xtrim

آزادراه تهران- شمال تا ۲ روز دیگر بازگشایی می‌شود

به گزارش جهان صنعت نیوز: منطقه یک آزادراه تهران- شمال که به مدت سه هفته مسدود بوده، قرار است به زودی بازگشایی شود. تصمیم‌گیری درباره حذف یک صخره پنج هزار تنی که برای ایمنی مسافران این مسیر تهدیدی مهم محسوب می‌شد، انسداد سه هفته‌ای این مسیر را در پی داشت. مدیرعامل شرکت آزادراه تهران- شمال امروز درباره زمان بازگشایی و چگونگی پاکسازی مسیر توضیح داده است.

«سعید شهسواری» روز یکشنبه درباره زمان بازگشایی آزادراه تهران- شمال گفت: بعد از مرحله آخر انفجار که روز پنج شنبه هفته گذشته انجام شد اکنون در حال انجام عملیات ریزش برداری‌های حاصل از انفجار هستیم و  از شب گذشته حمل مواد حاصل از انفجار و پاکسازی محور انجام شده است و تا اواسط هفته محور، پاکسازی و پایه چراغ ها نصب خواهد شد.

وی گفت: بر این اساس تردد در منقطه یک آزادراه تا اواسط هفته دوباره برقرار می شود.

opal

جزییات انفجار در آزادراه تهران- شمال و زمان بازگشایی

شهسواری درباره دلایل انفجار و انسداد آزادراه نیز گفت: عملیات نگهداری، راهداری و بهره‌برداری آزادراه تهران- شمال پس از دوران ساخت و راه اندازی بر اساس قرارداد مشارکت تا ۱۰ سال بر عهده شرکت آزادراه تهران شمال است و با توجه به ماهیت جغرافیایی منطقه و نوع سازه ها، از ابتدای افتتاح، این مسیر به صورت مستمر پایش و کنترل می شود تا اگر نیاز به اقدام پیشگیرانه وجود دارد،  به موقع انجام شود.

وی با توضیح اینکه خط قرمز ما امنیت مسافران است تا مشکلی ایجاد نشود، گفت: با توجه به کوهستانی بودن محور احتمال خطر وجود دارد و باید اقدام پیشگیرانه انجام شود و نباید اجازه دهیم تا حادثه رخ دهد و بعد محور را پاکسازی و دوباره تردد را برقرار کنیم.

شهسواری ادامه داد: یکی از نقاطی که با هدف پایش مستمر در دستور قرار داشت ترانشه مشرف به دهانه جنوبی تونل ۱۱ بود.

مدیرعامل شرکت آزادراه تهران- شمال ادامه داد: در سال اول تغییراتی در این صخره دیده نشد اما در تابستان امسال متوجه شدیم شکاف بین صخره و دیگر صخره ها درحال افزایش است و احتمال جدا شدن این صخره که وزن حدودی آن ۵ هزار تن بود وجود داشت.

وی گفت: یا باید این صخره را تثبیت می کردیم یعنی عملیات مقاوم سازی آن را در همان محلی که قرار گرفته بود انجام می دادیم که با توجه به ابعاد و وزن آن نمی توانستیم ریسک کنیم و احتمال داشت اقدامات تثبیتی در پی زلزله و بارندگی های شدید خطرساز شود.  راه دیگر این بود که صخره را به تکه های کوچکتر تبدیل کنیم و در نهایت بر اساس اجماعی که بین پیمانکاران و مهندسان برای برداشتن این صخره انجام شد به این نتیجه رسیدیم که این صخره بزرگ باید به تکه سنگ و قطعات کوچکتری تبدیل و از این مسیر برداشته شود. اما مخاطراتی در این زمینه وجود داشت و درباره آن نیز بحث و بررسی‌های فراوانی انجام دادیم.

شهسواری گفت:  انفجار باید طوری طراحی می شد که به روسازی جاده و سازه ها و همچنین به راه دسترسی روستای سنگان و باغ های کشاورزی روستایی ها آسیبی وارد نشود و باید انفجار کنترل شده و در سه مرحله انجام می شد.

مدیرعامل شرکت آزادراه تهران- شمال ادامه داد: بر این اساس بلدر(صخره) ۵ هزار تنی در سه مرحله خرد و محور قبل از انجام عملیات مسدود شد.

به گفته شهسواری پنج شنبه هفته گذشته آخرین مرحله از انفجار با موفقیت و بدون خسارت انجام شد.  

وی گفت: البته برای جلوگیری از بروز خسارت به آزادراه و سازه‌های آن،  روی مسیر را با خاک نرم قطور پوشاندیم سازه‌های حائلی را نیز برای جلوگیری سقوط تکه‌های خرد شده صخره در پایین دست تعبیه کردیم.

مدیرعامل شرکت آزادراه تهران – شمال درباره هزینه های نگهداری آزادراه نیز گفت: به صورت میانگین ماهانه ۶ تا ۱۰ میلیارد تومان هزینه های نگهداری آزادراه است که این رقم در برخی ماه ها از جمله در شش ماه دوم سال که راهداری زمستانی نیز به فهرست خدمات اضافه می شود بیشتر و در برخی ماه‌ها کمتر است.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانمسکن
شناسه : 225486
لینک کوتاه :