اومیکرون، پاشنه آشیل بایدن

به گزارش جهان صنعت نیوز:   از طرفی جروم پاول در نخستین اظهارنظرش در مورد کشف سویه جدید کرونا و نگرانی‌های جهانی عنوان کرد که اومیکرون خطراتی برای طرح بانک مرکزی آمریکا در ایجاد ثبات قیمت‌ها و اشتغالزایی حداکثری دارد. به گفته او، افزایش اخیر شمار مبتلایان به کرونا و کشف گونه جدید این ویروس خطراتی را برای فرآیند اشتغالزایی و فعالیت‌های اقتصادی به دنبال دارد و شک و تردیدها را در مورد چالش تورم افزایش می‌دهد.

برای بایدن با توجه به اینکه نتایج نظرسنجی‌های اخیر این نگرانی را برای دموکرات‌ها ایجاد کرده که در انتخابات آتی کنگره اکثریت مجلس نمایندگان و سنا را از دست بدهند، این سویه جدید فضای سیاسی دشواری را که در نتیجه تورم بالا و کمبود کالاها به خاطر فشار بر زنجیره ایجاد شده، وخیم‌تر می‌کند. جمهوریخواهان انتقادها از بایدن را که نتوانسته به وعده خود برای کنترل همه‌گیری کرونا عمل کند افزایش داده‌اند. این در حالی است که بایدن در مقابل دوربین‌های تلویزیونی به مردم اعتماد می‌دهد که مهار این بیماری یکی از اولویت‌هایش را تشکیل می‌دهد.

جروم پاول گفت: نگرانی‌های گسترده در مورد گونه جدید کرونا تمایل افراد را برای فعالیت‌های داخل جامعه کم می‌کند که پیشرفت‌ها در بازار کار را کاهش و اختلالات در زنجیره توزیع و تامین کالاها را افزایش می‌دهد. جروم پاول که اخیرا از سوی جو بایدن برای دومین دور به عنوان رییس فدرال‌رزرو منصوب شد، قرار است در یک جلسه کنگره حاضر شود تا در مورد بسته محرک اقتصادی مربوط به همه‌گیری کرونا به سوالاتی پاسخ دهد.

شش ماه نخست ریاست‌جمهوری بایدن نشان داد که مدیریت قوی‌تری برای کنترل ویروس به نسبت دولت دونالد ترامپ رییس‌جمهوری پیشین آمریکا دارد اما اکنون اوضاع علیه او است زیرا با وجود واکسیناسیون تعداد مبتلایان به کرونا و مرگ و میر ناشی از آن افزایش یافته است.

بیشتر مرگ و میرها در بین جمعیت واکسن نزده است که در مقابل تزریق واکسن مقاومت می‌کنند. دموکرات‌ها می‌گویند جمهوریخواهان به شکل موثری توانسته‌اند بهبود اوضاع بعد از برنامه واکسیناسیون را با ایجاد تردید درباره اثربخشی واکسن‌ها و دیگر محدودیت‌های کرونایی کاهش دهند. با این حال هنوز معلوم نیست که آیا این گروه از سیاستمداران جمهوریخواه یا بایدن و دموکرات‌ها از سوی رای‌دهندگان در انتخابات ۲۰۲۲ یا بعد از آن تنبیه خواهند شد.

جو بایدن رییس‌جمهوری آمریکا نیز روز دوشنبه با بیان اینکه سویه جدید ویروس کرونا به نام «اومیکرون» باعث نگرانی است، مدعی شد که این سویه دلیلی برای وحشت نیست. او خطاب به مردم کشورش افزود که واکسینه شدن کامل و دریافت دوز سوم واکسن کرونا بهترین دفاع در مقابل این ویروس است.

خروج از همه‌گیری با ادامه واکسیناسیون

در حالی که کارشناسان هشدار می‌دهند که هنوز مسائل ناشناخته‌ای درباره سویه جدید ویروس کرونا وجود دارد، محدودیت‌های سفر به سرعت به منظور جلوگیری از شیوع بیشتر آن اعمال شده و دولت آمریکا روز دوشنبه از مردم خواست برای افزایش ایمنی بدن دوز سوم یا تقویتی واکسن کرونا را دریافت کنند.

کارشناسان بهداشتی آمریکا توافق دارند که راه خروج از همه‌گیری از طریق واکسیناسیون است اما دستور بایدن درباره واکسیناسیون گسترده در بخش‌های کسب‌وکار همچنان در دادگاه‌های آمریکا با آینده نامعلومی مواجه است.

روز دوشنبه دادگاه فدرال، دستور بایدن برای کادر بهداشت و درمان بیمارستان‌ها را که در ۱۰ ایالت آمریکا بودجه فدرال را دریافت می‌کنند و از دستور نوامبردولت برای واکسیناسیون اجباری شکایت کرده بودند، به طور موقت متوقف کرد. دادگاه چنین استدلال کرد که این دستور باعث کمبود کادر درمانی می‌شود. اما خستگی مفرط دو سال همه‌گیری چالش بایدن را دشوارتر کرده است.

مقامات کاخ سفید کاهش محبوبیت بایدن در نظرسنجی‌ها را به دلیل خستگی مردم از همه‌گیری می‌دانند و درعین حال چنین استدلال می‌کنند که کشور به طرز اجتناب‌ناپذیری در وضعیت بهتری نسبت به دوران ریاست‌جمهوری ترامپ قرار دارد. در جبهه اقتصادی، ادعا می‌شود بیکاری به شکل چشمگیری کاهش یافته و فرصت‌های شغلی بهتری ایجاد شده هر چند که مشکلات واقعی در زنجیره عرضه کالاها و افزایش تورم وجود دارد.

نظرسنجی واشنگتن‌پست و‌ ای‌بی‌سی که اوایل ماه جاری منتشر شد نشان داد که چگونه دیدگاه‌های عمومی درباره نحوه مدیریت همه‌گیری از سوی دولت بایدن در ۶ ماه گذشته کاهش یافته است. نظرسنجی که در آوریل گذشته انجام شد نشان داد که ۶۴درصد مردم آمریکا مدیریت بایدن در دوران همه‌گیری را قبول دارند اما نظرسنجی دیگری که در ۷ تا ۱۰ نوامبر (۱۹-۱۶ آبان) انجام شده تنها توانست ۴۷ درصد رای مثبت رای‌دهندگان را درباره این مساله کسب کند.

سازمان بهداشت جهانی جمعه‌شب حرف یونانی اومیکرون را به سویه جدید کرونا که در آفریقای جنوبی شناسایی‌شده، اختصاص داد و این سویه را نگران‌کننده خواند. کارشناسان بهداشت عمیقا نگران سرایت اومیکرون هستند چرا که دارای مجموعه‌ای غیرعادی از جهش‌ها است و مشخصاتی متفاوت از سایر سویه‌های نگران‌کننده دارد.

در پی انتشار این خبر، کشورهای مختلف تدابیری برای رفت‌وآمد به کشورهای جنوب آفریقا اتخاذ کرده‌اند. آمریکا ورود مسافران از هشت کشور آفریقایی را به دلیل هراس از شیوع سویه اومیکرون ممنوع کرده است. اگرچه این کشور هنوز هیچ موردی از ابتلا به این سویه گزارش نکرده است اما آنتونی فائوچی مشاور ارشد پزشکی کاخ سفید روز شنبه اعلام کرد احتمالا سویه جدید اومیکرون ویروس کرونا وارد آمریکا شده باشد.

تاکید گروه ۷ بر اهمیت واکسیناسیون کشورهای در حال توسعه

به دنبال ظهور نوع مسری‌تر ویروس کرونا موسوم به «اومیکرون» در آفریقای جنوبی، وزیران بهداشت کشورهای ثروتمند عضو گروه ۷ در نشستی اضطراری گرد هم آمده و بر اهمیت برنامه‌های واکسیناسیون علیه همه‌گیری کووید۱۹ در کشورهای در حال توسعه تاکید کردند.

این نشست که به ریاست انگلیس برگزار شد، نمایندگان آمریکا، آلمان، فرانسه، ایتالیا، کانادا، ژاپن و اتحادیه اوپا نیز حضور داشتند و در زمینه «ارتباط استراتژیک» در گسترش ایمنی‌سازی به توافق رسیدند. وزرای گروه هفت پس از این نشست مجازی با صدور بیانیه‌ای اعلام کردند که تهدید اومیکرون که براساس شاخص‌های اولیه از قابلیت سرایت‌پذیری بالاتری برخوردار بوده و می‌تواند اثربخشی واکسن‌ها و درمان‌ها را کاهش دهد، نیازمند اقدامات فوری است.

این گروه از کشورهای توسعه‌یافته ضمن تاکید بر لزوم بهبود ظرفیت فقیرترین کشورها در دریافت میلیون‌ها دوز واکسن و اجرای برنامه‌های واکسیناسیون در مقیاس انبوه، کمک عملیاتی برای رفع این نیاز را الزامی دانستند.

گروه ۷ که در اجلاس سران رهبران در ماه ژوئن متعهد به اهدای یک میلیارد واکسن شد، بار دیگر بر تمایل خود برای «حرکت به جلو» در راستای تحقق این تعهد تاکید کرد.

ساجد جاوید، وزیر بهداشت انگلیس در این نشست خاطر نشان کرد: همه ما بر اهمیت دوبرابر کردن تلاش‌ها برای اطمینان از اجرای تعهدات توافق کرده‌ایم. ساجد جاوید از جمله مقامات انگلیس است که با جرمی‌هانت وزیر بهداشت سابق بریتانیا که معتقد بود ظهور گونه‌های جدید همچون اومیکرون، «نشانه‌ای از شکست کشورهای غربی در اطمینان از توزیع مناسب واکسن‌هاست» موافق بود.

هانت پیشتر گفته بود: آیا این شکست اخلاقی و همچنین علمی نیست که ثروتمندترین کشورها موفق شده‌اند ۶۰ درصد جمعیت خود را واکسینه کنند در حالی که این رقم در فقیرترین کشورها تنها سه درصد است؟

معاهده جهانی پاندمی

در این میان، سازمان بهداشت جهانی روز دوشنبه بار دیگر بر خطر بالای سویه جدید ویروس کرونا و قابلیت انتشار آن در سطح جهان تاکید کرد. این سازمان با انتشار یک سند توصیه‌هایی به رهبران کشورها کرد. در این سند همچنین بر لزوم توجه بیشتر به جهش‌های جدیدی که قابلیت رشد تصاعدی دارند تاکید و از کشورها خواسته شد تا آزمایش و تحقیق در مورد سویه جدید را در اولویت خود قرار دهند.

با این حال در این سند پیش‌نویس سازمان بهداشت جهانی از اعضا خواسته شده تا فورا تدابیر نظارتی را افزایش داده، به واکسیناسیون عمومی به ویژه گروه‌های سنی آسیب‌پذیر سرعت ببخشند و مقررات مسافرتی را متناسب به زمان مدیریت کنند. نظارت دقیق‌تر و جدی‌تر بر استفاده از ماسک و رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی ازجمله دیگر مواردی است که سازمان بهداشت جهانی برای کاهش خطر انتقال این سویه مجددا بر آنها تاکید کرده است.

تدروس آدهانوم، دبیر کل سازمان بهداشت جهانی بار دیگر اعضای سازمان بهداشت جهانی را به اجرای تعهداتشان مبنی بر واکسیناسیون دستکم ۴۰ درصد از جمعیت دنیا تا پایان سال جاری میلادی و ۷۰ درصد تا نیمه سال ۲۰۲۲ تشویق کرد. میزان دسترسی عمومی به واکسن کووید به ویژه در کشورهای فقیر و کم‌درآمد دنیا باوجود وعده‌های کشورهای ثروتمند، همچنان با محدودیت‌های بی‌شماری روبه‌روست. آمارها نشان می‌دهد که در آفریقا از هر چهار کادر درمان تنها یک نفر واکسن زده است.

هدف سازمان بهداشت جهانی از ارائه این سند پیش‌نویس، تشویق اعضا به تصویب «معاهده پاندمی» است؛ پیشنهادی که کشورهای اروپایی با آن موافقند اما آمریکا و معدود کشورهایی می‌گویند برای تصویب چنین معاهده‌ای که قاعدتا پنل الزام‌آوری دارد، باید ابتدا روی مواد آن توافق کرد. دبیر کل سازمان بهداشت جهانی با یادآوری مشاهده سویه‌های جدید کووید ۱۹ از زمان اعلام پاندمی تاکنون، خطاب به کشورهای عضو گفت: «این اتفاق بازهم روی خواهد داد مگر اینکه شما ملت‌های جهان برای رسیدن به یک صدای واحد با هم متحد شوید.» آدهانوم تنها راه نجات نسل‌های آینده در مبارزه با این ویروس را توافق بین ۱۹۴ کشور عضو سازمان بهداشت جهانی و تدوین معاهده‌ای بین‌المللی عنوان کرد.

اعضای این سازمان تلویحا بر شروع مذاکرات تهیه و تدوین این سند بین‌المللی که از دیروز به مدت سه روز برگزار می‌شود توافق کرده بودند. طبق این طرح کشورها با تشکیل یک نهاد بین دولتی راه را برای تهیه و تدوین یک معاهده یا شکل دیگری از سند بین‌المللی برای جلوگیری و همچنین مهیاشدن دربرابر پاندمی‌های آینده، هموار می‌کنند. انتظار می‌رود گزارش اولیه در بهار ۲۰۲۳ آماده شود و نتیجه نهایی آن روی میز مجمع جهانی بهداشت در می ۲۰۲۴ قرار بگیرد.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانسیاسی

شناسه : 232688
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا