پسرفت اقتصادی آمریکا

به گزارش جهان صنعت نیوز:  جو بایدن، رییس‌جمهوری آمریکا طبق وعده‌های پیشین خود قرار بود با واکسیناسیون گسترده و فراگیر اقتصاد آمریکا را از رکود ناشی از کرونا نجات دهد، اما آمار ارائه‌شده از طرف وزارت کار بعد از ماه‌ها واکسیناسیون حاکی از آن است که بازار کار این کشور همچنان در چنبره سویه کرونا دلتا گرفتار است. با این که کرونا کماکان اصلی‌ترین ریسک مشترک بر سر راه اقتصاد جهانی است و در نتیجه شیوع سویه‌های جدید انتظار می‌رود رشد اقتصادی جهان کمتر از چیزی باشد که پیشتر تصور می‌شد، اما بر اساس پیش‌بینی کارشناسان و سران تجاری، تجارت خارجی چین با وجود طیفی از چالش‌ها از جمله تاثیر جهانی ناشی از سویه دلتای ویروس کرونا و تورم فزاینده در بسیاری از کشورها، رشد رو به جلوی خود را در ماه‌های باقی مانده سال جاری میلادی (۲۰۲۱) حفظ خواهد کرد. این کارشناسان بر این باورند که تجارت خارجی چین که انتظار می‌رود امسال رکورد جدیدی ثبت کند، به پشتیبانی قاطع از رشد اقتصاد چین و احیای اقتصادی جهان در بحبوحه بلاتکلیفی‌های اقتصادی دنیا به سبب سویه دلتای کرونا ادامه می‌دهد.

همانطور که جو بایدن، رییس‌جمهوری آمریکا اخیرا در سخنانی اعلام کرد: کشور‌های دیگر در حال سبقت گرفتن از آمریکا در بسیاری از زمینه‌ها هستند. او در ادامه گفت: آمریکا برای مدتی طولانی در سراسر جهان پیشتاز بوده است، ولی ما سرمایه‌گذاری کمی درباره مردم و کشور خود انجام داده‌ایم. ما برای زیرساخت‌ها سرمایه‌گذاری نکرده‌ایم. ما روی جاده‌ها، بزرگراه‌ها، پل‌ها، بنادر و فرودگاه‌ها سرمایه‌گذاری نکرده‌ایم. اگر سرمایه‌گذاری لازم را انجام دهیم این موضوع سبب می‌شود که امور تجاری به فوریت انجام و درآمد ایجاد شود. ما باید روی مردم و فرصت‌های خود سرمایه‌گذاری کنیم. ما باید زمینه آموزش آزاد را برای همه فراهم کنیم. این در حالی است که برخلاف سایر اقتصادهای جهانی نرخ رشد مورد انتظار دومین اقتصاد بزرگ جهان برای سال جاری طبق آخرین آمار بانک جهانی ۵/۸ درصد بوده است.

بایدن اضافه کرد: چین سرمایه‌گذاری قابل توجهی در کارخانه‌های فولادسازی انجام داده و از بیست سال پیش این کار را آغاز کرده است. اما در ۲۰ سال اخیر بیشتر شرکت‌های فولادساز آمریکا بسته شده‌اند. ما از ۱۰۰ شرکت به ۵۱ شرکت رسیده‌ایم و میزان اشتغال در این بخش به میزان ۴۰ درصد از سال ۲۰۰۰ کاهش یافته است. چین هم‌اکنون در مدت یک ماه فولاد بیشتری در مقایسه با میزان فولادی که در آمریکا طی مدت یک سال تولید شده، تولید می‌کند. شما شاهد سبقت گرفتن کشور‌های دیگر در جهان از آمریکا در هر بخشی هستید و آمریکا عقب می‌افتد. چین دو برابر خودرو‌های الکتریکی که ما در دو دهه اخیر تولید کرده‌ایم، تولید کرده است. آنها کنترل ۷۵ درصد بازار باتری جهان را در اختیار دارند. آنها ۵۰ میلیارد دلار در بخش صنعت شارژ خودرو در کشور خود سرمایه‌گذاری کرده‌اند.

نیویورک‌تایمز در این خصوص نوشت: کاهش شمار مشاغل در ماه سپتامبر گذشته میلادی در آمریکا که همچنان بیمناک از شیوع ویروس کرونا در این کشور است، چشم‌انداز بازگشت اقتصادی این کشور به حالت عادی را تحت تاثیر قرار داده و از دید کارشناسان آن را نامطلوب کرده است. آمریکا در ماه سپتامبر شاهد جذب تنها ۱۹۴ هزار نفر نیروی کار بود که این میزان نسبت به ماه قبل کاهش قابل‌توجهی را نشان می‌دهد. این موضوع همچنان ناشی از موج تازه شیوع ویروس کرونا در آمریکا است. بنا بر گزارش اداره کار آمریکا شمار افرادی که در ماه آگوست گذشته در آمریکا جذب مشاغل مختلف شدند ۳۳۶هزار نفر بود.

دیان اسونک اقتصاددان ارشد از شرکت «گرنت تارنتا» درباره بحران مشاغل ناشی از ادامه شیوع ویروس کرونا در آمریکا به این نشریه آمریکایی گفت: استخدام افراد در آمریکا به جای آن که روند رو به رشدی داشته باشد با روند کندی مواجه شده است، چرا که این کشور همچنان درگیر با همه‌گیری ویروس کرونا است.

نیویورک‌تایمز در ادامه نوشت: درحالی که کارشناسان اقتصادی انتظار رو به رشد مشاغل را در ماه سپتامبر داشتند اما بیم شیوع موج اخیر کرونا در آمریکا باعث شد برخلاف تصور، نرخ بیکاری در این کشور در ماه سپتامبر گذشته با کاهش ۴/۰ درصدی مواجه شود.

چالش استخدام افراد در آمریکا

اکنون با توجه به ادامه شیوع ویروس کرونا در آمریکا استخدام افراد و بازگشت آنها را به محل کار برای صنایع و بخش‌های اقتصادی که نیازمند نیروی کار هستند با یک چالش مواجه کرده و باور بر این است که این موضوع به این زودی حل نخواهد شد.
نیویورک‌تایمز در ادامه نوشت: از سوی دیگر افزایش دستمزدها نیز نگرانی افزایش تورم در آمریکا را به دنبال دارد. این موارد می‌توانند پیام‌های متناقضی را به دولت جو بایدن و خزانه‌داری آمریکا درباره این تصمیم‌گیری بدهند که چه زمانی باید از حمایت‌های اقتصادی در زمان شیوع کووید‌۱۹ دست بردارند. آمریکا با وجود واکسیناسیون سراسری کووید۱۹، اما با داشتن بیش از ۴۵ میلیون نفر مبتلا به این بیماری و بیش از ۷۳۰هزار جان‌باخته ناشی از ابتلا به کووید۱۹ همچنان کانون شماره یک شیوع ویروس کرونا در جهان شناخته می‌شود. شیوع ویروس کرونا در ماه سپتامبر در آمریکا شدت یافته و فعالیت رستوران‌ها را به حد سال‌های قبل رسانده است اما کارفرمایان هنوز برای یافتن کارگر در تلاش هستند زیرا بسیاری از افرادی که شغل خود را در این بیماری همه‌گیر از دست داده‌اند، هنوز حاضر به حضور مجدد در بازار کار نشده‌اند. پیش از این، شبکه یو‌اس‌تودی به نقل از کارشناسان اقتصادی اعلام کرده بود که بازار کار آمریکا در ماه آگوست (مرداد- شهریور) باید شاهد ایجاد ۷۵۰ هزار شغل باشد تا بتواند از رکود اقتصادی دلتا رهایی یابد. یان شفردسون اقتصاددان ارشد مرکز تحقیقاتی اقتصاد کلان پانتئون گفته بود: قبل از شیوع ویروس دلتا قرار بود ماهانه یک میلیون شغل در آمریکا احیا شود اما با آغاز و شیوع این سویه جدید رسیدن به این طرح‌ها چالش‌برانگیز خواهد بود.

رکورد ۳۰۰ تریلیون دلاری بدهی جهانی

بر اساس داده‌های موسسه بین‌المللی دارایی (IIF) در سه ماهه دوم سال جاری میلادی حدود ۸/۴ تریلیون دلار به توده بدهی کشورهای جهان اضافه شد که مجموع آن را به رکورد ۲۹۶ تریلیون دلار رساند.

دولت‌هایی میلیاردها دلار برای حمایت از مردم بسته‌های محرک اقتصادی به ارزش تریلیون‌ها دلار هزینه کردند تا در دوره همه‌گیری کرونا اقتصاد آنها زنده بماند، ولی اکنون بیش از هر زمان دیگری در طول تاریخ بدهکار هستند حتی بیشتر از زمان جنگ جهانی دوم. بر اساس این گزارش، دولت‌ها و بانک‌های مرکزی جهان از زمان شروع همه‌گیری کووید۱۹ برای حمایت از برنامه‌های محرک مالی، حدود ۲۵ تریلیون دلار هزینه کرده‌اند. این در حالی است که دولت‌ها همچنان کسری بودجه خود را با توجه به شرایط نابرابر بهبود اقتصادی جهانی افزایش ‌داده‌اند و به استقراض خود ادامه می‌دهند.

تجارت خارجی چین در آستانه ثبت رکورد جدید

«جو می» محقق ارشد آکادمی تجارت بین‌المللی و همکاری‌های اقتصادی چین در پکن در این خصوص می‌گوید: مصرف جهانی اغلب در سه ماهه چهارم با برگزاری جشنواره‌ها و جشن‌های متعددی همچون کریسمس در کشورهای غربی افزایش می‌یابد و این روند باعث افزایش تقاضا به صادرات چین می‌شود و این در حالی است که بسیاری از رویدادهای آتی از جمله گشایش نمایشگاه بین‌المللی واردات چین نیز به وسعت واردات این کشور کمک خواهند کرد.

«یو میائو جی» معاون دانشکده ملی توسعه دانشگاه پکن بر این باور است که جهان باوجود احیای تولید اقتصادهای توسعه‌یافته، همچنان به محصولات چینی نیاز دارد و سفارشات ثبت‌شده در نیمه اول سال ۲۰۲۱ نیز به تقویت روند صادارت چین کمک می‌کند.

«گائو لینگ‌یون» محقق ارشد و مدیر بخش سرمایه‌گذاری بین‌المللی موسسه سیاست و اقتصاد جهان آکادمی علوم اجتماعی چین می‌گوید: تجارت خارجی کشور در این دوره شاهد توسعه‌ای با کیفیتی به مراتب بالاتر خواهد بود چرا که صادرات چین در حال افزایش زنجیره ارزش جهانی است. لینگ‌یون بر این باور است که «دستاوردها در زمینه تکنولوژی‌های جدید مانند پرداخت‌های برون‌مرزی نیز در حال بهینه‌سازی عملکردهای تجاری هم برای شرکت‌های داخلی و هم برای شرکای تجاری آنهاست.

بر اساس اظهارات «جو می» محقق ارشد آکادمی تجارت بین‌المللی و همکاری‌های اقتصادی چین در پکن، همزمان با تاثیرات شدید ادامه‌دار پاندمی کرونا بر روند احیا و تولید جهان، سطوح بالای تورم در بسیاری از کشورهای توسعه‌یافته از جمله آمریکا و اروپا و فشار بیشتری را بر زنجیره‌های شکننده و آسیب‌پذیر عرضه جهانی وارد آورده و عملیات طبیعی شرکت‌های تجارت خارجی چین را مختل کرده است، اما به گفته کارشناسان، این اختلالات نمی‌تواند روند حرکت رو به جلوی تجارت خارجی چین را معکوس کند بلکه تجارت جهانی چین با جبران وضعیت بلاتکلیف در زنجیره‌های تامین جهانی، به رشد خود و حمایت از احیای اقتصادی جهان ادامه خواهد داد.

این خبر در حالی منتشر شد که در سه ماهه سوم سال جاری میلادی (۲۰۲۱)، بسیاری از کشتی‌سازان چینی سفارشات به مراتب بیشتری را هم از سوی بازارهای داخلی و هم بازارهای جهانی، در مقایسه با کل سال گذشته (۲۰۲۰) دریافت کرده‌اند.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلان

شناسه : 220645
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا