معدن بستری برای سرمایه‌گذاری جدید

 به گزارش جهان صنعت نیوز: هر چند سال قبل نیز نمایشگاه‌های مربوط به بخش معدن از استقبال چندانی برخوردار نبوده اما امسال شیوع ویروس کرونا مزید بر علت شد. یکی از نکات جالب این نمایشگاه آن بود که با وجودی که امکان بازدید عمومی حذف شده بود اما بازدیدکنندگان عمومی می‌توانستند با پرداخت ورودیه ۲۰ هزار تومانی وارد نمایشگاه شوند!

در حاشیه این نمایشگاه معدنی خبرنگار «جهان‌صنعت» با سیف‌الله امیری مدیر کل دفتر صنایع معدنی و مشاور معاونت امور معادن و صنایع معدنی وزارت صمت گفت‌وگو کرد. امیری با اشاره به اینکه تجهیزات و ماشین‌آلات با فناوری نو در این نمایشگاه به نمایش درآمده‌اند، گفت: خوشبختانه تجهیزات مورد نیاز بخش معدن در این نمایشگاه به خوبی به نمایش گذاشته شده است.

مدیر کل دفتر صنایع معدنی و مشاور معاونت امور معادن و صنایع معدنی وزارت صمت در پاسخ به سوال نیاز فعالان معدن به ماشین‌آلات نو گفت: تا سه هفته پیش مشکلی نداشتیم و ماشین‌آلات به معادن وارد می‌شده اما چند وقتی است که در این زمینه به مشکلی برخورده‌ایم. با پیگیری‌هایی که صورت گرفته، در مدت دو هفته آینده مشکل ماشین‌آلات نیز حل خواهد شد. او گفت: در واقع یکسری ماشین‌آلات و تجهیزات خریداری شده که در گمرک مانده و قرار است با کمک وزیر صمت مشکل تامین ماشین‌آلات حل شود.

امیری با اشاره به تاثیر منفی ویروس کرونا بر برگزاری نمایشگاه معدن امسال گفت: به دلیل شیوع ویروس کرونا بسیاری از علاقه‌مندان این حوزه نتوانسته‌اند از استان‌ها و شهرستان‌های مختلف کشور حضور پیدا کنند.  او با اشاره به شرایط برگزاری نمایشگاه‌ها در سال‌های قبل گفت: این در حالی است که در گذشته‌ از داخل و خارج کشور در نمایشگاه‌های معدنی شرکت می‌کردند و نمایشگاه بسیار پربار بود.

فضایی برای تعامل

در ادامه محمدرضا افشون رییس محیط‌زیست و ایمنی شرکت ملی صنایع مس ایران با اشاره به اینکه فلسفه اصلی نمایشگاه ایجاد فضای تعاملی بین شرکت‌ها و ذی‌نفعان است، به «جهان‌صنعت» گفت: معمولا در نمایشگاه‌ها واحدهای فعال اقتصادی می‌توانند خود را معرفی کنند و ذی‌نفعان نیز با فرصت‌های مشارکتی آنها آشنا شوند.

افشون تصریح کرد: نمایشگاه فرصتی برای تعامل و همکاری است تا شرکت‌ها بتوانند با توانمندی سایر ذی‌نفعان آشنا شوند و از توانایی‌های  آنها استفاده کنند. ذینفعان هم می‌توانند از پتانسیل، فعالیت‌ها و دستاوردهای شرکت‌ها آگاه شوند و اطلاعات خود را به اشتراک بگذارند. به این ترتیب نمایشگاه فضایی است که بستر ایجاد ارتباط منطقی و درست بین این دو طیف را جهت برآورده کردن نیازهای طرفین ایجاد می‌کند.

تاثیر منفی کرونا بر نمایشگاه

رییس محیط‌زیست و ایمنی شرکت ملی صنایع مس ایران با اشاره به نحوه برگزاری شانزدهین نمایشگاه کانمین گفت: متاسفانه به دلیل شیوع ویروس کرونا تعامل سازنده‌ای بین همه ذی‌نفعان اتفاق نیفتاد. مخاطبان کمی در نمایشگاه حضور داشتند و به عبارتی می‌توان گفت اهداف حداکثری در این راستا محقق نشده است.

نقش فضای مجازی

افشون با انتقاد از اینکه اطلاع‌رسانی برای برگزاری این نمایشگاه در شرایط ویژه‌ای که  در آن هستیم چندان مناسب نبوده است، تصریح کرد: اگر اطلاع‌رسانی بهتری انجام می‌شد، از امکانات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری بیشتری استفاده می‌کردیم تا بتوانیم تعامل حداکثری با همه ذی‌نفعان نمایشگاه داشته باشیم. او تاکید کرد: امروز نیازمند رویکردی جدید با مدیریت خاص برای حضور حداکثری همه ذی‌نفعان در عرصه معدن و صنایع وابسته هستیم. در این روند از فضای مجازی که یک بستر نوین در این حوزه است باید استفاده کرد.

همگرایی معدن و محیط‌زیست

افشون در پاسخ به این سوال که همگرایی محیط‌زیست و معدن در شرکت مس در شرایط حاضر چه وضعیتی دارد، گفت: شرکت ملی صنایع مس ایران یکی از شرکت‌های پیشرو در کشور به جهت عملیاتی کردن همگرایی محیط‌زیست با فرآیند تولید و حرکت به سوی ایجاد شرایطی پایدار جهت دستیابی به جهش تولید است.

وی با اشاره به اینکه پایداری شرکت‌ها بر اساس سه اصل اجتماع، اقتصاد و محیط‌زیست استوار است، خاطرنشان کرد: اگر در گذشته پایداری شرکت‌ها صرفا با نگاه اقتصادی تعریف می‌شد، امروزه محیط‌زیست و مسوولیت‌های اجتماعی هم در کنار وظایف تولیدی مهم تلقی می‌شوند. در واقع مثلث پایداری بر داشتن نگاهی توامان به اقتصاد، اجتماع و محیط‌زیست تاکید دارد.

رییس محیط‌زیست و ایمنی شرکت ملی صنایع مس ایران تصریح کرد: امروز بحث محیط‌زیست فراتر از  الزام قانونی  و به عنوان یک فرصت اقتصادی مطرح است که به آن فرصت زیست‌محیطی می‌گویند. در واقع شرکت‌هایی که در مقیاس بین‌المللی فعالیت می‌کنند به سمتی رفته‌اند که نه‌تنها به الزام قانونی در حوزه محیط‌زیست توجه دارند بلکه به مفاهیم اقتصادی برای سودآوری بیشتر روی جنبه‌های زیست‌محیطی متمرکز می‌شوند.

افشون به عنوان مثال به مدیریت باطله‌ها و استفاده از باطله‌های اکسیدی در معادن مس اشاره کرد و گفت: در گذشته باطله‌های اکسیدی به عنوان باطله‌های غیرقابل استفاده دامپ می‌شدند اما امروزه به عنوان یک فرصت اقتصادی  وارد فرآیند لیچینگ می‌شوند. این کار نه تنها وضعیت هیپ‌های لیچینگ را در قالب یک مدل کاملا زیست‌محیطی تحت کنترل قرار می‌دهد، بلکه از بعد اقتصادی یک ثروت‌آفرینی جدید است. به این ترتیب مدیریت نوین با رویکرد درست در استفاده از باطله‌ها به عنوان یک فرصت اقتصادی نمود پیدا می‌کند که می‌تواند به افزایش تولید، سودآوری و بهره‌وری در بخش معدن منجر شود.

او ادامه داد: گاز دی‌اکسیدگوگرد در کارخانه‌های ذوب  که در گذشته به عنوان یک معضل زیست‌محیطی مطرح بود امروزه با هدایت آن به فرآیند اسید‌سازی به فرصت اقتصادی جدید تبدیل شده است. بنابراین آلایندگی گازی که روزی مشکل زیست‌محیطی بود امروز به یک فرصت اقتصادی تبدیل شده و به بهره‌وری و ارزش‌آفرینی در شرکت مس تغییر ماهیت داده است.

افشون تاکید کرد: در صنعت مس جنبه‌های زیست‌محیطی زیادی وجود دارد که به  فرصت اقتصادی تبدیل شده است. در واقع فرآیندهای پاک  در راستای رعایت الزامات قانونی به محملی تبدیل شده که اشتغالزایی و سودآوری برای شرکت مس به ارمغان آورده است.

کمک معدن به حفظ منابع آبی

رییس محیط‌زیست و ایمنی شرکت ملی صنایع مس ایران درباره این سوال که پروژه انتقال آب خلیج فارس چقدر به حفظ منابع طبیعی کمک می‌کند و چقدر مضر است، گفت: شرکت مس یکی از سرمایه‌گذاران اصلی در پروژه انتقال آب خلیج فارس به صنایع واقع شده در مرکز ایران است. او با اشاره به اینکه انتقال آب خلیج فارس مجوز سازمان حفاظت محیط‌زیست را دریافت کرده و قطعا ارزیابی اثرات زیست‌محیطی آن انجام شده است، گفت: این‌گونه پروژه‌ها با حساسیت بیشتری در فرآیند مطالعات زیست‌محیطی قرار می‌گیرند. با انتقال آب خلیج فارس به واحدهای تولیدی در عمل به حفظ منابع به‌خصوص منابع آبی کمک خواهد شد.

افشون سپس با اشاره به حساسیت‌های شرکت مس در حوزه بازچرخانی گفت: شرکت ملی صنایع مس ایران در این حوزه یکی از شرکت‌های پیشرو است. به طور مثال مجتمع مس سونگون حدود ۹۶ درصد آب فرآیند را بازیابی کرده و آن را مجددا به فرآیند تولید  بازمی‌گرداند.

نقاط مثبت و منفی نمایشگاه

رییس محیط‌زیست و ایمنی شرکت ملی صنایع مس ایران درباره نقاط مثبت و منفی برگزاری نمایشگاه تخصصی معدن گفت: پروتکل‌ها تا اندازه‌ای اجرا شده  اما باز هم قابلیت بهبود دارد. طراحی کانترها  در برخی غرفه‌ها باید با فاصله‌گذاری بیشتری انجام می‌شد تا پروتکل‌ها بهتر رعایت شوند.

او با اشاره به شرایط بازدیدکننده‌ها نیز گفت: اگر همراهان و کسانی که مسولان را  در بازدید از  غرفه‌ها در مراسم افتتاحیه مشایعت می‌کردند، بیشتر فاصله‌گذاری اجتماعی را رعایت می‌کردند بهتر بود و این  از مهم‌ترین جنبه‌های منفی این نمایشگاه به حساب می‌آید. بعضی از غرفه‌ها هم فضای vip بسته‌ای را طراحی کرده بودند که با روح رعایت پروتکل‌های مد نظر در تضاد بود.

افشون با اشاره به اینکه نقطه مثبت نمایشگاه جلوگیری از  بازدید عمومی از نمایشگاه بود، گفت: به دلیل شیوع ویروس کرونا خوشبختانه جلوی بازدید عموم گرفته شد. در بدو ورود به سالن‌ها هم  سنجش تب و اجرای ضدعفونی فردی و مکانیزه از جنبه‌های دیگر مثبت در این دوره از برگزاری بود.

نقش منفی و مثبت تحریم‌ها

حیدر عرب‌خراسانی مدیرعامل یک شرکت معدنی نیز که در حوزه پمپ‌سازی فعالیت می‌کند در مورد اهمیت حضور در نمایشگاه به «جهان صنعت» گفت: شرکت‌های تولیدکننده داخلی با حضور در نمایشگاه دست به بازاریابی زده و در واقع اصلی‌ترین کار بازرگانی را در نمایشگاه انجام می‌دهند. او تاکید کرد: بهترین تبلیغات در نمایشگاه‌ها اتفاق می‌افتد چراکه با تمامی اشخاص هم صنف خود آشنا می‌شوید. همچنین نمایشگاه فضای خوبی برای ارتباط با مشتری‌هایی ایجاد می‌کند که از قبل با آنها همکاری داشته‌ایم.

این فعال اقتصادی در حوزه معدن با اشاره به تاثیر مثبت تحریم‌ها بر کالاهای ساخت داخل گفت: به دلیل اینکه رقبای خارجی ما در اثر تحریم‌ها حذف شده‌اند در نتیجه استقبال از کالاهای ساخت داخل  افزایش یافته و نسبت فروش به هزینه‌ها بیشتر شده است. درواقع در شرایط فعلی متقاضیان ناچار هستند که به شرکت‌های داخلی روی آورند؛ بنابراین می‌توان گفت که تحریم‌ها بر کار ما تاثیر مثبت گذاشته است.

عرب‌خراسانی در ادامه با اشاره به مشکل فرهنگی ایرانیان گفت: متاسفانه ما همواره خرید کالای خارجی را به ایرانی ترجیح داده‌ایم و این مساله در فرهنگ ما وجود دارد. حتی شرکت‌های دولتی تمایل بیشتری به خرید کالای خارجی دارند. هرچند تحریم‌ها اتفاق خوبی نیست و به هر حال مشکلات خاص خود را به همراه دارد اما مساله‌ای است که باعث شده به ناچار به کالای داخلی گرایش پیدا کنیم.

این فعال اقتصادی در حوزه معدن در ادامه از نگاه منفعت‌گرایانه در کشور گفت و تصریح کرد: در بخش معدن سرمایه‌های زیادی وجود دارد که متاسفانه آنطور که باید مورد توجه قرار نگرفته است. متاسفانه منفعت شخصی مهم‌تر از سود کلی کشور دیده می‌شود. بنابراین به جای اینکه محصولی خریداری شود که قیمت پایین‌تر با کیفیت بالاتری دارد به سمت خرید کالای خارجی می‌رویم.

او در  ادامه با اشاره به اینکه نفس تحریم منفی است، از عواقب تحریم‌ها سخن گفت و اظهار کرد: چند برابر شدن قیمت مواد اولیه یکی از مشکلات جدی فعالان اقتصادی در بخش معدن است که گریبان‌گیر ما نیز شده است. گاهی پیش آمده که مجبور شده‌ایم از مواد اولیه دیگری استفاده کنیم که کیفیت خوبی نداشته است. بنابراین تحریم‌ها در کل منفی است.

گفتنی است شانزدهمین نمایشگاه ایران کانمین در فضای ۱۴ هزار مترمربع ناخالص و حدود پنج هزار مترمربع مفید، تازه‌های صنعتی و فنی مربوط به بخش معدن را به نمایش گذاشت. این نمایشگاه به مدت چهار روز از ۱۱ تا ۱۴ بهمن برای بازدید متخصصان برپا بود.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژهصنعت و معدن

شناسه : 169759
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا