۴ صنعت پیشرو در بورس

جهان صنعت نیوز| کامل ابراهیمیان کارشناس بازار سرمایه معتقد است، در حال حاضر شاخص کل بورس تقریبا در ارقامی همانند ۲۱۰ تا ۲۲۰ هزار واحدی نوسان می کند. بنابراین تغییرات نماگر در چنین محدوده ای از لحاظ رقمی در ارقام بالایی  قرار می گیرد. به عنوان مثال در گذشته زمانی که شاخص کل در رقم ۱۰۰ هزار واحدی قرار داشت با رشد یک درصدی ، افزایشی معادل یک هزار واحدی به ثبت می رسید. اما اکنون یک درصد رشد حدود ۲ هزار واحد افزایش در جریان معاملاتی بازار سهام کشور است.

وی با بیان این که اخبار مختلف سیاسی چه در بعد مثبت و چه در بعد منفی در کلیت جریان معاملاتی بازار اثرگذار است نیز در گفت و گو با «جهان صنعت نیوز» عنوان کرد:  در حال حاضر گزارشات حسابرسی نشده سال ۱۳۹۷ و گزارش ماهانه تولید و فروش شرکت ها در حال انتشار است.

بررسی گزارش های منتشر شده سال ۹۷ عمده شرکت ها نشان از وضعیت مطلوب آن  ها دارد. بنابراین، گزارش های مناسب صنایع و شرکت ها باعث شده است که روز های مثبت بازار نسبت به روز های منفی از تعداد بیشتری برخوردار باشند.

این تحلیلگر بازار سرمایه خاطرنشان کرد: به دلیل این که در فروردین ماه تقریبا همه بازار ها نیمه تعطیل بودند، گزارش های تولید و فروش شرکت ها  خیلی ملاک سرمایه گذاران قرار نگرفت.  در اردیبهشت ماه نیز علی رغم تحریم ها، به دلیل این که تولید و فروش شرکت ها به صورت کامل روی داد در نتیجه ارزیابی  گزارش شرکت ها نشان از وضعیت مطلوب آن ها دارد چرا که این دست از گزارش ها مورد توجه سرمایه گذاران قرار گرفته است.

بر این اساس، روند بازار با چنین عواملی به نوعی تثبیت شده و رو به افزایش خواهد بود.

پتروشیمی ها

کامل ابراهیمیان با تحلیل صنعت پتروشیمی در بازار سرمایه نیز بیان کرد: صنعت پتروشیمی از صنایع بزرگ  و ارز آور در بازار سرمایه کشور است.

علی رغم تحریم ها شرکت های پتروشیمی، اوره ساز ها، متانولی ها و… صادرات و فروش خوبی را تجربه کردند.

از سویی، روند رو به رشد دلار نیمایی نسبت به ابتدای سال تا کنون، صنعت پتروشیمی را کماکان جزو گزینه های سرمایه گذاری سهامداران قرار داده است.

علاوه بر این، با توجه به این که در آستانه فصل مجامع شرکت ها قرار داریم و این صنعت به دلیل این که سود تقسیمی قابل توجهی را عمدتا در مجامع تقسیم خود می کند، در نتیجه می تواند مورد اقبال بازار قرار بگیرد. 

معدنی و فلزی

این کارشناس بازار سرمایه در خصوص صنعت معدنی و فلزی بازار سرمایه نیز گفت: بررسی آمار معاملات، تولید و فروش ماهانه و آمار صادرات گمرک شرکت های معدنی و فلزی  بورس کالای ایران نشان می دهد که این صنعت از وضعیت مطلوبی در اردیبهشت ماه برخوردار بودند.

همچنین سودهای تحلیلی که برای صنعت معدنی و فلزی محاسبه می شود در ارقام جذابی قرار دارند. بر این اساس، پیش بینی می شود که این صنعت کماکان جزو گزینه های سرمایه گذاری و بازدهی متناسب با ریسک برای سال ۱۳۹۸ باشد.

پالایشی ها

کامل ابراهیمیان درباره صنعت پالایشی نیز ابراز کرد: گزارش های حسابرسی نشده سال ۱۳۹۷ صنعت پالایشی منتشر شده است و این گزارش ها نیز مناسب ارزیابی می شوند.

علی رغم این که دلار مورد محاسبه این شرکت ها در نیمه دوم سال ۱۳۹۷ تبدیل به دلار نیمایی شد، شرکت های فعال دراین صنعت توانستند سود مناسبی را شناسایی کنند.

همچنین، با توجه به این که محصولات صنعت پالایشی با دلار نیمایی مورد محاسبه قرار می گیرند، پیش بینی می شود که سودآوری مطلوبی در سال جاری به ثبت برسانند.

بر این اساس، این صنعت در حوزه سرمایه گذاری و شناسایی سود در سال ۱۳۹۸ می تواند مورد اقبال بازار قرار بگیرد.

بانکی ها

وی با اشاره به صنعت بانک نیز تصریح کرد: زمانی که صورت های مالی بانک ها با سال ۱۳۹۶ و سال های پیش از آن مورد مقایسه قرار می گیرد مشاهده می شود که روند جذب سپرده، اعطای تسهیلات و سودی که بانک ها از این محل شناسایی می کنند روندی مطلوب  و رو به بهبود است.

از طرفی، درصنعت بانک موضوعاتی همانند تسعیر دارایی های ارزی  بانک ها مطرح است که احتمالا این مهم طی روز های آتی توسط بانک مرکزی ابلاغ شود.

همچنین افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی ها باعث شده است که این صنعت مورد اقبال سرمایه گذاران از ابتدای سال ۱۳۹۸ قرار بگیرد.

خبرنگار: مسعود کریمی

اقتصاد کلانبانک و بیمهیادداشت
شناسه : 21977
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا