با این شرایط، رشد صنعتی منتفی است

به گزارش جهان صنعت نیوز: صحبت‌های فاطمی‌امین در حالی مطرح می‌شود که علیرضا رزم‌حسینی وزیر سابق صمت رشد بخش صنعت‌و‌معدن سال گذشته را هشت درصد اعلام کرده بود. با این حال در گزارشی که اخیرا پژوهشکده پولی و بانکی از تولید صنعتی شهریور ماه امسال منتشر کرده، آمده است: آمار تولید شرکت‌های بورسی در مردادماه نشان می‌دهد که روند کاهشی رشد تولید که در تیرماه شروع شده در مردادماه نیز ادامه پیدا کرده و رشد شاخص تولید صنعتی شرکت‌های بورسی در این ماه به محدوده صفر درصد رسیده است. البته هر چند در شهریور ماه این روند ادامه پیدا نکرده و نسبت به مدت مشابه سال قبل ۹/۱ درصد افزایش یافته، اما بررسی شاخص تولید صنعتی شرکت‌های بورسی نشان می‌دهد که در ۱۴ ماه اخیر شاخص تولید این شرکت‌ها در بازه ۱۰۰ تا ۱۰۵ در نوسان بوده است که نشان می‌دهد میزان تولید شرکت‌ها نسبت به سال پایه شاخص یعنی سال ۱۳۹۵ رشد محسوسی نداشته است.

رشد مستلزم شرایط پایدار و رفع مشکلات است

در این رابطه ابراهیم نکو کارشناس اقتصادی در گفت‌و‌گو با «جهان‌صنعت» در خصوص تحقق رشد ۱۲ درصدی صنعت‌و‌معدن در سال آینده می‌گوید: واقعیت این است که رشد صنعتی نه اینکه ممکن نباشد، اما سلسله عواملی در شرایط کنونی وجود دارد که مانع از تحقق چنین رشد صنعتی بالایی می‌شود. در واقع با توجه به ریشه مشکلات در حوزه صنعت و گرفتاری‌هایی که از گذشته بر دوش تولیدکنندگان سنگینی می‌کند، به نظر می‌رسد دورنمای رشد ۱۲ درصدی در بخش صنعت در سال آینده امکان‌پذیر نباشد زیرا تحقق چنین امری مستلزم شرایط پایدار، آرام و رفع مشکلات کنونی است، یعنی حوزه‌ای که مشکلاتش حل شده و روند عادی خودش را طی می‌کند. در این صورت چنین هدف‌گذاری‌ای برای رشد هفت تا هشت درصدی صنعتی ممکن خواهد بود.

اما امروز همه آگاه هستند که با توجه به بحث تحریم‌ها و مشکلاتی که در حوزه بین‌المللی برای ما وجود دارد، رسیدن به چنین هدفی با چالش‌های جدی مواجه است و بنابراین چنین صحبت‌هایی مبنی بر هدف‌گذاری برای رشد ۱۲ درصدی صنعت به اعتقاد من غیرکارشناسی است.

سوء‌مدیریت‌های مرموز

این عضو سابق کمیسیون اقتصادی مجلس در خصوص ریشه مشکلات صنعتی کشور نیز توضیح می‌دهد: در حوزه صنعت کشور سلسله مشکلاتی حادث شده که تا درمان نشود، امکان انتظار رشد در این حوزه چندان بجا نخواهد بود. به عبارتی بهتر ما از یک فرد آسیب‌دیده که دچار شکستگی استخوان شده، نباید انتظار مسابقه دو داشته باشیم. بخش صنعت ما امروز دچار رکود، تعدیل نیرو و ورشکستگی است. از سوی دیگر بدهی‌های بانکی تولیدکنندگان سبب شد تا آنها با کمترین نیرو و ظرفیت به فعالیت بپردازند. همچنین فشار نهادها و اداراتی که به نوعی با این حوزه در ارتباط هستند برای اخذ طلب‌ها و اجرای برخی از قوانین، همگی منجر به بروز چالش‌هایی در بخش صنعت کشور شده است.

بنابراین تا زمانی که قادر نباشیم مشکلات کنونی را حل کنیم، هرگونه انتظار رشد از بخش صنعت، انتظاری مع‌الفارغ خواهد بود. بنابراین بهتر است زمانی را اختصاص دهیم به منظور ترمیم مشکلات و شکستگی‌های بخش صنعت. در واقع یکی از موارد مهم در این خصوص به مسائل خارجی و تامین مواد اولیه بازمی‌گردد که با توجه به تحریم‌ها به نظر نمی‌رسد بتوان به آسانی رشد صنعتی در کشور را محقق کرد. از سوی دیگر بخشی از مشکلات کنونی نیز به سوء‌مدیریت‌های مرموز و غیرقابل بخششی بازمی‌گردد که از گذشته نیز وجود داشته و مانع از تحقق انتظارات در خصوص رشد صنعت و رونق تولید شده است.

آمارهایی برای توجیه عملکرد

ابراهیم نکو همچنین در پاسخ به این سوال که در سال گذشته رشد صنعتی کشور هشت درصد اعلام شد؛ با این وجود چرا این رشد هشت درصدی در رشد اقتصادی و اشتغالزایی نمودی نداشته است، توضیح می‌دهد: چنین برآوردهایی مسائلی است که دوستان برای بالابردن نمرات کارنامه خودشان مطرح می‌کنند. شما وقتی به عینه شاهد تعدیل نیرو و تعطیلی و نیمه تعطیلی واحدهای صنعتی هستید، چگونه می‌توانید به رشد هشت درصدی اشاره کنید؟ رشد صنعت زمانی است که در اقتصاد کلان و اشتغال کشور تاثیر داشته باشد. در واقع اشتغالزایی ارتباط مستقیمی با رشد اقتصادی دارد؛ به گونه‌ای که وقتی شما اشتغالی بالغ بر ۱۲۰ هزار نفر ایجاد کنید، این میزان قادر است یک درصد در رشد اقتصادی تاثیر داشته باشد. بنابراین وقتی چنین صحبت‌هایی مطرح می‌شود شاید منظور دوستان به این معناست که توانسته‌اند در این مدت بخشی از نیروهای تعدیل یا بیکار شده را دوباره به سر کارهایشان بازگردانند؛ به همین دلیل است که معتقدم طرح چنین آمارهایی بیشتر بر مبنای شعار بوده و به منظور توجیه عملکرد ضعیف برخی از مدیران مطرح می‌شود.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژهصنعت و معدن

شناسه : 222803
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا