گام بلند پروازانه برای مقابله با تغییرات اقلیمی

به گزارش جهان صنعت نیوز: این طوفان بی‌سابقه علاوه بر ایجاد مشکلات فراوان، تاکنون موجب جان باختن دست‌کم ۲۵ نفر شده است. اگرچه برف و سرمای سخت زمستانی در ایالت‌های شمال مرکزی و شمال شرقی آمریکا امری معمول محسوب می‌شود اما این جبهه جدید سرما ایالت‌های غربی چون واشنگتن و کالیفرنیا و در اتفاقی کم‌سابقه اکثر ایالت‌های جنوبی چون تگزاس، کنتاکی، می‌سی‌سی‌پی، آلاباما، اورگان و اوکلاهاما را سفیدپوش کرده است. این در حالی است که ایالت تگزاس در موضوع قطع برق در آمریکا ناشی از بحران طوفان و سرمای کشنده در این کشور بدترین وضعیت را دارد. این اتفاق زنگ خطر دیگری در خصوص اهمیت مقابله با تغییرات آب و هوایی است. گرمایش زمین و تغییرات اقلیمی، وقوع سرما یا گرمای بسیار شدید و افراطی را محتمل‌تر می‌کنند.

بخشی از علت قطعی برق به یخ زدن توربین‌های بادی برمی‌گردد. توربین‌ها دومین منبع اصلی تامین برق در ایالات متحده هستند. همین مساله موجب شد برخی از حامیان سوخت‌های فسیلی، سر و صدا راه بیندازند و انرژی‌های پاک را مقصر عنوان کنند اما مقصر توربین‌ها نبودند. بازار انرژی تگزاس در کل آمریکا خاص و متفاوت محسوب می‌شود. به دلیل نبود برخی قوانین در این ایالت، شرکت‌ها توانسته بودند از به‌روزرسانی و نگهداری تجهیزات خود قسر در بروند. اکنون در آمریکا گروه‌های مختلف انگشت اتهام را به سوی یکدیگر گرفته‌اند.

تگزاس نه می‌تواند به ایالت‌های دیگر برق صادر کند و نه می‌تواند حتی در شرایط بحران همچون الان از آنها برق وارد کند. این به دلیل سیاست‌های این ایالت است که تصمیم گرفت شبکه برقی خود را از سایر ایالت‌ها جدا کند. اکونومیست در جدیدترین شماره این هفته خود به بحران تغییرات اقلیمی در آمریکا پرداخته است که در ادامه می‌خوانید.

تگزاس به متفاوت بودن خود افتخار می‌کند. با این وجود، این یک طوفان زمستانی است که نمونه‌هایی از بروز مشکلات در حد و اندازه‌های آخرالزمانی در مواجهه با انرژی در آمریکا به شمار می‌رود. اگرچه هیچ‌کس نمی‌تواند مطمئن باشد که آیا این یخ‌زدگی خاص نشانه تغییرات اقلیمی است اما گسترش روزافزون این سرمای بی‌سابقه در سراسر کشور مهر تاییدی بر آن است.

زیرساخت‌های تگزاس با چالش روبه‌رو شده است. به گفته برخی، مساله این نیست که تگزاس بیش از حد تجدیدشدنی است. نیروگاه‌های گازسوز و رآکتور هسته‌ای و همچنین توربین‌های بادی آسیب دیده‌اند. از آن بدتر، ظرفیت تگزاس بسیار اندک بود و شبکه ضعیف اتصال آن قادر به انتقال نیرو از جای دیگر نبود. وقایع اخیر تگزاس نشان می‌دهد که آمریکا به یک شبکه پاک‌تر و قابل اطمینان‌تری احتیاج دارد.

برنامه‌های اصلاح اساسی انرژی آمریکایی طی چند ماه آینده به کنگره ارائه خواهد شد. بایدن گفت می‌خواهد انتشار سوخت‌های فسیلی از تولید برق تا سال ۲۰۳۵ پایان یابد و اقتصاد تا سال ۲۰۵۰ خنثی از کربن باشد. به گفته رییس‌جمهور جدید آمریکا از این پس اجاره زمین‌های فدرال برای استخراج نفت و گاز متوقف می‌شود و تولید برق با نصب توربین‌های بادی در دریاها تا سال ۲۰۳۰ دو برابر خواهد شد. بایدن قصد دارد حداقل ۳۰ درصد زمین‌ها و اقیانوس‌های فدرال را تا سال ۲۰۳۰ تحت حفاظت قرار دهد. استخراج سوخت‌های فسیلی از زمین‌های ملی سرمنشأ تقریبا یک‌چهارم کل تصاعد دی‌اکسید‌کربن آمریکاست. آمریکا نه‌تنها دومین انتشار‌دهنده بزرگ جهان است بلکه منبع سیاست، فناوری و به طور بالقوه رهبری مرتبط با آب و هواست. آنچه اکنون در واشنگتن در شرف وقوع است، خط مشی آمریکا را برای دهه آینده و احتمالا فراتر از آن رقم خواهد زد.

وقت تنگ است. نه جو بایدن و نه جانشینانش ممکن است دیگر چنین فرصتی برای بازآفرینی سیاست در چنین مقیاسی پیدا نکنند. انتشار جهانی از سوخت‌های فسیلی و تولید سیمان در سال ۲۰۱۹ نسبت به سال ۲۰۰۹ معادل ۱۶ درصد افزایش داشت. محدود کردن تغییرات آب و هوایی به کمتر از ۲ درجه سانتیگراد بالاتر از سطح قبل از عصر صنعتی، آستانه جهانی که هدف آمریکا برای سال ۲۰۵۰ از آن ناشی می‌شود، حتی دشوارتر خواهد بود. برای خنثی بودن کربن، جهان باید انتشارات را ۶/۷ درصد در سال برای یک دهه مهار کند که نسبت به سال ۲۰۲۰ که کووید۱۹ تقاضا برای نفت و زغال‌سنگ را کاهش داد، کاهش چشمگیری داشته است. برای آمریکا، به تاخیر انداختن اقدامات تا سال ۲۰۳۰ هزینه رسیدن به صفر خالص را تقریبا دو برابر می‌کند یا به احتمال زیاد، این بدان معنی است که اهداف خود را بیش از حد پیش می‌برد.

با این وجود زمینه‌هایی برای امیدواری وجود دارد. اگرچه حزب جمهوریخواه تقریبا مخالف همه این اقدامات است اما رای‌دهندگان به طور فزاینده‌ای از تغییرات آب و هوایی نگران می‌شوند. دوسوم آنها فکر می‌کنند دولت فدرال کم‌کاری در این زمینه انجام می‌دهد و این سهم شامل جمهوریخواهان جوان است. اگرچه لابی سوخت‌های فسیلی قدرتمند باقی مانده است، بسیاری از حامیان مالی جمهوریخواهان، خواستار اقدامات بیشتری هستند- بخشی از آن به این دلیل است که مدیران دارایی از شرکت‌ها می‌خواهند استراتژی‌های خود را با جهان صفر خالص که بایدن تصور می‌کند هماهنگ کنند.

موضوع بیش از همه دلگرم‌کننده این است که هزینه‌های برق از طریق باد و خورشید طی دهه گذشته ۷۰ درصد و ۹۰ درصد کاهش یافته است. با وجود گاز ارزان، با وجود اینکه دونالد ترامپ از مقررات مربوط به سوخت‌های فسیلی جلوگیری می‌کند، این امر در حال حاضر به آمریکا کمک می‌کند تا با سرعت قابل توجهی کربن‌سازی کند. قیمت تنها عامل نبوده است. بیش از نیمی از ایالات نوعی تعهد انرژی پاک دارند؛ شیوه‌ای که بایدن می‌خواهد در مقیاس ملی معرفی کند.

این امر شامل یک چارچوب نظارتی است که از توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر و ارتباطات شبکه برای اتصال آنها پشتیبانی می‌کند. محققان در پرینستون می‌گویند این امر مستلزم سرمایه‌گذاری اضافی زیادی حدود ۵/۲ میلیارد دلار در دهه آینده است. بیل گیتس در تازه‌ترین کتاب خود با عنوان «چگونه از فاجعه اقلیمی جلوگیری کنیم» اظهار کرد که تحقیقات در مورد زمینه‌های مختلفی مانند ذخیره انرژی، رآکتورهای هسته‌ای پیشرفته برای تکمیل تجدیدپذیرها و فناوری‌های ساخت سیمان پاک و سایر فعالیت‌هایی که سخت کربن‌سازی می‌شوند، لازم است.

گیتس در این کتاب در راستای جلوگیری از خسارات گسترده زیست‌محیطی و اقتصادی، خواستار کاهش انتشار دی‌اکسیدکربن به صفر تا سال ۲۰۵۰ شده است. برای این منظور به اعتقاد او باید اقتصاد تولیدی و انتخاب منابع و مصرف آنها را با سرعتی که تاکنون در تاریخ سابقه نداشته است، تغییر داد. در همین رابطه به اعتقاد او تدابیری مانند مالیات بر پخش و نشر کربن، بر تجارت آلاینده‌ها و همچنین تقویت و گسترش انرژی‌های جایگزین مانند خورشیدی و باد ضروری است. او همچنین تاکید می‌کند که انرژی خورشیدی و باد به دلیل نامطمئن بودن، برای تامین نیازهای انرژی کافی نیستند. به همین دلیل گیتس معتقد است استفاده از انرژی هسته‌ای ضروری است.

هیدروژن از نظر موسس مایکروسافت برای تامین انرژی یکی دیگر از مواد کلیدی است. به گفته او با این انرژی سبز به دست‌آمده از فناوری‌های تجدیدپذیر، می‌توان از انتشار گسترده دی‌اکسید‌کربن حین تولید فولاد و سیمان جلوگیری کرد.

آمریکا در نوآوری تبحر دارد اما ایده‌های جدید باید در مقیاس بزرگ به کار گرفته شوند نه اینکه در آزمایشگاه مورد غفلت واقع شوند. یکی از ابزارها قیمت کربن است که اگر به اندازه کافی بالا باشد و اگر سرمایه‌گذاران معتقد باشند دوام خواهد داشت، نشان می‌دهد کجا پیشرفت‌هایی لازم است. اما با وجود همه جذابیت‌های آن، قیمت کربن در کنگره در سال ۲۰۰۹ کاهش یافت. اگرچه بسیاری از اقتصاددانان و صاحب‌نظران از آن طرفداری می‌کنند اما سیاستمداران جمهوریخواه این کار را نمی‌کنند. و حتی اگر قیمت کربن نیز برقرار باشد، شراکت عمومی-خصوصی همچنان لازم است تا آمریکا به همان سرعتی که بایدن پیشنهاد می‌کند، عمل کند.

به همین دلایل، به نظر می‌رسد یک لایحه بلندپروازانه زیرساخت‌های آب و هوامحور، بهترین فرصت بایدن برای حصول سیاست جدید در مورد آب و هوا از طریق سناست. متاسفانه چنین طرحی خوش‌شانس خواهد بود که هر رای جمهوریخواهان را به خود جلب کند. با این حال، اگر جمع‌آوری ۶۰ رای مورد نیاز برای مشایعت طرح مواد مخدر سنا غیرممکن باشد، می‌توان از برخی اقدامات از جمله یک استاندارد انرژی پاک، طرحی را حذف و با اکثریت ساده از طریق مانور پارلمانی موسوم به سازش، آن را تصویب کرد. این لایحه هنوز باید از مقیاس و جاه‌طلبی متناسب با چالش آمریکا برخوردار باشد.

عدم اقدام خطرات بزرگی را به همراه خواهد داشت. برای شروع، این امر باعث می‌شود آمریکا در اقتصاد جدید انرژی پاک از رقابت کمتری برخوردار باشد. چین تولید‌کننده غالب صفحات خورشیدی و باتری است. این کشور همچنین در معادن خارجی سرمایه‌گذاری کرده تا مواد معدنی مورد نیاز آنها را تامین کند. اروپا برای تقویت صنایع انرژی پاک خود «معامله سبز» خاص خود را دارد. این برنامه قصد دارد از واردات کشورهایی که تعهد ندارند میزان انتشار خود را کاهش دهند، مالیات دریافت کند.

آمریکا نیز از نفوذ جهانی بر آب و هوا محروم خواهد شد. این نفوذ حدود ۱۰ درصد از پساب‌های گازهای گلخانه‌ای در جهان را مستقیما تحت کنترل قرار خواهد داد. اگر این کشور به دنبال بهره‌مندی از یک فضای پایدارتر است – و با یک اقتصاد پایدار جهانی، ژئوپلیتیک پایدارتر- باید بر ۹۰ درصد دیگر نیز تاثیر بگذارد. جو بایدن، وزیر امور خارجه پیشین (جان کری) را به عنوان پیشگام این تلاش منصوب کرده است. آمریکا برای پیوستن به توافقنامه پاریس در نوزدهم فوریه، به عنوان یک شرکت‌کننده کامل در کنفرانس سازمان ملل متحد که در ماه نوامبر در گلاسکو، اسکاتلند برگزار می‌شود، حضور خواهد داشت؛ زمانی که کشورها قادر به تعهدات جدید و بلندپروازانه‌تر برای کاهش انتشار گازها خواهند بود. اگر آمریکا اهداف خود را روی میز بگذارد و شواهدی ارائه دهد که با سیاست داخلی از آنها پشتیبانی خواهد کرد، تاثیر خود را به دست خواهد آورد. دو بانک بزرگ توسعه چین از سال ۲۰۰۸ تاکنون ۵۱ میلیارد دلار برای کارخانه‌های تولید زغال سنگ خارجی هزینه کرده‌اند. آمریکا باید بخشی از فشار علیه این یارانه‌ها باشد.

متاسفانه، آمریکا اعتبار کمی برای اقدام در مورد آب و هوا به ارمغان می‌آورد. ترامپ از براندازی آن خوشحال شد، اما سوابق ضعیف در آمریکا پیش از او نیز وجود داشت. جورج دبلیو بوش از اجرای پروتکل کیوتو خودداری کرد. کنگره از سال ۲۰۰۹ قانون جدی آب و هوا را در نظر نگرفته است. ایالات متحده امروز باید متفاوت باشد. هرگز فرصتی بهتر برای جو بایدن برای نشان دادن جاه‌طلبی واقعی وجود نخواهد داشت. اگر خاموشی‌های تگزاس رهنمونی برای رییس‌جمهور جدید باشد، نه‌تنها جهان، بلکه آمریکایی‌ها نیز قدردان او خواهند بود.

اخبار برگزیدهپیشنهاد ویژه

شناسه : 172904
لینک کوتاه :