کاهش فاصله تورمی دهکها در فروردین ۱۴۰۰
به گزارش جهان صنعت نیوز: خانوادهها بر اساس مجموع درآمد و هزینه سالیانه در ۱۰ گروه دستهبندی میشوند. دهک نخست، کمدرآمدترین گروه و دهک دهم پردرآمدترین گروه از خانوادهها را تشکیل میدهند. نرخ تورم در دهکهای مختلف متفاوت است و مرکز آمار نرخ تورم و فاصله تورمی این دهکها را پس از اعلام نرخ تورم هر ماه منتشر میکند.
طبق اعلام این مرکز، نرخ تورم کل کشور در فروردین ماه ۱۴۰۰ برابر ۳۸.۹ درصد است که در دهکهای مختلف هزینهای در بازه ۳۷.۵ درصد برای دهک اول تا ۴۵.۸ درصد برای دهک دهم نوسان دارد.
آنچه دهکهای درآمدی را از یکدیگر مجزا میکند، وزن کالا در سبد مصرفی خانوار است. دهکهای کمدرآمد به علت درآمد کمتر، هزینه کمتری را به تفریح و سرگرمی و حتی بهداشت و درمان اختصاص میدهند. از این جهت، وزن این کالاها در سبد مصرفی آنها کمتر است. در مقابل بیشترین سهم را خوراکیها و آشامیدنیها دارند. آنها بیشتر مخارج خود را معطوف این دسته از کالاها و در واقع ضروریات زندگی میکنند.
بیش از ۴۰ درصد از سبد مصرفی گروههای کمدرآمد را خوراکیها و آشامیدنیها تشکیل میدهند. اگر در این کالاها گرانی اتفاق بیفتد، برای کمدرآمدها بسیار قابللمس است. در نتیجه اگر تورم خوراکیها زیاد شود، فشار بر گروههای کمدرآمد نیز افزایش خواهد یافت.
برداشت دیگری که از این واقعیت میتوان داشت، اینکه اگر تورم در اثر افزایش قیمت کالاهای خوراکی رشد کند، در آن صورت فشار بر قشر ضعیف افزایش خواهد یافت. از طرفی دیگر، اگر تورم از کانال افزایش قیمت کالاهای غیرخوراکی و خدماتی رشد کند، آنگاه فشار تورمی بر اقشار ضعیف کاهش خواهد یافت و شاخکهای تورمی پردرآمدها فعالتر میشود. ضریب اهمیت خوراکیها و آشامیدنیها در بالاترین دهک درآمدی کشور، ۱۷ درصد است و ۸۲ درصد اهمیت به کالاهای غیرخوراکی و خدمات اختصاص دارد.
محدوده تغییرات تورم دوازده ماهه در گروه عمده «خوراکیها، آشامیدنیها و دخانیات» بین ۴۰.۸ درصد برای دهک دهم تا ۴۵.۸ درصد برای دهک دوم است. همچنین در مورد گروه عمده «کالاهای غیر خوراکی و خدمات» بین ۲۹.۸ درصد برای دهک اول تا ۴۷.۱ درصد برای دهک دهم است. بر اساس اعداد مربوط به تورم در میان دهکهای مختلف هزینهای، فاصله تورمی دهکها در این ماه به ۸.۳ درصد رسید که نسبت به ماه قبل (۸.۸ درصد) ۰.۵ واحد درصد کاهش داشته است.
فاصله تورمی در گروه عمده «خوراکیها، آشامیدنیها و دخانیات» نسبت به ماه قبل ۰.۳ واحد درصد و در گروه عمده «کالاهای غیر خوراکی و خدمات» نسبت به ماه قبل ۰.۶ واحد درصد افزایش نشان میدهد.
لینک کوتاه :