذاری ایجاد کرده است. کدیور می‌افزاید: فارغ از تعطیلی این بازارها باید گفت که فعلا افق مثبتی برای رشد نرخ ارز وجود ندارد. او توضیح می‌دهد: پس از اعلام نتایج انتخابات آمریکا خوشبینی‌هایی در سطح جامعه ایجاد شده که به واسطه آن انتظارات جامعه در جهت کاهش یا دست‌کم تثبیت نرخ ارز بوده است. کدیور تاکید می‌کند: با توجه به این انتظارات به طور نسبی تنها بازاری که در قیمت‌های فعلی نسبت به سایر بازارهای ارزنده تر است بازار سهام است.  او اضافه می‌کند: البته منظور از ارزندگی بازار، ارزندگی همه سهم‌ها نیست اما برخی از آنها بسیار ارزنده هستند. این کارشناس بازار سرمایه ابراز می‌کند: اگر با دید مدل‌های سودآوری نگاه کنیم یعنی به واسطه اینکه سود شرکت‌ها نسبت به قیمت سود خوبی است، برخی سهم‌ها شرایط خوبی دارند.  همچنین  به دلیل افتی که در بازار سرمایه رخ داده است اکنون قیمت سهم‌ها بسیار کمتر از ارزش دارایی‌های شرکت‌هاست. به این دلیل بازار سهام از نظر من فعلا ارزنده‌ترین بازار است. کدیور عنوان می‌کند: در نتیجه شخصا روند فعلی بازار را نگران‌کننده نمی‌بینم و فکر می‌کنم این روند طبیعی است.

 

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژه

شناسه : 156546
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا