کاهش ۳.۲ درصدی تورم ماهانه آذر ماه
به گزارش جهان صنعت نیوز: نرخ تورم نقطهای در آذر ماه ۱۳۹۹ به عدد ۴۴,۸ درصد رسیده است؛ یعنی خانوارهای کشور به طور میانگین ۴۴.۸ درصد بیشتر از آذر ۱۳۹۸ برای خرید یک «مجموعه کالاها و خدمات یکسان» هزینه کردهاند.
نرخ تورم نقطهای آذر ماه ۱۳۹۹ در مقایسه با ماه قبل ۱,۶ واحد درصد کاهش یافته است. نرخ تورم نقطهای گروه عمده «خوراکیها، آشامیدنی ها و دخانیات» با افزایش ۱.۳ واحد درصدی به ۵۷.۹ درصد و گروه «کالاهای غیر خوراکی و خدمات» با کاهش ۳.۱ واحد درصدی به ۳۸.۷ درصد رسیده است.
این در حالی است که نرخ تورم نقطهای برای خانوارهای شهری ۴۴,۲ درصد میباشد که نسبت به ماه قبل ۱.۵ واحد درصد کاهش داشته است. همچنین این نرخ برای خانوارهای روستایی ۴۸ درصد بوده که نسبت به ماه قبل ۲.۳ واحد درصد کاهش داشته است.
کاهش نرخ تورم ماهانه خانوارهای کشور
منظور از نرخ تورم ماهانه، درصد تغییر عدد شاخص قیمت، نسبت به ماه قبل میباشد. نرخ تورم ماهانه آذر ۱۳۹۹ به ۲ درصد رسیده که در مقایسه با همین اطلاع در ماه قبل، ۳.۲ واحد درصد کاهش داشته است. تورم ماهانه برای گروههای عمده «خوراکیها، آشامیدنیها و دخانیات» و «کالاهای غیر خوراکی و خدمات» به ترتیب ۵. درصد و ۰.۵ درصد بوده است.
این در حالی است که نرخ تورم ماهانه برای خانوارهای شهری ۱,۹ درصد میباشد که نسبت به ماه قبل، ۲.۸ واحد درصد کاهش داشته است. همچنین این نرخ برای خانوارهای روستایی ۲.۷ درصد بوده که نسبت به ماه قبل ۴.۹ واحد درصد کاهش داشته است.
افزایش نرخ تورم سالانه خانوارهای کشور
منظور از نرخ تورم سالانه، درصد تغییر میانگین اعداد شاخص قیمت در یک سال منتهی به ماه جاری، نسبت به دوره مشابه قبل از آن میباشد. نرخ تورم سالانه آذر ماه ۱۳۹۹ برای خانوارهای کشور به ۳ ,۵ درصد رسیده که نسبت به همین اطلاع در ماه قبل، ۱.۵ واحد درصد افزایش نشان میدهد.
همچنین نرخ تورم سالانه برای هر دو گروه خانوارهای شهری و روستایی برابر ۳۰.۵ درصد میباشد که برای خانوارهای شهری ۱.۵ واحد درصد افزایش و برای خانوارهای روستایی ۱.۷ واحد درصد افزایش داشته است.
تغییرات قیمت ها در ماه جاری
در گروه عمده « خوراکیها، آشامیدنیها و دخانیات» بیشترین افزایش قیمت نسبت به ماه قبل مربوط به گروه « روغنها و چربیها» (روغن مایع، روغن نباتی جامد)، گروه «شیر، پنیر و تخم مرغ» (شیر پاستوریزه و غیر پاستوریزه، دوغ پاستوریزه، تخم مرغ)، گروه « میوه و خشکبار » (نارنگی، پرتقال، انار)، گروه « آشامیدنیها» (نوشابه گازدار، آب میوه، چای خارجی بستهای) میباشد. در گروه عمده «کالاهای غیر خوراکی و خدمات»، گروه « مبلمان و لوازم خانگی» (انواع شوینده، بخاری گازی)، گروه «هتل و رستوران» (غذاهای آماده)،« پوشاک و کفش» بیشترین افزایش قیمت را نسبت به ماه قبل داشتهاند.
همچنین گروه «حمل ونقل» (انواع اتومبیل سواری) نسبت به ماه قبل کاهش قیمت داشته است.
دامنه تغییرات نرخ تورم سالانه در آذر ماه ۱۳۹۹ برای دهکهای مختلف هزینهای از ۲۷,۹ درصد برای دهک اول تا ۳۷.۲ درصد برای دهک دهم است.
اخبار برگزیدهاقتصاد کلانلینک کوتاه :