اعاده حیثیت؛ محرمانه یا علنی؟

به گزارش جهان صنعت نیوز: موضوع اما وقتی بغرنج‌تر شد که لاریجانی با وجود تمکین به نظر شورای نگهبان خواستار اعلام دلایل ردصلاحیت خود شد و بعد هم که نامه‌ای در این باره دریافت کرد، با مهر محرمانه آن مشکل داشت. حواشی این قضیه اما تا همین حالا کشیده شده است. شاهد آنکه در آخرین نشست خبری سخنگوی شورای نگهبان که اخیرا برگزار شد، بار دیگر این موضوع مطرح شد و طحان نظیف هم گفت: «ما بارها عرض کردیم برای تمام کسانی که به عرصه انتخابات وارد می‌شوند احترام قائل هستیم و حیثیت آنها برای‌مان مهم است و نسبت به انتشار عمومی دلایل ردصلاحیت‌ها با منع قانونی روبه‌رو هستیم و از نظر دستگاه‌هایی هم که گزارش دریافت می‌کنیم این گزارشات محرمانه است.»

سخن او بلافاصله این سوال را در اذهان پررنگ می‌کرد که دلیل ردصلاحیت علی لاریجانی چه بوده که بیان آن به حیثیت وی لطمه می‌زند؟! به همین خاطر هم دیدیم که رییس سابق مجلس این گفته را بی‌جواب نگذاشت و یک بار دیگر دست به قلم شد. او در نامه‌ای خطاب به وی نوشت: «جنابعالی، در مصاحبه اخیر درباره اعلام عمومی دلایل عدم‌احراز صلاحیت نامزدها فرمودید چنین کاری شرعا و قانونا ممکن نیست، زیرا به حیثیت افراد، که امری محترم است، لطمه وارد می‌کند. این سخن به طور کلی درست است. اما درباره افرادی نظیر حقیر، که خود درخواست علنی‌کردن آن‌ را دارم، وجاهت ندارد و مسوولیت آن برعهده شورای نگهبان نیست. ضمنا این‌گونه بیانات شما ابهام‌های دیگری نیز ایجاد می‌کند و شفاف‌کردن موضوع را بیش از پیش ضروری می‌سازد. این مطلب درباره نهادها و دستگاه‌هایی که در این تصمیم شورا مشارکت داشته‌اند نیز صادق است. جنابعالی جوان تحصیل‌کرده و متدینی هستید. از ابتدای خدمت در نظام اسلامی، مراقب باشید در بیان و عمل خود به کسی ظلم نکنید، حتی به‌نحو ایهام.»

منظور لاریجانی

ماجرا اما به اینجا هم ختم نشد چون یک ابهام دیگر در کار بود و آن اینکه چرا علی لاریجانی برای انتشار دلایل ردصلاحیت خود منتظر شورای نگهبان مانده و مدام نامه نوشته و درخواست می‌کند، آن هم در حالی که می‌تواند خود نامه مربوطه را رسانه‌ای کند. این سوال وقتی جدی‌تر شد که نجات‌الله ابراهیمیان عضو سابق شورای نگهبان با بیان اینکه آقای لاریجانی می‌توانند خودشان دلایل ردصلاحیت را اعلام کنند، گفت: «از آنجا که آقای لاریجانی یک شخص است نه یک اداره یا سازمان، علنی کردن این دلایل افشای اسناد طبقه‌بندی‌شده نیست. همچنین مساله مربوط به احراز صلاحیت هم یک مساله مربوط به حقوق افراد است، آقای لاریجانی می‌تواند دلایل عدم احراز صلاحیت خود را اعلام کند؛ فکر نمی‌کنم مهر محرمانه مانعی در این زمینه تلقی شود.»

از اینجا به بعد هم شاهد واکنش‌ها، پیشنهادها و تحلیل‌های مختلف از سوی سیاسیون بودیم. مثلا عباس عبدی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب در صفحه توئیتری خود نوشت: «هیچ منع قانونی برای انتشار نامه شورای نگهبان از طرف آقای لاریجانی وجود ندارد. به جای این حرف‌ها نامه را منتشر کنید.»

جلال جلالی‌زاده فعال سیاسی اصلاح‌طلب و نماینده ادوار مجلس نیز نامه‌نگاری‌های اخیر و واکنش‌های علی‌ لاریجانی به شورای نگهبان را تلاشی برای فراموش نشدن دانست. او در گفت‌وگویی با کانال تلگرامی «عصر ما» گفت: «خانواده لاریجانی انتظار نداشتند که چنین برخوردی با آنان بشود و فکر می‌کردند که یکی از پایه‌های قدرت در نظام می‌مانند اما وقتی از صحنه حذف شدند برایشان گران تمام شد. حذف لاریجانی از گردونه قدرت موجب فراموشی او خواهد شد. برای همین هم شاهد این کنش‌ها هستیم. به نظر من این جواب‌ها برای فراموش نشدن و اعاده حیثیت است زیرا تا وقتی که اعلام نشود به چه دلیلی ردصلاحیت شده، حرف و حدیث‌هایی مطرح است.»

او تاکید کرد: «لاریجانی می‌خواهد بگوید که حب و بغض یا دست‌هایی درکار بود که موجبات حذف او را پدید آورده است.»

چرا لاریجانی نامه را منتشر نمی‌کند؟

این رویکرد اما از سوی برخی دیگر از سیاسیون به خصوص همفکران و نزدیکان لاریجانی مورد نقد قرار گرفت. مثلا عزت‌الله یوسفیان‌ملا فعال سیاسی اصولگرا و از چهره‌های نزدیک به علی لاریجانی درباره علت عدم انتشار نامه از سوی علی لاریجانی به «جهان‌صنعت» گفت: «چون این نامه قید محرمانه دارد، نظرات مختلفی درباره‌اش وجود دارد. برخی می‌گویند که انتشار نامه محرمانه از سوی فرد حتی اگر مربوط به او باشد و فرضا این محرمانه بودن امتیازی برای او باشد و آن امتیاز را ندهد از نظر قانونی منع دارد. بنابراین اگر فردا یک قاضی استدلال کرده و بگوید که کاری نداریم این نامه مربوط به خود شما بوده یا فرد دیگری و انتشار نامه محرمانه خلاف است، ما متن قانونی نداریم که ارائه کنیم.»

وی افزود: «اینکه آقای ابراهیمیان گفته‌اند منع قانونی ندارد نظر ایشان است و نه قانون. اگر استناد قانونی باشد حتما آقای لاریجانی عمل می‌کند اما در قانون آمده که انتشار نامه محرمانه و سری ممنوع است و اگر کسی منتشر کند تحت تعقیب قرار می‌گیرد. تبصره‌ای هم ندارد که اگر نامه مربوط به یک فرد بود و فرد از این امتیاز محرمانه بودن صرف نظر نکرد می‌تواند آن را منتشر کند.»

این نماینده پیشین مجلس گفت: «الان دیگر موضوع منتفی شده و اگر حرفی زده نشود آقای لاریجانی هم به آن معنا پیگیر نیست اما چون مسائلی گفته می‌شود آقای لاریجانی هم ناگزیر هستند که واکنش نشان دهند.»

یوسفیان‌ملا در واکنش به تحلیل‌هایی مبنی بر اینکه لاریجانی در پی یادآوری خود و ممانعت از فراموش شدن است، گفت: «آقای لاریجانی اصلا نیازی به این کار ندارد. ضمن اینکه اگر کسی در این کشور بخواهد خود را مطرح کند نیازی به این کارها ندارد، کافی است که روز جمعه در صف اول نماز جمعه بنشیند تا دوربین روی او برود. خیلی جاها و مجالس است که می‌تواند حضور پیدا کند. این حرف‌ها را مخالفان می‌زنند تا او را تضعیف کنند. اصلا لاریجانی چه نیازی به این کار دارد. مگر انتخاباتی است یا او برنامه‌ای اعلام کرده که برای اجرای آن احتیاجی به مطرح شدن باشد!»

تناقضات موجود

جلال میرزایی فعال سیاسی و نماینده پیشین مجلس نیز در گفت‌وگو با «جهان‌صنعت» به تناقضاتی که در رویکرد شورای نگهبان و علی لاریجانی وجود دارد، اشاره کرد. او گفت: «آقای طحان نظیف تازه آمده و شاید فرصت نکرده باشد که مواضع قبلی اعضای شورای نگهبان را در این باره مرور کند. آقای کدخدایی اما قبلا در این باره مصاحبه کرده و گفته بود که قانون ما را مکلف کرده حتما به صورت علنی دلایل ردصلاحیت افراد را اعلام کنیم. گفته بود که اطلاعات را به خود او می‌گوییم و او می‌تواند مصاحبه و موارد را اعلام کند. الان اما آقای طحان نظیف دو موضع متفاوت گرفته است. یکی اینکه می‌گوید علل ردصلاحیت را به لاریجانی گفته‌ایم و دیگر اینکه گفته اگر شرایط اقتضا کند مذاکرات مربوط به بررسی صلاحیت آقای هاشمی را منتشر می‌کنیم.»

وی افزود: «یعنی او از یک طرف از انتشار شرح مذاکرات سخن می‌گوید و از طرف دیگر در رابطه با لاریجانی می‌گوید که به خودش اعلام کردیم. درحالی که اگر امکان انتشار مذاکرات جلسه بررسی رسیدگی به صلاحیت مرحوم هاشمی را دارند حتما امکان اعلام دلایل ردصلاحیت آقای لاریجانی را هم دارند. به خصوص که خود فرد هم همین تقاضا را دارد.»

جلال میرزایی ادامه داد: «همین تناقض در سخنان آقای لاریجانی هم وجود دارد. او قبلا اعلام کرد که موارد را به من گفته‌اند و باید مهر محرمانه را بردارند تا من هم اعلام کنم. بعد اما گفت که چیزی اعلام نشده و از شورای نگهبان می‌خواهم که دلایل را اعلام کند! خود این کنش و واکنش‌ها سبب می‌شود که ابهامات رفع نشود و بنابراین باید صبر کنیم تا راه‌حلی برای حل این موضوع از نظر قانونی پیدا شود.»

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در ادامه این تحلیل را که رویکرد لاریجانی در این قضیه تلاشی برای بیشتر مطرح بودن و به انزوا نرفتن است منطقی ارزیابی کرد و گفت: «این تحلیل کاملا منطقی به نظر می‌رسد اما باید این را در نظر داشت که ما- فعالان سیاسی و رسانه‌ای- از یک طرف انتظار داریم که شخصیت‌ها همچنان در قدرت باشند و به حاشیه نروند و از طرفی هم به آنان ایراد می‌گیریم که از صحنه کنار نمی‌روند. تلاش سیاسیونی مثل آقای لاریجانی برای در صحنه ماندن هم تا حدی متاثر از همین رویکرد است.»

پایان باز

خلاصه اینکه بگومگوی بین لاریجانی و شورای نگهبان با گذشت چهار ماه از انتخابات ادامه دارد و هر روز هم بر ابهامات قضیه افزوده می‌شود. باید منتظر ماند و دید که کدام یک از طرف‌های دعوا برای بستن این پرونده پیشقدم می‌شود؟ شورای نگهبان دلایل ردصلاحیت را اعلام می‌کند یا خود لاریجانی؟ البته این هم محتمل است که لاریجانی بنا به مصلحت‌سنجی یا آینده‌نگری سکوت کرده و از خیر روشن شدن ابعاد این ماجرا بگذرد و برای این داستان یک پایان باز بنویسد. قطعا بستگی به این دارد که کدام رویکرد برای این سیاستمدار کهنه‌کار اصولگرا بیشتر فایده داشته باشد.

اخبار برگزیدهپیشنهاد ویژهسیاسی

شناسه : 222785
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا