xtrim

صادرات سالانه یک میلیون دستگاه لوازم‌خانگی بزرگ تا افق ۱۴۰۴

به گزارش جهان صنعت نیوز:   «سیدحسین حسینی شاهرودی» امروز (سه‌شنبه) در نشست خبری بررسی سند جامع صنعت لوازم خانگی کشور در جمع خبرنگاران افزود: مطابق این برنامه که امیدواریم به‌زودی از سوی وزیر جدید صنعت، معدن و تجارت ابلاغ شود، رقابت‌پذیری محصولات در سطح بین‌المللی، افزایش سهم بازار در کشورهای منطقه، تامین نیاز کشور با محصولات داخلی و استفاده از فناوری‌های بومی مبتنی بر فناوری هوشمند و دانش‌بنیان پیش‌بینی شده است.

دبیرکل انجمن صنفی تولیدکنندگان لوازم خانگی ایران ادامه‌داد: در این سند، تولید چهار میلیون دستگاه لوازم‌خانگی بزرگ شامل یخچال و فریزر، ماشین لباس‌شویی، کولر آبی، تلویزیون و اجاق گاز در افق ۱۴۰۴ و صادرات یک میلیون دستگاه از آن پس از رفع کامل نیاز داخل دیده شده است.

وی اظهار داشت: در صنعت لوازم‌خانگی برخلاف صنعت خودروسازی، بخش خصوصی با انگیزه بالا و عزم ملی از ابتدا ورود کرده و امروز شاهد فعالیت بیش از یک‌هزار و ۵۰۰ واحد تولیدکننده خرد و کلان با اشتغال مستقیم ۳۰۰ هزار نفری و اشتغال غیرمستقیم یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفری در این حوزه هستیم.

opal

به گفته این مقام صنفی، امروز دست‌کم ۵۰۰ واحد از این واحدها کاملا فعال هستند و از بین آنها چندین برند ملی بیرون آمده است.

وی یادآور شد: در سال‌های گذشته در شرایط دشوار تحریم‌ها، بسیاری شرکت‌های خارجی اجازه یافتند تا کالاهایشان را به وفور در سطح کشور وارد کنند و با حضور فعال خود به ذائقه‌سازی پرداختند و حتی برای فرهنگ‌سازی رسانه ملی ما را نیز تسخیر کردند، این در حالی است که از حدود ۱۳ سال قبل شاهد نام‌گذاری سال‌ها با عنوان اقتصادی توسط رهبر معظم انقلاب هستیم که کمتر از سوی مسوولان به آن توجه شده است.

حسینی‌شاهرودی خاطرنشان‌کرد: امروز پس از سال‌ها در دولت سیزدهم شاهد نگاشته شدن برنامه عملیاتی برای حوزه لوازم‌خانگی در کشور هستیم و برای نخستین بار شورای عالی سیاستگذاری این صنعت در وزارت صنعت، معدن و تجارت تشکیل شد که اولین تصمیم این شورا، کار کردن بر روی برنامه عملیاتی توسعه لوازم‌خانگی بوده است.

وی با اشاره به خروج شرکت‌های خارجی تولیدکننده لوازم‌خانگی از کشورمان در پی تحریم‌های آمریکا، اظهار داشت: تحریم‌کنندگان به دنبال نابود کردن این صنعت در کشورمان بودند و به دنبال تحریم‌ها، بسیاری کارخانجات داخلی تعطیل شد یا با کمتر از ظرفیت اصلی به فعالیت خود ادامه دادند.

دبیرکل انجمن صنفی تولیدکنندگان لوازم خانگی ایران تصریح‌کرد: نگاهی به آمارها قبل و پس از تحریم‌ها، نشان‌دهنده افزایش ۱۰۰ درصدی تولید در برخی محصولات و همچنین ارتقای عمق ساخت داخل تولید در بسیاری از محصولات لوازم‌خانگی است تا جایی که اکنون بازار از محصولات داخلی اشباع شده است و تولیدکنندگان ما توانستند خود را به سطحی قابل رقابت با خارجی‌ها برسانند.

وی در پاسخ درباره ضمانت اجرایی این برنامه‌ها تا افق ۱۴۰۴، تاکید کرد: همین که شرکت‌های داخلی در دوران تحریم توانستند با هر مشقتی که بود به تولید بپردازند و نیاز کشور را برطرف کنند، خود بزرگترین تضمین برای ادامه مسیر است.

حسینی‌شاهرودی یادآور شد: هرچند هنوز مشکلاتی نظیر ورود کالاهای قاچاق وجود دارد و باید با آن مبارزه شود یا هنوز به‌واسطه ذائقه‌سازی شرکت‌های خارجی، مردم همچنان تمایل به مصرف کالاهای خارجی دارند که باید به‌تدریج این مسائل را حل و فصل کرد.

وی تاکید کرد: ‌ما موافق سرمایه‌گذاری خارجی‌ها در این صنعت هستیم مشروط بر اینکه اشتغال‌زا و مولد بوده و ریسک حداقلی برای کشور به دنبال داشته باشد.

به گفته این مقام صنفی، ایران قابلیت تبدیل شدن به قطب تولید قطعات لوازم‌خانگی برای شرکت‌ها و برندهای بزرگ جهانی را داراست و باید از این ظرفیت کشور به خوبی استفاده شود.

وی گفت:‌ سند یاد شده بر مبنای فرمایشات رهبر معظم انقلاب و با در نظر داشتن احتمال تداوم تحریم‌ها تدوین و نگاشته شده و در صورت حمایت حداقلی دولت و انسجام در سیاست‌ها، اهداف ترسیم شده دست‌یافتنی است.

سال گذشته بیش از ۱۵ میلیون دستگاه لوازم‌خانگی در کشور تولید شد.کارشناسان اشتغال مستقیم در این حوزه را ۳۰۰ هزار نفر و گردش مالی سالیانه در صنعت لوازم‌خانگی کشورمان را ۶ میلیارد دلار عنوان می‌کنند.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلان
شناسه : 212620
لینک کوتاه :