توپ در زمین شورای نگهبان

 به گزارش جهان صنعت نیوز:  سعید محمد را تا همین دو سال قبل کسی نمی‌شناخت اما بعد از قرار گرفتن در سمت فرماندهی قرارگاه خاتم‌الانبیاء مورد توجه قرار گرفت به خصوص در یک سال اخیر که نامش در بسیاری از رسانه‌ها مخصوصا آنهایی که از قرارگاه آگهی و رپرتاژ گرفته بودند، به کرات دیده شد. با نزدیک شدن به انتخابات و بالاگرفتن زمزمه‌ها درباره اینکه کدام گزینه مصداق جوان انقلابی است، سعید محمد بیش از قبل در معرض دید مخاطب قرار گرفت.

ورود او به این انتخابات اما با حرف و حدیث‌های بسیاری همراه بود. مثلا بلافاصله بعد از اینکه خبر رسید سردار هوشی‌سادات جای محمد را در قرارگاه گرفته است، برخی از رسانه‌های اصولگرا مثل «فردانیوز»- سایت نزدیک به قالیباف- تیتر زدند که «سعید محمد برکنار شد»! تمایل این طیف از اصولگرایان به تخریب محمد و افزایش حواشی قابل درک است و موجب تعجب نیست اما این موضوع وقتی حائز اهمیت می‌شود که چندی بعد معاون سیاسی سپاه یعی سردار جوانی هم در گفت‌وگویی – مصاحبه با خبرگزاری فارس- انجام تخلف را تایید و تاکید می‌کند که سپاه از هیچ نامزدی حمایت نخواهد کرد!

سکوت محمد

سعید محمد که در موارد قبلی سریع دست به توئیت شده و شایعه برکناری را تکذیب کرده بود اما این بار ساکت است. سکوتی که از ابتدای سال شروع شده و آرام‌آرام رسانه‌ها و اهالی سیاست را دلواپس کرده است. شاهد آنکه روزنامه «اعتماد» در شماره دیروز خود با اشاره به این سکوت گمانه‌زنی ‌کرده بود که محمد و تیم تبلیغاتی او در حال برنامه‌ریزی برای رفع چالش‌های ۹۹ هستند. چالش‌هایی که نشات گرفته از همین مساله کناره‌گیری و استعفاست!

مصاحبه دیروز سردار جوانی نیز این گمانه را تایید کرد و معلوم شد که واقعا سعید محمد و حامیانش به دنبال راه‌حلی برای برون‌رفت از این چالش هستند. راه‌حلی که اگر یافت شده بود قطعا سبب می‌شد تا محمد به سردار جوانی جواب دهد. جوانی با تاکید بر اینکه «سپاه نه از سعید محمد و نه از هیچ کاندیدای دیگری در انتخابات حمایت نمی‌کند و نخواهد کرد» گفت: «این تصورات نه‌تنها کاملا خلاف واقع است بلکه واقعیت این است که سپاه به جد با ورود پاسداران و از جمله ایشان به عرصه انتخابات بدون طی مراحل و فرآیندهای قانونی تعریف شده مخالف است. اتفاقا منفک کردن سعید محمد از مسوولیت فرماندهی قرارگاه سازندگی خاتم به دلیل همین تخلف و رعایت نکردن مقررات از سوی ایشان بوده است.»

پاسخ آقای کاندیدا

بعد از چند ساعت سکوت اما دفتر سعید محمد بالاخره به حرف آمد و در واکنش به مصاحبه جوانی اعلام کرد که «آقای جوانی مسوولیت سخنگویی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را ندارند و تحلیل شخصی خود را به عنوان یک شخصیت حقیقی عنوان کرده‌اند.»

در این بیانیه آمده بود «فارغ از اینکه این قبیل اخبار با شیطنت رسانه‌ای تنطیم و نشر گردیده است، آقای دکتر سعیدمحمد هیچ‌گونه تخلفی درخصوص فعالیت‌های انتخاباتی ننموده تا جایی که ایشان علت استعفای خود را عدم شائبه حمایت و استفاده از موقعیت مسوولیت فرماندهی قرارگاه خاتم‌الانبیاء سپاه را عنوان نموده است، مهمی که با واکنش رسمی قرارگاه خاتم‌الانبیاء همراه شد همه ما را به این مطلب رهنمون می‌سازد که آقای جوانی مسوولیت سخنگویی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را ندارند و تحلیل شخصی خود را به عنوان یک شخصیت حقیقی عنوان کرده‌اند که متاسفانه موجب سوء‌استفاده رسانه‌های معاند برای ضربه زدن به ساحت مقدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نیز شده است.»

ذوق‌زدگی رقبا

با این حال دیدیم که بخشی از اصولگرایان بر طبل شادانه کوبیده و این ماجرا را پایان کار وی در انتخابات پیش‌رو تلقی کردند. اشاره و تمرکز این گروه بر خطیر بودن تصمیم شورای نگهبان درباره صلاحیت این نامزد جوان البته کاملا دقیق و بجا بود اما از آنجایی که معلوم نیست تخلفات مورد اشاره اداری تلقی شود یا قضایی و چه تاثیری بر تصمیم نهایی شورا داشته باشد؛ نمی‌توان مثل آنها خیلی مطمئن بود که سعید محمد رد صلاحیت خواهد شد. حتی نمی‌توان مثل آنان خوش‌بینانه تصور کرد که سعید محمد به خاطر این حواشی در صورت تایید صلاحیت مورد استقبال قرار نمی‌گیرد. به هرحال او اگر تایید صلاحیت شود مثل سایر کاندیداها به تبلیغات انتخاباتی پرداخته و این‌طور که تا اینجای کار نشان داده در این زمینه بسیار قهار است.

با این وجود برخی از اصولگرایان ترجیح می‌دهند که حتی اگر زودهنگام باشد، خروج سعید محمد از گردونه انتخابات را جشن بگیرند. شاهد آنکه سایت اصولگرای «نامه‌نیوز»- رسانه نزدیک به مصطفی پورمحمدی که سازوکار مورد نظرش شورای وحدت و کاندیدای مطلوبش سیدابراهیم رییسی است – به نقل از محمدعلی پورمختار، فعال سیاسی اصولگرا می‌نویسد: «مصاحبه آقای سردار جوانی به موضوع کاندیداتوری سعید محمد در انتخابات ریاست‌جمهوری خاتمه داد». پورمختار در این مصاحبه تاکید می‌کند که «خود آقای سعید محمد هم به این شکل دیگر کاندیدای ریاست‌جمهوری نشود چون ذهنیت‌ها نسبت به او منفی شد.»

منصور حقیقت‌پور از چهره‌های نزدیک به لاریجانی نیز از دیگر افرادی است که این حاشیه‌ها را به فال‌نیک گرفته و منتظر است که سعید محمد از میدان به در شود. او به «نامه‌نیوز» می‌گوید: «پرونده نامزدی سعید محمد در انتخابات ریاست‌جمهوری بسته شد. حالا سعید محمد باید سر جایش بنشیند و اجازه دهد آنها که در قواره ریاست‌جمهوری نظام هستند وارد صحنه انتخابات شوند.»

وی همچنین گفت: «حتی من شنیده بودم شورای نگهبان هم بارها به او اعلام کرده بود که «شما رجل سیاسی نیستید».

جمع‌بندی

در نهایت اما باید منتظر ماند و دید که عاقبت این کار به کجا می‌کشد. سعید محمد همچنان با سکوت از کنار این ماجرا گذشته و یا حرفی می‌زند که مساله را پیچیده‌تر کند؟ همچنین باید دید که نظر شورای نگهبان درباره این قضایا چیست و صلاحیت او را احراز می‌کند یا خیر؟ در مرحله بعد از آن نیز باید دید که سعید محمد به فرض آنکه شانس ادامه فعالیت در انتخابات را داشته باشد، چطور این چالش‌ها را مدیریت کرده و مانع از ریزش رای خود خواهد شد. در نتیجه روشن شدن این مسائل است که معلوم خواهد شد رقبای سعید محمد برای این همه ذوق‌زدگی حق داشته‌اند یا زیادی خوش‌باور بوده‌اند؟

اخبار برگزیدهپیشنهاد ویژهسیاسی

شناسه : 180419
لینک کوتاه :