گیربکس نیمهاتوماتیک ایرانخودرو در آستانه تولید
به گزارش جهان صنعت نیوز: محمدرضا یوسفی، ضمن تشریح مشخصات فنی و بهبودهای صورت گرفته در طراحی گیربکس شش سرعته، اظهار کرد: ۸۵ درصد از قطعات داخلی این گیربکس، جدید بوده و توسط نیروهای نخبه و جوان ایرانی طراحی شده است. گیربکس شش سرعته از نظر طراحی جزو جعبهدندههای روز دنیا محسوب می شود. نوع نیمه اتوماتیک این گیربکس نیز به زودی با سطح داخلی سازی ۷۰ درصد تولید خواهد شد و این میزان تا سال ۱۴۰۱ به ۹۰ درصد خواهد رسید.
معاون تحقیق و توسعه شرکت صنعتی نیرو محرکه ضمن اشاره به فعالیت ۲۵ ساله واحد تحقیق و توسعه شرکت نیرو محرکه، طراحی و توسعه گیربکس شش دنده را از فعالیتهای اخیر این واحد خوانده و گفت: در فاز اول بر روی خودروهایی نظیر راناپلاس و دناپلاس توربو و به تدریج بر روی تمامی محصولات ایران خودرو نصب خواهد شد. انجام این پروژه به صورت معمول، ۱۸ ماه زمان میبرد، اما با تلاش روز افزون نیروی داخلی مجموعه، توانستیم این پروژه را در کمتر از هشت ماه به اتمام رسانده و طراحی، توسعه و صحهگذاری آن را انجام دهیم.
وی با بیان اینکه به منظور تقویت بازوی تحقیقاتی، شرکت نیرومحرکه در نظر دارد، دانشگاه صنعتی گیربکس و واحد نوآوری تاسیس کند، تصریح کرد: ماموریت این دانشگاه، تربیت نیروی متخصص در زمینه طراحی و تولید انواع جعبهدنده خواهد بود.
طراحی وتوسعه گیربکسهای تمام اتوماتیک، در افق برنامههای ۱۴۰۲
یوسفی ضمن اشاره به محصولات آینده این شرکت در حوزه انتقال نیرو، خاطرنشان کرد: علاوه بر پروژه گیربکس نیمه اتوماتیک (AMT)، در آینده نسخهای از گیربکسهای اتوماتیک که به آن DCT یا دوکلاچه هم گفته میشود، طراحی و توسعه خواهد یافت. این محصول در سال ۱۴۰۲ به بازار عرضه خواهد شد.
این مقام صنعتی در رابطه با مشخصات فنی گیربکس شش دنده دستی، اظهار کرد: طراحی این محصول به گونهای صورت گرفته که با کمترین تغییرات و هزینه بر روی خانواده محصولات ایرانخودرو امکان نصب دارد. همچنین این محصول به گونهای طراحی شده است که تعویض دندهها و احساس رانندگی، بهبود قابل توجهی برای راننده به همراه خواهد داشت. این گیربکس ظرفیت نصب بر روی محصولات سایر خودروسازان را نیز دارا است.
معاون تحقیق و توسعه شرکت صنعتی نیرومحرکه بهبود مصرف سوخت و کاهش آلایندهها بهویژه در سرعتهای بالا را از دیگر مزایای این گیربکس دانسته و گفت: در این زمینه هفت الی ۹ درصد کاهش مصرف سوخت بسته به نوع خودرو و قوای محرکه و به دنبال آن کاهش آلایندهها را خواهیم داشت.
اخبار برگزیدهاقتصاد کلانلینک کوتاه :