سال رویایی تک‌شاخ‌ها

به گزارش جهان صنعت نیوز:  لازم به ذکر است تک‌شاخ به شرکت نوبنیادی اتلاق می‌شود که ارزش بازار آن از یک میلیارد دلار فراتر رفته است. در این رابطه  است که در سال ۲۰۲۱ شاهد افزایش چشمگیر تعداد تک‌شاخ‌ها یا شرکت‌های نوپای خصوصی به ارزش یک میلیارد دلار یا بیشتر بوده‌ایم.  به گزارش آسیان بانکر به نقل از CB Insights‌، از ۲۰ آگوست ۲۰۲۱‌، ۸۰۱  بنگاه اقتصادی تک‌شاخ در سراسر جهان فعال بوده‌اند که  ارزش تجمعی آنها به ۶/۲ تریلیون دلار رسیده  است. همچنین این تک‌شاخ‌ها در ۴۱ کشور مستقر و در ۲۱۵ شهر پراکنده هستند و نکته جالب توجه نیز این است که از بین ۸۰۱ شرکت یاده شده، تعداد ۳۱۶ شرکت از ابتدای ژانویه تا ۲۰ آگوست امسال توانسته‌اند به مقام تک‌شاخی دست پیدا کنند.

به گفته تحلیلگران یکی از دلایل رشد ارزش چنین بنگاه‌هایی آن هم در مدت زمانی اندک که جهان با همه‌گیری کرونا روبه‌رو شده است، افزایش چشمگیر سرمایه‌گذاری‌های خطرپذیر بوده است. در این راستا طبق گزارش CB Insights‌، استارت‌آپ‌ها در اقصی نقاط دنیا توانسته‌اند در شش ماهه اول سال‌جاری میلادی ۴/۲۹۲ میلیارد دلار درآمد داشته باشند که این مبلغ ۱۴۰ درصد بیشتر از درآمد آنها نسبت به مدت مشابه سال ۲۰۲۰ میلادی است. از سوی دیگر آمارها حاکی از آن است که در نیمه اول سال ۲۰۲۱، ۲۴۹ بنگاه به مقام تک‌شاخی رسیده‌اند که این عدد در سال ۲۰۲۰ میلادی ۱۲۸ شرکت بوده است.

تسلط آمریکا بر تک‌شاخ‌ها

شواهد نشان می‌دهد که تا ۲۰ آگوست امسال بنگاه‌های آمریکایی با ۴۰۲ شرکت در مقام اول لیست تک‌شاخ‌های جهان قرار دارند. پس از آمریکا، چین با ۱۵۸ شرکت، هند با ۴۰ شرکت و انگلیس با ۳۱ شرکت در رتبه‌های بعدی قرار گرفته‌اند. از سوی دیگر آمارهای هشت ماهه سال‌جاری میلادی نشان می‌دهد که طی این مدت زمان ۱۸۴ بنگاه تک‌شاخ به شرکت‌های آمریکایی اضافه شده است. یعنی از میان ۳۱۶ شرکتی که ارزش بازار آنها از یک میلیارد دلار فراتر رفته، ۵۸ درصد آنها متعلق به آمریکا بوده  است. این در حالی است که چینی‌ها امسال تنها ۵/۸ درصد تک‌شاخ‌های جدید را به خود اختصاص داده‌اند. در واقع هر چند ۷/۱۹ درصد بنگاه‌های تک‌شاخ در چین قرار دارند، اما فشارهای فزاینده غرب روی شرکت‌های فناوری چینی در طول دو سال گذشته موجب شده سرمایه‌گذاران مکان دیگری را برای سرمایه‌گذاری‌های خود انتخاب کنند.

به همین دلیل است که اکنون هندی‌ها بیشترین سود را از تحریم و سرکوب شرکت‌های فناوری چین کسب کرده‌اند، به‌طوری که علاوه بر استقبال شایان سرمایه‌گذاری در استارت‌آپ‌های این کشور، ۱۶ شرکت تک‌شاخ در سال‌جاری میلادی در هند به ثبت رسیده‌اند. در این رابطه شرکت آموزش آنلاین Byju توانسته با ارزش ۵/۱۶ میلیارد دلار از آگوست امسال به عنوان چهاردهمین تک‌شاخ ارزشمند جهان معرفی شود.

نرم‌افزارها و خدمات در رتبه نخست سودآوری

طبق گزارش‌ها شرکت‌های فناوری، خدمات فینتک (شرکت‌های فناوری ارائه‌دهنده خدمات مالی) و نیز بنگاه‌های اقتصادی آنلاین توانسته‌اند بیشترین تک‌شاخ‌های جهان را به خود اختصاص دهند، به طوری که از میان ۸۰۱ تک‌شاخ در سراسر جهان، ۱/۱۹  درصد آنها در فناوری فینتک‌، ۵/۱۶ درصد در نرم‌افزار و خدمات اینترنتی‌، ۷/۱۰ درصد در تجارت الکترونیک، ۴/۸ درصد در هوش مصنوعی و ۱/۷ درصد در مراقبت‌های بهداشتی مشغول به کار هستند. در همین راستا، از میان ۳۱۶ تک‌شاخی که امسال ایجاد شده‌اند، ۵/۲۷ درصد آنها مربوط به خدمات فینتک هستند که تنها در هشت ماهه نخست امسال پا به عرصه فعالیت گذاشته‌اند.

بر اساس گزارش CB Insights‌، تا ۲۰ آگوست ۲۰۲۱‌، ۳۸ شرکت نوپا ۱۰ میلیارد دلار یا بیشتر ارزش‌گذاری شده‌اند.

Bytedance  مستقر در چین باارزش‌ترین شرکت تک‌شاخ در جهان است و پس از آن شرکت پردازش پرداخت آنلاین Stripe و SpaceX  ایلان ماسک قرار دارند. Bytedance‌، صاحب برنامه‌های کوتاه ویدئویی TikTok و Douyin‌، پس از سرمایه‌گذاری Tiger Global در مارس ۲۰۲۰ به ارزش ۱۴۰ میلیارد دلار رسید. این شرکت در پایان سال ۲۰۲۰ میلادی ۹/۱ میلیارد کاربر فعال ماهانه در سیستم‌های خود داشته و توانسته است از این رهگذر درآمد خود را دائما افزایش دهد. از سوی دیگر شرکت Stripe نیز تنها در ماه مارس میلادی توانسته ۶۰۰ میلیون دلار درآمد داشته باشد که این امر موجب شده ارزش این شرکت در کمتر از یک سال سه برابر شود و به ۹۵ میلیارد دلار برسد.

همچنین بررسی‌ها نشان می‌دهد شرکت سوئدی  Klarna‌، پلتفرم تحویل مواد غذایی Instacart  در آمریکا، بانک بریتانیایی Revolut  و بانک برزیلی Nubank از جمله شرکت‌های تک‌شاخ با ارزش هستند. در این راستا Klarna باارزش‌ترین شرکت تک‌شاخ در اروپاست که پس از کسب سود ۶۳۹ میلیون دلاری در ژوئن امسال، ارزش آن به ۶/۴۵ میلیارد دلار رسیده است. از سوی دیگر ارزش بانک بریتانیایی Revolut با درآمدی بالغ بر ۸۰۰ میلیون دلار در ماه ژوئیه به ۳۳ میلیارد دلار افزایش یافته است. به همین دلیل است که کارشناسان با بررسی سیر پرشتاب استارت‌آپ‌های سودده در سال‌جاری میلادی معتقدند که انتظار می‌رود تا قبل از پایان سال ۲۰۲۱، بر تعداد شرکت‌های تک‌شاخ افزوده شود، چرا که همچنان بازار سرمایه‌گذاری‌های خطرپذیر روی استارت‌آپ‌ها همچنان پررونق است.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانصنعت و معدن

شناسه : 216968
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا