برنامه کاندیداهای ریاستجمهوری تزئینی است
به گزارش جهان صنعت نیوز: در همین خصوص رییس اتاق تهران با کنایه نسبت به تعداد ثبتنامکنندگان به عنوان کاندیدای ریاستجمهوری گفت: من فکر میکنم که اگر افرادی که برای ریاستجمهوری ثبتنام کردهاند اطلاع کافی از این چالشها داشتهاند، این تعداد اکنون تکرقمی بود.
به باور صاحبنظران اقتصادی، سردرگمی سیاسی در کشور یکی از عوامل بازدارنده برای پیشرفت و توسعه اقتصادی کشور بوده است در حالی که در شرایط فعلی باید دردهای موجود در جامعه را به خوبی شناخت و برای آن راهکار ارائه کرد. در همین راستا و از آنجا که بخش خصوصی تصور میکند باید پاسخگویی به مسائل و چالشهای اقتصادی در کشور به یک مطالبهگری عمومی تبدیل شود تا کاندیداهای ریاستجمهوری به جای برگزاری شوی تلویزیونی به این چالشها پاسخ دهند، از بسته نجات اقتصاد ایران رونمایی کرد.
بسته نجات اقتصاد ایران، محصول هماندیشی مشترک اتاق تهران، پژوهشکده سیاستگذاری شریف و اندیشکده کسبوکار شریف است که در آن برنامه قابلسنجش و امکانپذیر اداره اقتصاد کشور ترسیم و تدوین شده است. بر همین اساس تعدادی از تدوینکنندگان طرح بنای ایران که از آن به عنوان بسته نجات اقتصاد ایران و راهی برای مقابله با چالشهای جدی و عمیق اقتصاد ایران یاد میکنند، در مورد این طرح توضیحاتی ارائه کردند.
تعداد ثبتنامکنندگان باید تکرقمی میشد
این طرح که توسط تعدادی از اقتصاددانان و دانشگاهیان که عمدتا چهرههای جوان هستند، تدوین شده مورد حمایت اتاق تهران برای ارائه نیز قرار گرفته است تا هم در معرض نقد و هم به عنوان زیربنای برنامهریزی سیاستگذار قرار گیرد. اتاق تهران و پژوهشکده سیاستگذاری شریف عنوان کردهاند که این طرح میتواند با در نظر گرفتن نقدهای وارده و پیشنهادهای اصلاحی، به عنوان یک برنامه اقتصادی در اختیار نامزدهای ریاستجمهوری و دولت آینده قرار گیرد تا با دید و تصویری روشن از آنچه در بطن اقتصاد کشور جریان دارد، پا به عرصه سیاستگذاری اقتصادی بگذارد.
بر همین اساس رییس اتاق بازرگانی تهران گفت: اگر کاندیداهای ریاستجمهوری چالشهای اقتصادی ایران را میشناختند، تعداد ثبتنامکنندگان ریاستجمهوری تکرقمی میشد.
مسعود خوانساری در مراسم رونمایی بخش خصوصی از بسته نجات اقتصاد ایران، گفت: پژوهشکده حکمرانی شریف از تعداد زیادی تحصیلکرده رشتههای مختلف به خصوص اقتصاد و سیاست از دانشکدههای مختلف دنیا تشکیل شده است که به خاطر علاقه به وطن به کشور بازگشتهاند. بنابراین ما هم سعی کردیم که در اتاق تهران نیز از این پتانسیل استفاده کنیم و اگرچه کارآفرینان در اتاق تجربه دارند اما با علم روز و سیاست حکمرانی درست و ارتباط این دو با یکدیگر فکر کردیم که میشود، بهبودی ایجاد کرد.
رییس اتاق بازرگانی تهران با بیان اینکه چالشی که کشور با آن روبهرو است مسائل اقتصادی است، گفت: بنابراین ما فکر کردیم که اگر بیشتر به چالشها پرداخته شود و توضیح داده شود شاید تبدیل به یک مطالبهگری عمومی ملت شود و افرادی که کاندیدای ریاستجمهوری شدهاند به این چالشها پاسخ دهند.
وی با اشاره به تعداد ثبتنامکنندگان به عنوان کاندیدای ریاستجمهوری افزود: من فکر میکنم اگر افرادی که برای ریاستجمهوری ثبتنام کردهاند اطلاع کافی از این چالشها داشتهاند این تعداد اکنون تکرقمی بود.
ریزش سرمایه اجتماعی
خوانساری در ادامه با اشاره به مهمترین چالشهای اقتصادی ایران گفت: طی ۱۶ سال گذشته ۱۷ میلیون نفر به جمعیت سن کار کشور اضافه شدهاند اما متوسط اشتغال در این چند سال فقط سه میلیون نفر بوده است.
رییس اتاق بازرگانی تهران بیان کرد: سرمایه اجتماعی در تمام بخشهای کشور دچار ریزش شده است؛ میانگین ۱۰ ساله رشد اقتصادی کشور تقریبا صفر بوده در حالی که میانگین تورم طی این ۱۰ سال ۱۸ درصد بوده است، مسائل تحریم ضربه جدی به اقتصاد کشور زده و هنوز این تحریمها باقی است.
وی افزود: سردرگمی سیاسی در کشور، یکی از عوامل بازدارنده برای پیشرفت و توسعه اقتصادی کشور بوده است، بالغ بر ۱۰۰ میلیارد دلار در سال یارانه انرژی بدون هدفمندی و بدون اینکه در رشد و توسعه کشور نقش داشته باشد، پرداخت میشود.
خوانساری با بیان اینکه میانگین نرخ تورم منطقه بین ۶ تا ۹ درصد است، گفت: در صورتی که امروز تورم ایران حتی با کشورهای منطقه نیز قابل قیاس نیست و حتی شاید بدترین کشور دنیا از نظر رتبه فساد باشیم.
وی اظهار کرد: هر چهار سال یک بار که بحث ریاستجمهوری مطرح میشود، این فرصت وجود دارد که مشکلات موجود را به سطح جامعه برسانیم که در این صورت اثر بهتری هم خواهد داشت.
مناظرهها را تبدیل به شوی تلویزیونی نکنید!
خوانساری گفت: تجربه نشان داده که گفتوگو با سیاستمداران زمانی جواب میدهد که این مسائل تبدیل به یک مطالبه عمومی و مردمی شود. بنابراین به همین دلیل در طرح پژوهشی که توسط پژوهشکده حکمرانی ایجاد شده با عنوان طرح بنای ایران سعی شده به این چالشها مفصل پرداخته شود تا در نهایت این مسائل به مطالبه عمومی تبدیل شود تا کاندیداهایی که برای انتخابات ریاستجمهوری شرکت میکنند مناظرهها را تبدیل به یک شوی تلویزیونی نکنند بلکه در این مناظرهها جوابگوی چالشها باشند و اینکه راهکار خود را برای حل چالشها بیان کنند.
وی افزود: در سالهای آتی مهمترین بحرانها را در کشور خواهیم داشت، سیاست منطقهای ما دچار مشکل است، تورم و کسری بودجه موضوعات جدی است. بنابراین ما تلاش میکنیم تا با تشریح طرح پژوهشی بنای ایران آن را تبدیل به یک مطالبه جدی مردم کنیم تا از کاندیدای ریاستجمهوری این مطالبات را داشته باشند و کاندیداها نیز برنامههای آینده خود را برای کشور بیان کنند.
برنامههای تزئینی
در این خصوص همچنین رییس پژوهشکده سیاستگذاری شریف با بیان اینکه انتخابات ریاستجمهوری کشور از دو نارسایی مهم رنج میبرد، گفت: برنامههای کاندیداهای ریاستجمهوری واقعی نیست بلکه تزئینی است.
علی ملکی اظهار کرد: انتخابات ریاستجمهوری در کشور از نارساییهای مختلفی رنج میبرد که دو نارسایی اصلی آن یکی فقدان وجود نظام حزبی منجسم در کشور است. کاندیداهایی که از یک حزب برمیخیزند و مبتنی بر اندوخته و دانش آن حزب برنامه ارائه میدهند و با پشتیبانی حزب مربوطه در قدرت کار را اجرا کنند میتوانند به علت یک چنین ساختاری، متعهد به قولهای خود باشند.
رییس پژوهشکده سیاستگذاری دانشگاه صنعتی شریف بیان کرد: اما به دلیل ضعف نظام حزبی این فرصت از ما گرفته شده که کاندیداها از قبل به صورت منسجم راجع به کاری که میخواهند انجام دهند فکر کنند و در طول زمانی که در قدرت هستند دغدغه داشته باشند که نسبت به عملکردشان پاسخگو باشند ودر آینده هم نسبت به عملکرد احساس تعهد کنند.
وی اظهار کرد: به همین دلیل دورههای ریاستجمهوری منقطع و کوتاهمدت است و بنابراین کسانی که در این سمتها قرار میگیرند خیلی در فکر آن نیستند که باید ۲۰ یا ۳۰ سال آینده نیز نسبت به کارهایشان پاسخگو باشند.
ملکی گفت: مساله دوم زمان بسیار کوتاه ۳۰ تا ۴۰ روزه برای معرفی کاندیداهاست که طی این مدت کوتاه قطعا واقعیت درونی کاندیداها آشکار نمیشود تا مردم بتوانند در مورد آنها قضاوت کنند.
وی با بیان اینکه برنامههای کاندیداهای ریاستجمهوری تزئینی است نه واقعی افزود: رویه برنامههای تزئینی به یک هنجار تبدیل شود و اغلب کاندیداها در طول دوران تبلیغات به این برنامههای تزئینی اکتفا میکنند و شعار میدهند؛ بنابراین این برنامهها نسبت روشنی با عملکردشان در زمانی که در جایگاه مسوولیت قرار میگیرند ندارد.
وی افزود: برنامه بنای ایران بر چند اولویت متمرکز است و دولت باید در مسائل اصلی تمرکز کند و در شرایط فعلی کشور فرصت سعی و خطا کردن ندارد. ملکی اظهار کرد: در برنامه بنای ایران به پنج محور تمرکز شده که این محورها تورم، تولید و اشتغال، فقرزدایی، ارتقای جایگاه بینالمللی کشور و بحث فساد است و بنابراین نباید از این پنج محور صرفنظر کرد و باید در مورد این پنج بخش انسجام وجود داشته باشد و با برنامههای پراکنده نمیتوان به اهداف مورد نظر در این محورها دست یافت.
ایران را اداره نکردیم، مصرف کردیم
در این مراسم همچنین یک کارشناس اقتصادی با بیان اینکه طی ۵۰ سال ایران را نه اداره، بلکه مصرف کردیم، گفت: شرایط محیطزیستی، مصرف انرژی و رشد اقتصادی به خوبی بیانگر این موضوع است. به عنوان نمونه رشد اقتصادی ۵۰ ساله ایران ۷/۲ درصدی است که یک فاجعه مدیریتی تلقی میشود.
محمدصادقالحسینی افزود: از سوی دیگر نیز فرصت و منبعی نمانده است. از نظر منبع، میتوان به شرایط نفت و انرژیهای تجدیدپذیر و پر مصرف بودن ایرانیان و از نظر فرصت نیز باید به وضعیت پنجره جمعیتی اشاره کرد.
وی تصریح کرد: تصور میشد که پنجره جمعیت ایران در سال ۱۴۲۳ بسته شود اما ممکن است این پنجره تا سال ۱۴۰۶ بسته شود؛ اگر جمعیت فعال ایران به نسبت جمعیت غیرفعال کاهش یابد، یکی از موتورهای اصلی رشد ایران در آینده دیگر روشن نمیشود. این موتور با دستور و سیاستگذاری و این رییسجمهور و آن رییسجمهور نیز روشن نخواهد شد و تا زمانی که سیاستگذار فرصت انجام کاری را دارد، باید به بهبود اوضاع بپردازد و این فرصت نیز در سناریوی خوشبینانه ۱۷ سال و در سناریوی بدبینانه شش سال است.
رییسجمهور خوشبخت!
صادقالحسینی گفت: رییسجمهور بعدی یکی از خوشبختترین رییسجمهورهای بعد از انقلاب خواهد بود چراکه اوضاع ایران از نظر بینالمللی در حال بهبود است و دوره تنفس ایران در منطقه و جهان آغاز شده است، بنابراین رییسجمهور بعدی چهار سال بهترین فرصت را برای انجام کار دارد. وی افزود: نامزدهای انتخابات حرف زیاد میزنند اما هیچکس ایده سنجشپذیر نمیدهد. فقط ۵۰۰ صفحه برنامه میدهند که هیچ چیز هم از آن مشخص نیست.
این کارشناس اقتصادی به برخی از چالشهای اصلی اقتصاد کشور که در بسته نجات اقتصاد ایران راهکارهای خوبی برای آنها ارائه شده است، اشاره کرد و گفت: موضوع اول، تورم است. باید تورم را از ۵/۴۹ به حداقل ۱۴ درصد کاهش دهیم و در عین حال نیز رشد اقتصادی را بهبود ببخشیم.
وی افزود: در اولین گام باید درآمد نفتی از بودجه دولت جدا شود؛ تجربه این کار را در سال ۹۹ داشتیم که سهم دلارهای نفتی عملا از بودجه حذف شد اما بد عمل کردیم. صادقالحسینی اظهار کرد: سال ۱۴۰۰ به بعد بهترین فرصت است تا دلار نفتی به ریال تبدیل نشده و در ترازنامه بانک مرکزی و داخل اقتصاد ایران مصرف نشود.
وی تصریح کرد: اگر درآمد نفتی را از بودجه جدا نکنیم، تورم مهار نخواهد شد. تنها کشور جهان هستیم که طی ۵۰ سال تورم دورقمی داریم که دلیل این اتفاق نیز همین درآمدهای نفتی است. صادقالحسینی افزود: برای جایگزین نیز باید به افزایش سطح زمین قابل سکونت در شهرهای با تراکم بالا، جدید و… بپردازیم. همچنین باید فروش شرکتها و اوراق دولتی در بورس در دستور کار قرار دهیم.
وی با بیان اینکه ۲۵۰ تا ۴۰۰ هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی در ایران داریم، ادامه داد: در گام بعدی نیز باید نظام مالیاتی را اصلاح کنیم به این شکل که با ادغام سازمان امور مالیاتی با سازمان تامین اجتماعی یک معاونت مهم برای رییسجمهور تشکیل دهیم. این معاونت جدید نیز باید طی دو سال سیستم مالیات بر درآمد اشخاص را پیاده کند، چراکه از این طریق ۶۰ تا ۷۰ درصد بخش غیررسمی اقتصاد که اثری از آنها نیست احصاء و مجبور به پرداخت مالیات میشوند، در این صورت از سال سوم درآمد مالیاتی به قدری افزایش مییابد که بخش بزرگی از کسری بودجه را جبران خواهد کرد.
این کارشناس اقتصادی افزود: همچنین اقناع افکار عمومی برای اصلاح یارانه انرژی دیگر برنامهای است که دولت بعدی باید آن را اجرا کند اما با توجه به اشتباه آبان ۹۸ این برنامه باید از سال ۱۴۰۲ کلید بخورد. از این طریق میتوان فقر مطلق را رفع کرد و کسری بودجه را نیز کاهش داد. از سال ۱۴۰۲ باید درآمدهای حاصل از اصلاح نظام مالیاتی و نظام یارانهای را در بودجه ببینیم.
وی ادامه داد: همچنین بانک مرکزی به عنوان بازوی اصلی دولت باید اصلاح نظام بانکی را انجام دهد. اصلاح روابط و سیاست خارجی نیز از دیگر موارد اولویتدار دولت بعدی باید باشد.
۵ اولویت اصلی اقتصاد برای دولت سیزدهم
مدیر اندیشکده کسبوکار شریف نیز در این مراسم گفت: دولت آینده باید پنج اولویت اصلی اقتصاد از جمله اشتغالزایی و فقرزدایی را محور برنامههای خود قرار دهد.
علی مروی با بیان اینکه دهه ۹۰ ایران دهه سوخت شده ایران است، گفت: ما این دهه را از دست دادیم و در این دهه میانگین سرانه قدرت خرید ایرانیان ۴۰ درصد کاهش یافت.
این اقتصاددان بیان داشت: اگر قرار باشد از این دست آمارها ارائه کنیم بهانه ناامیدی را به جامعه میدهیم اما باورمان این است که فرصتی که در بحرانها برای جراحی و اصلاحات ساختار اقتصاد وجود دارد در شرایط عادی وجود ندارد بنابراین همین باور کماکان ما را استوار نگه داشته است.
مدیر اندیشکده کسبوکار شریف افزود: در دولت روحانی در مورد بروز تورم بالا به دلیل خطر بمب نقدینگی و همچنین وقوع شوک ارزی به دلیل سیاستهای ارزی اشتباه هشدارهایی داده بودیم.
این کارشناس با بیان اینکه تعامل با سیاستگذار اثربخش نبوده است، گفت: ترمز اصلی توسعه اقتصادی تعارضات منافع است نه جهل دانش سیاستگذار بنابراین لازم است تا ترمز توسعه را از طریق مطالبهگری اجتماعی و همچنین طیفهای فعال در عرصههای مختلف اجتماعی قطع کنیم بنابراین طرح بنای ایران در درجه اول عموم مردم هستند.
وی افزود: امیدوار هستیم تا طرح بنای ایران فرصت خوبی برای گفتوگوی بیشتر درباره مسائل اقتصادی را فراهم کند تا هزینه اجتماعی تصمیمات اشتباه و تعلل در اخذ تصمیمات ضروری برای دولت بعدی، دولتی که هر جناحی باشد، افزایش یابد.
وی در ادامه به پنج اولویت اصلی برای دولت سیزدهم اشاره کرد و گفت: دولت بعدی لازم است تا پنج اولویت را در دستور کار خود قرار دهد که ایجاد رشد اقتصادی اشتغالزا، اولین اولویت اقتصادی دولت آینده باید باشد.
مدیر اندیشکده کسبوکار شریف اظهار داشت: فرصت پنجره جمعیتی طی دو دهه گذشته باز شده اما تبدیل به تهدید ملی شد در این دو دهه بیش از ۱۷ میلیون نفر وارد جمعیت سن کار شدند اما تنها برای سه میلیون نفر شغل ایجاد شد.
این کارشناس اقتصادی به اولویت دوم اشاره کرد و گفت: دولت باید مهار پایدار تورم را در دستور کار قرار دهد، اگر تورم با شیوههای غیراصولی کاهش پیدا کند بمب نقدینگی ایجاد میشود، بنابراین همان اتفاق دولت روحانی در دولت سیزدهم نیز تکرار خواهد شد.
مروی افزود: فقرزدایی باید اولویت سوم دولت آینده باشد، کاهش ۴۰ درصدی قدرت خرید مردم ایران همزمان با افزایش ضریب جینی و نابرابری باعث شد دهکهای پایین درآمدی ضربه بیشتری را متحمل شوند به خصوص در دو سال اخیر که بعضی از مردم به زیر خط فقر مطلق کشیده شدند.
وی بیان داشت: خط فقر مطلق باعث میشود که افراد برای خواستههای کوچک و ناچیز تن به کارهای عجیبی دهند بنابراین باید فقرزدایی غیرتورمی در دستور کار دولت آینده قرار گیرد.
رییس اندیشکده کسبوکار شریف اظهار داشت: فقرزدایی از محل افزایش پایه پولی یا استقراض دولتی از بانک مرکزی نهتنها باعث افزایش تورم میشود بلکه ما را به سمت ابرتورمی شدن و ونزوئلایی شدن سوق میدهد بنابراین فقرزدایی اصولی و غیرتورمی از نان شب برای کشور واجبتر است.
لزوم مبارزه با فساد
این اقتصاددان به مبارزه با فساد به عنوان چهارمین اولویت در دولت آینده اشاره کرد و گفت: اگرچه حکمرانان منکر وجود فساد گسترده میشوند اما شاخص ادراک فساد نشان میدهد که مردم نگاه خوبی به این موضوع ندارند و معتقد به فساد گسترده در اقتصاد کشور هستند.
وی افزود: موضوع فساد گسترده مانند خوره به جان سرمایههای اجتماعی افتاده است بنابراین با این سطح از ادراک فساد به هیچوجه نمیتوان انتظار همراهی اجتماعی را از اصلاحات اقتصادی داشت.
مروی با بیان اینکه در حال حاضر سه تا پنج میلیون بیکار بلندمدت در کشور داریم، گفت: اشتغالزایی باید اولویت پنجم دولت باشد.
وی افزود: مشکلات و مسائل ذکر شده در کشور حل نخواهد شد مگر اینکه از فرصتهای بینالمللی استفاده کنیم و با تعامل درست در عرصه بینالمللی به بهتر شدن و بهبود رتبه ایران در اقتصاد دنیا کمک کنیم.
اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژهسیاسیلینک کوتاه :