مدیران، گزارش پرفسور پسران را بخوانند

به گزارش جهان صنعت نیوز:   گزارش رسمی خزانه‌داری کل کشور از اینکه درآمد حاصل از صادرات نفت تنها ۵/۲ درصد رقم پیش‌بینی شده در لایحه بودجه است و نیز گزارش رسمی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از گسترش فزاینده فقر در ایران به ویژه در میان کودکان و استقراض دولت برای پرداخت حقوق کارمندان در بهار امسال همه در غیاب درآمد از دست رفته نفت است.

 پیامدهای بلندمدت تحریم از اینها بدتر است و آنچه در دهه ۱۳۹۰ رخ داده است در ابعاد گسترده‌تر ادامه خواهد یافت و شرایط را دشوار خواهد کرد. با توجه به اینکه گفت‌وگوهای صلح هسته‌ای به محاصره ابهام‌ها درآمده است و چشم‌انداز روشنی ندارد باید به مساله برطرف کردن تحریم‌ها بیشتر از گذشته فکر کرد و برنامه داشت. برای اطلاع از عمق پیامدهای تحریم بر بخش‌های گوناگون کسب‌وکار‌، روش زندگی و نیز معیشت ایرانیان و نیز آینده اقتصاد ایران و جایگاه آن در منطقه و جهان یک گزارش تحلیل دقیق و با استفاده از روش‌های نو و تازه با خوش‌بینی‌ای که پرفسور‌ هاشم پسران همیشه دارند گزارش امروز «جهان‌صنعت» را باید خواند.

در گزارش مشروحی که پرفسور پسران و همکارش آماده کرده‌اند نکات و مسائل بااهمیتی وجود دارد که برخی از آنها را باید با جدیت بیشتری بررسی کرد و در کانون توجه قرار داد. به طور مثال در جایی از گزارش مقایسه بسیار بااهمیتی بین دامنه نوسان و میانگین رشد تولید ناخالص داخلی ایران و کشورهای رقیب ایران در منطقه یعنی ترکیه و عربستان شده است که بدون تردید باید به پیامدهای کوچکتر شدن اندازه اقتصاد ایران و در نتیجه کاهش اثربخشی واقعی که به تحولات منطقه منجر می‌شود توجه دقیق کرد. در بخشی از گزارش می‌خوانیم‌: «تحریم‌ها بخش تولید را بسیار بیشتر از بخش خدمات تحت‌تاثیر قرار داده است. کاهش متوسط تولید سالانه ناشی از تحریم‌ها ۴/۲ درصد است، در حالی که این میزان برای خدمات ۲/۱ درصد است» آیا این یک زنگ خطر برای نظام سیاسی که تولید را در جایگاهی بالاتر از تجارت و سایر فعالیت‌های اقتصادی قرار داده نیست؟

نکته بااهمیت دیگر گزارش پرفسور پسران فراتر رفتن پیامدهای تحریم از میدان اقتصاد و آسیب‌رسانی آن به حوزه اجتماعی مثل آموزش است‌. در گزارش آمده است: «در نهایت، می‌پرسیم آیا سیستم آموزشی نیز تحت‌تاثیر تحریم‌ها قرار گرفته است؟ اگر تحریم‌های اقتصادی بودجه دولت را مختل کند، انتظار می‌رود که شاهد کاهش هزینه‌های مربوط به مدارس و معلمان باشیم. ما شواهدی را در مورد اثرات تحریم‌ها بر تعداد مدارس راهنمایی و دبیرستان ارائه می‌دهیم. این نتایج به وضوح نشان می‌دهد که در واقع مدارس راهنمایی و دبیرستان تحت‌تاثیر تحریم‌ها قرار گرفته‌اند.»

این گزارش را باید همه مدیران به ویژه مدیرانی که از چند روز دیگر بر نهادهای اصلی تصمیم‌گیری در بخش اجرایی حکمرانی خواهند کرد با دقت بخوانند.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلان

شناسه : 210666
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا