جمهوریخواهان مقابل ترامپ

به گزارش جهان صنعت نیوز: مجلس نمایندگان آمریکا نیز روز دوشنبه گذشته به لغو وتوی دونالد ترامپ علیه مصوبه تامین بودجه دفاعی رای داده بود. اکثریت سناتورهای جمهوریخواه نیز به همراه همکاران دموکرات خود به لغو وتوی دونالد ترامپ رای مثبت دادند.

دونالد ترامپ در طول دوران ریاست‌جمهوری خود ۹ مصوبه کنگره را وتو کرده اما این برای اولین بار است که اعضای کنگره با رای دو سومی خود موفق به لغو وتوی او می‌شوند. به این ترتیب مصوبه کنگره برای تامین بودجه ۷۴۰ میلیارد دلاری وزارت دفاع با وجود مخالفت دونالد ترامپ به اجرا در خواهد آمد.

همراهی اکثریت اعضای جمهوریخواه کنگره آمریکا با دموکرات‌ها برای لغو وتوی دونالد ترامپ در حالی روی داد که شکاف در حزب جمهوریخواه بر سر اعتراض‌ها به نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری روز سوم نوامبر (۱۳ آبان) افزایش یافته است. تصمیم یکی از سناتورهای جمهوریخواه برای اعتراض به نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری در جلسه هفته آینده کنگره اعتراض برخی از هم‌حزبی‌های او در مجلس سنا را برانگیخته است.

رییس‌جمهوری کنونی آمریکا که ۱۸ روز دیگر دوره ریاست‌جمهوری‌اش به پایان می‌رسد شکست خود در مقابل جو بایدن، رییس‌جمهوری منتخب این کشور را نپذیرفته است. او چند روز پیش از «رهبری ضعیف و خسته» حزب جمهوریخواه نیز انتقاد کرده بود.

شکاف‌ها در حزب جمهوریخواه به دنبال تبریک میچ مک کانل، رهبر اکثریت جمهوریخواه در مجلس سنا به جو بایدن برای پیروزی در رای‌گیری کالج الکترال آغاز شد. دونالد ترامپ از مصوبه تامین بودجه دفاعی آمریکا به دلیل فراهم کردن امکان تغییر نام پایگاه‌های نظامی این کشور انتقاد کرده است. نام شماری از فرماندهان نظامی ایالت‌های جنوبی آمریکا در جریان جنگ داخلی روی برخی از پایگاه‌های نظامی ایالات متحده گذاشته شده است. فرماندهان نظامی ایالت‌های جنوبی در جریان جنگ داخلی آمریکا از برده‌داری دفاع می‌کردند.

مصوبه‌های کنگره برای تبدیل شدن به قانون به امضای رییس‌جمهوری نیاز دارند. در مواردی نادر، رییس‌جمهوری ممکن است به دلیل اختلاف‌نظر با برخی سیاست‌ها تصمیم به وتو بگیرد. قانون‌گذاران می‌توانند در صورت رای مثبت دوسوم مجلس نمایندگان و سنا، وتوی رییس‌جمهوری را نقض و بی‌اثر کنند.

نانسی پلوسی سخنگوی مجلس نمایندگان که پرقدرت‌ترین دموکرات کنگره است گفته است وتوی دونالد ترامپ یک بی‌مسوولیتی در به خطر انداختن سربازان، به خطر انداختن امنیت ما و تضعیف اراده مشترک دو حزب در کنگره است.

در بیانیه پلوسی آمده است وقتی که کشور ما هدف یک حمله سایبری بزرگ قرار گرفته به سختی می‌توان دلیل بی‌مسوولیتی رییس‌جمهوری را متوجه شد. پیشتر، عده‌ای از مشاوران رییس‌جمهوری نسبت به عواقب وتو کردن این مصوبه به رییس‌جمهوری هشدار داده بودند. ترامپ در چهار سال گذشته هشت بار از حق وتوی خود در کنگره استفاده کرده بود اما هر بار با حمایت جمهوریخواهان در کنگره روبه‌رو شده بود.

کاهش اقتدار ترامپ در مجلس سنا

معاون اسبق وزارت دفاع آمریکا، لغو وتوی دونالد ترامپ در مجلس سنای این کشور که اکثریت آن در دست جمهوریخواهان است را نشانه کاهش اقتدار وی توصیف کرد. ایولین فارکاس در این خصوص گفت، مخالفت سنای این کشور با وتوی دونالد ترامپ نشان داد وی پس از شکست در انتخابات ریاست‌جمهوری، دیگر قدرت خود را در حزب جمهوریخواه از دست داده است.

فارکاس افزود: از نظر سیاسی این لایحه چنان جایگاهی داشت که برخی از حامیان ترامپ ناچار شدند از این لایحه حمایت کنند و با وتوی ترامپ برای متوقف کردن این لایحه مخالفت بکنند. مقام اسبق وزارت دفاع آمریکا درباره علل مخالفت ترامپ با لایحه دفاعی این کشور و توی آن گفت: دونالد ترامپ که از ایده‌ها و نظرات گروه‌های حامی برتری سفیدپوستان در آمریکا به نفع خود استفاده می‌کند با پیشنهاد سناتور الیزابت وارن برای تغییر نام این مقر‌های نظامی مخالفت کرد، اما اکثر نمایندگان جمهوریخواه در مجلس و سنا از این طرح سناتور الیزابت وارن حمایت کردند.

ایولین فارکاس در ادامه تصریح کرد، مخالفت اکثریت نمایندگان سنا با وتوی ترامپ درباره لایحه بودجه دفاعی نشان می‌دهد که نفوذ و قدرت ترامپ در حال پایان است، البته به نظر من اگر وی پیش از این هم از قدرت وتوی خود درباره لایحه دفاعی استفاده می‌کرد با مخالفت نمایندگان کنگره مواجه می‌شد به همین علت هم ترامپ در سال‌های اخیر تلاش کرد از قدرت وتوی خود در بخش‌های دیگر استفاده کند.

لایحه هزینه دفاع ملی، بودجه ۷۴۰ میلیارد دلاری سیاست‌های دفاعی آمریکا در سال میلادی تازه را تامین می‌کند. ترامپ بابخش‌هایی از این مصوبه مخالفت کرده بود که خروج سربازان آمریکا از افغانستان و اروپا را محدود می‌کند و نام رهبران کنفدراسیون را از پایگاه‌های نظامی حذف می‌کند.

فراخوان برای برگزاری تجمع در روز ششم ژانویه

این در حالی است که رییس‌جمهور آمریکا در توئیتی برای برگزاری یک تجمع اعتراضی با عنوان «دزدی را متوقف کنید» برای ششم ژانویه و ساعت ۱۱ صبح به وقت محلی در واشنگتن دی.سی، مصادف با همان روز برگزاری نشست مشترک در کنگره آمریکا برای تایید نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری فراخوان داد.

دونالد ترامپ از پذیرفتن شکستش به جو بایدن که هم بر اساس نتایج آرای مردمی و هم نتایج آرای کالج الکترال در رقابت سال ۲۰۲۰ بر سر کاخ سفید پیروز شد، امتناع کرده است. ترامپ به ایجاد چالش برای نتایج انتخابات در دادگاه‌ها در ضمن مطرح کردن ادعای وقوع «تقلب انتخاباتی گسترده» ادامه می‌دهد.

چند هفته پیش نیز ترامپ به جلب توجه درباره این رخداد مربوط به ششم ژانویه پرداخته و در ۱۹ دسامبر در توئیتی درباره یک اعتراض بزرگ روزهای آینده در واشنگتن دی.سی صحبت کرده و از دنبال‌کنندگانش خواست آنجا باشند و اضافه کرد که این اعتراض وحشی خواهد بود. با این حال این توئیتی که ترامپ در آن به اعلام این تجمع پرداخت مدت کوتاهی بعد از منتشر شدن از سوی رییس‌جمهور آمریکا حذف شد. ترامپ با این حال بعد از حذف توئیت اولیه، یک توئیت مثل آن را چند دقیقه بعد مجددا منتشر کرد.

ترامپ بعد از اعلام فراخوان تجمع اعتراضی برای ششم ژانویه در توئیتی که در دنباله‌اش منتشر کرد نوشت که حجم عظیمی از مدارک در آن روز ارائه خواهد شد و بر ادعایش در خصوص اینکه در انتخابات پیروزی بزرگ کسب کرده، تاکید کرد. ترامپ همراه با چندین تن از همپیمانان جمهوریخواهش مشغول اعتراض کردن به نتایج انتخابات با تاکید بر ادعای وقوع «تقلب انتخاباتی گسترده» بوده و جو بایدن را که اکثریت آرای مردمی و کالج الکترال را کسب کرده «رییس‌جمهور جعلی» خوانده‌اند.

مو بروکس نماینده جمهوریخواهی است که رهبری‌کننده ابتکار برای اعتراض به تایید نتایج انتخابات در کنگره است. دست‌کم یک سناتور، جاش‌هاولی، روز پنجشنبه اعلام کرد که به تایید نتایج انتخابات اعتراض خواهد کرد در حالی که تامی تابرویل، یک سناتور منتخب جمهوریخواه نیز گفت که به بررسی امکان حمایت از این ابتکار می‌پردازد.

تشکیل فرقه ترامپ

این در حالی است که روزنامه گاردین در یادداشتی به قلم ادوارد هلمور آورده است، حدود ۱۴۰ قانونگذار جمهوریخواه وفادار به دونالد ترامپ این هفته قصد دارند علیه شمارش رسمی آرای مجمع گزینندگان و تایید پیروزی جو بایدن در انتخابات ریاست‌جمهوری، رای دهند. به باور این روزنامه‌نگار حمایت جمهوریخواهان وفادار، نشانه‌ای از شکل‌گیری «فرقه ترامپ» است.

در این یادداشت آمده است: گرچه این تاکتیک برای ممانعت از انتصاب بایدن به عنوان چهل و ششمین رییس‌جمهور آمریکا کافی نخواهد بود، اما می‌تواند موجب اختلال در کار کنگره شده، پایگاه ترامپ را تقویت کرده و فضایی مسموم برای همکاری‌های سیاسی با دولت دموکرات بعدی ایجاد کنند.

هلمور می‌نویسد: دو عضو جمهوریخواه مجلس نمایندگان به شبکه سی‌ان‌ان گفته‌اند، انتظار می‌رود حدود ۱۴۰ نماینده هم‌حزبی آنها در جلسه مشترک کنگره در تاریخ ششم ژانویه، علیه رویه تایید آرا، رای دهند. به گفته کارشناسان سیاسی، هدف این راهبرد حفظ جایگاه رییس‌جمهور در حال ترک کاخ سفید به عنوان فردی بهره‌مند از قسمت عمده حزب جمهوریخواه است.

این یادداشت در ادامه به نقل از پیتر وینر، معاون رییس اندیشکده محافظه‌کار مرکز اخلاقیات و سیاست عمومی و نویسنده سخنرانی‌های سه رییس دولت جمهوریخواه در آمریکا می‌نویسد، رای این تعداد نماینده کنگره علیه تایید آرا نشانه‌ای ناراحت‌کننده است.

هلمور به نقل از این کارشناس آمریکایی می‌نویسد: این نشانه مغایر آزادی‌خواهی، غیردموکراتیک، مخرب بوده و در حزب جمهوریخواه شایع است. این کار فقط اقدامی در راستای اختتامیه دوران ترامپ نیست بلکه مراسم افتتاح عصر پساترامپ است. چنین اقدامی تبلیغی برای این مبنا است که پس از رفتن ترامپ، این افراد همچنان خود را مرید ترامپ و بخشی از فرقه او می‌دانند.

این یادداشت به نقل از هنک شینکوف می‌نویسد:‌ حزب جمهوریخواه هنوز حزب ترامپ است. ممکن است آنها عدم تایید آرا را به عنوان اقدامی برای حفظ بقای خود ببینند و ممکن است حتی به حقیقت کاری که می‌کنند اعتقادی نداشته باشند. چیزی که به آن اعتقاد دارند این است که در انتخابات ۲۰۲۲ پیروز شوند. اگر رییس‌جمهوری داشتیم که برای خروج بی‌سر و صدا از کاخ سفید آمادگی داشت، چنین بحث‌هایی نداشتیم.

هلمور در این یادداشت می‌افزاید: تیم ترامپ تا‌کنون در دست‌کم ۴۰ پرونده شکایت انتخاباتی شکست خورده است؛ انتخاباتی که به گفته مسوولان برگزاری آن، سالم‌ترین انتخابات تاریخ آمریکا بود. چهارشنبه گذشته جاش‌هالی، سناتور ایالت میسوری و متحد ترامپ اعلام کرد در خلال جلسه مشترک ششم ژانویه، به تایید آرای الکترال اعتراض خواهد کرد. در همین روز مارک لوین، دبیر نشریه بلیز از‌هالی حمایت کرده و مدعی شد این ایالت‌های کلیدی از قوانین انتخاباتی خودشان تبعیت نکرده‌اند.

در ادامه این یادداشت آمده است: میچ مک‌کانل رهبر اکثریت جمهوریخواه سنای آمریکا با این اقدام مخالفت کرده و در خصوص پیامدهای آن هشدار داد. به گفته وینر، مک‌کانل به این دلیل با‌هالی مخالف است که کنترل او بر مجلس سنا را مورد تهدید قرار می‌دهد. وینر می‌گوید: اگر آنها علیه کاری که‌هالی در حال انجام آن است عمل کنند، به پایگاه اصلی حزب جمهوریخواه آسیب می‌زنند و اگر با آن موافقت کنند، مشخصا به برخی جمهوریخواهان در ایالت‌های معتدل‌تر ضربه می‌زنند.

هلمور به نقل از جیم اسلیپر، استاد بازنشسته علوم سیاسی دانشگاه ییل می‌نویسد: با فرض اینکه نتوانند اکثریت سنا را به دست آورند، از بیستم ژانویه به بعد شاهد حزب جمهوریخواهی خواهیم بود که تلاش خود را افزایش خواهد داد تا مک‌کانل همچنان مقابل هر کاری که دموکرات‌ها امید انجامش را دارند، ایستادگی کند.

این یادداشت در پایان به نقل از اسلیپر می‌افزاید: هرگونه تلاش برای ممانعت از تایید آرا، مصداق سرکوب آرای مردم است و بخشی از عملیاتی محسوب می‌شود که مکانیسم‌های رویه انتخاباتی آزاد و دموکراتیک را محدود کند و همچنین بخشی از یک کودتای فلج‌کننده است که ترامپ در مسیری که در ذهن معیوبش ساخته، دنبال می‌کند.

اخبار برگزیدهپیشنهاد ویژه

شناسه : 162788
لینک کوتاه :