نوکیسه‌ها این بار از برق و بورس دزدیدند

به گزارش جهان صنعت نیوز:  بیشتر نوکیسه‌های ایرانی که در سال‌های پس از جنگ به ثروت‌های نجومی دست یافتند کسانی هستند که به شکلی با عناصر و نیروهای سیاسی و اقتصادی رفت‌وآمد دارند و اطلاعات را از آنها می‌گیرند و از این مسیر به مراکز تولید و توزیع رانت یورش می‌برند. نوکیسه‌ها به این دلیل که اراده درست و قانونی و در یک دوره مشخص فعالیت به این ثروت‌ها نمی‌رسند رفتارهای عجیبی نشان می‌دهند که نمایانگر غیراصیل بودن آنهاست. نابرابری درآمدی که این نوکیسه‌ها در کشور و در میان جوانان پدیدار می‌آورند زهر حسرت و حرمان را به جسم و جان میلیون‌ها جوان ایرانی می‌ریزد و آنها را به هم و هر چیزی بی‌اعتماد و بدبین کرده و از همین نقطه است که نهال نافرمانی و عصیان یا فرورفتن در گوشه و کنار و از دست دادن انگیزه برای کسب‌وکار حلال کاشته می‌شود. حسرت و خشم جوانان تهیدست در پهنه سرزمین هنگامی جانکاه‌تر و بیشتر می‌شود که می‌فهمند این نوکیسه‌هایی که در میان آنها شماری از فرزندان مقام‌های ارشد سیاسی و اقتصادی نیز حضور دارند از راه رانت و فساد به ثروت‌های نجومی رسیده و اطلاعات پشت پرده از رخدادهای آتی داشته‌اند.

نشریه فوربس در گزارشی از دلایل شتاب حیرت‌انگیز میلیونرهای دلاری در ایران در سال ۲۰۲۰ خبر داده است. در این گزارش آمده است تامین درآمد ایرانیان پرشماری که نان و خورش خود را با زحمت به دست آوردند از دو مسیر بوده است؛ یک مسیر از محل اطلاعات سرریز شده به بورس اوراق بهادار و اینکه دولت این بازار را برای راهبردهای بلند‌مدت برای یک دوره کوتاه رونق داد می‌گذرد. فوربس توضیح داده است «دولت ایران با تزریق یک درصد از دارایی‌های صندوق توسعه ملی به بازار بورس در سپتامبر پارسال و تزریق دوباره ۲۵۰۰ میلیارد تومان به این بازار در ژانویه امسال در رشد شمار میلیونرهای کشور که در بازار بورس فعال هستند، کمک کرده است.» یک راه دیگر اما از مسیر ارزان نگه داشتن برق و به قیمت خاموشی برق مصرفی خانواده‌ها و نیز بنگاه‌های صنعتی بوده است. در گزارش فوربس به برق ارزان و استخراج گسترده رمزارز در کشور اشاره شده و آمده است این موضوع نیز عامل دیگری در رشد سرمایه‌داران ایران شده است. شرکت کاپ‌جمینی تخمین زده است هم‌اکنون ۲۵۰ هزار میلیونر دلاری در ایران وجود دارد که اغلب آنها ساکن تهران هستند. ماینر ایرانی تایید کرده است برخی مردم از همین روش میلیونر شده‌اند، چراکه قیمت برق در کشور بسیار ارزان است و سود سرشاری در این کار وجود دارد. از سرچشمه‌های زاد و رشد نوکیسه‌های افسانه‌ای ایرانی در سال‌های تازه‌سپری‌شده بدون چون و چرا از بازار رانت توزیع دلار ارزان می‌گذرد. میلیاردها دلار تخصیص داده شده با قیمت هر دلار ۴۲۰۰ تومان از سال ۱۳۹۷ نوکیسه‌های قابل اعتنایی را آفرید. در دولت‌های پیشین نیز گرفتن دلار برای واردات کالاهای اساسی با قیمت‌های زیر بازار محل زاد و رشد نوکیسه‌ها بوده است.

وقتی یک فرد می‌تواند با مراجعه به سازمان دولتی که مجوز واردات شکر را در اختیار دارد امتیاز بگیرد و این فرد در یک دوره کوتاه ۲۵۰ میلیارد تومان از واردات شکر رانت به دست می‌آورد، آیا این راه مناسبی برای زایش نوکیسه‌ها نبود و آیا امکان تکرار آن نیست؟ روزی که مسوولان سابق بانک مرکزی با تاسیس اتاق مبادله ارزی و دادن ارز ۱۲۲۶ تومانی، میلیاردها دلار پول به کسانی می‌دهند که تجارت را تسهیل کنند و آنها کالاهای وارداتی را به قیمت‌های آزاد عرضه می‌کنند و میلیاردها تومان رانت نصیب آنها می‌شود آیا نباید این محل فساد را بازکاوی کرد؟

دادن امتیاز انحصاری ساخت جاده، پل، فرودگاه، نیروگاه، ارتباطات و ساخت زیربناها، دانشگاه‌ها و… به یک گروه خاص همان فعالیت‌های فسادزایی است که به زایش نوکیسه‌ها کمک می‌کند؛ وجود نوکیسه‌هایی که با سودهای بادآورده در پناه اقتصاد دولتی و متمرکز در جامعه ایرانی از هر زهری مهلک‌تر است و آتش غبطه، حسرت و افسردگی میلیون‌ها جوان تحصیلکرده بیکار را شعله‌ور می‌کند.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانبانک و بیمه

شناسه : 200048
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا