دست جهانگیری برای نبرد خالی نیست

احسان شادی * در هفته‌های تازه‌سپری‌شده به صورت برنامه‌‌ریزی‌شده و پیش از آن با آینده‌نگری، دستور یورش به اسحاق جهانگیری داده شده بود و منتقدان دولت با توجه به سابقه مبارزه او در سال ۱۳۹۶ او را در شرایط سوزاندن قرار داده بودند. در این چند روز پس از ثبت‌نام وی برای مبارزه با اصولگرایان دور تازه‌ای از یورش دامنه‌دار علیه معاون اول روحانی و نفر اصلی جناح اصلاح‌طلبان شروع شده است.

این یورش‌ها البته به دلیل تکراری بودن آنها که در سال‌های پس از ۱۳۹۶ بارها و بارها به اطلاع افکار عمومی رسیده، دیگر بی‌اثر شده است. در این وضعیت است که جهانگیری با آگاهی از بی‌بروبار بودن یورش‌های منتقدان در صحنه حاضر است. با توجه به مجموعه شرایط به نظر می‌رسد احتمال احراز شرایط ادامه مبارزه وی از سوی شورای نگهبان بالاست و با توجه به مجموعه شرایط درون جبهه اصلاح‌طلبان، به نظر آگاهان جهانگیری رقیب آسانی برای اصولگرایان نخواهد بود.

در صورتی که هیچ اتفاق فوق‌العاده و جنجالی رخ ندهد و جهانگیری با همین داشته‌ها و نداشته‌هایش در میدان بماند به گمان کارشناسان دستش برای رویارویی با نفر اول اصولگرایان و به طور کلی جناح یادشده چندان خالی نیست. بخشی از داشته‌های جهانگیری دانسته‌ها و اطلاعات ارزشمند او از کارشکنی‌های منتقدان در مسیر اجرای برنامه‌های دولت در سیاست خارجی و درباره پیامدهای کارشناسی‌ها در این حوزه بر کسب‌وکار شهروندان ایرانی و در کاهش رفاه مادی ایرانیان در هشت سال گذشته است. علاوه بر این اطلاعات در مسیر سلب مشروعیت و حقانیت رقبا، جهانگیری استدلال‌های ایجابی نیز دارد. علاقه‌مندان به اقتصاد سیاسی ایران اطلاع دارند اسحاق جهانگیری با استفاده از نیروی اندیشه‌ای و برنامه‌ریزی گروهی از اقتصاددانان و اختیارات داده‌شده به او از سوی رییس‌جمهور توانست نرخ تورم را به زیر ۱۰ درصد برساند و نیز در چهار سال نخست رشد اقتصادی به طور میانگین در وضعیت بهتری قرار داشت. در دولت دوم آقای روحانی بود که اختیارات او کاهش یافت و به ویژه از نظر اثربخشی بر سیاست‌های کلان دستش بسته شد و اقتصاد ایران نیز در گرداب تحریم افتاد. جهانگیری بدون تردید حرف‌های قابل اعتنایی از بدتر کردن روزگار ایران در صحنه سیاست خارجی از سوی تندروها را برملا خواهد کرد که چگونه روزنه‌های اقتصاد کلان را بستند و اقتصاد ایران را در تله تندرو‌ها قرار دادند. علاوه بر این تجربه مبارزه او در سال ۱۳۹۶ در مصاف رودررو با رقبا نشان می‌دهد او می‌تواند با استناد به اطلاعات و آمارهای دقیق پیامدهای تحریم گسترده دونالد ترامپ را بر فعالیت اقتصادی دولت، کوچک شدن سفره مردم و باریک شدن راه تولید و تجارت بازگو کند. در این صورت شهروندان ایرانی با واقعیت‌هایی آشنا خواهند شد که شاید تا این روزها مصلحت نبوده است بازگو شود. اسحاق جهانگیری بی‌تردید کارنامه اصولگرایان در مجلس یازدهم و نیز در سایر نهادها را در مسیر بی‌برنامه بودن و نداشتن هیچ طرح اصلاحی- ایجابی بازگو خواهد کرد. شاید به‌زعم برخی کارشناسان سیاسی‌، هیچ کدام از حرف‌های جهانگیری برای رای‌آوری او کافی نباشد اما برای ثبت در تاریخ معاصر این فاش‌گویی‌ها ضرورت دارد. از سوی دیگر در چارچوب راهبردها و فعالیت‌های نظام سیاسی فعلی و ضعف مفرط نفر اول اصولگرایان در اثبات توانایی‌های خویش باید هر احتمالی را در نظر گرفت.

اخبار برگزیدهیادداشت

شناسه : 190592
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا