۸۳ درصد اقلام فراتر از حد بحرانی قیمت‌ها

به گزارش جهان صنعت نیوز:  بر اساس داده‌های مرکز آمار، مقایسه متوسط قیمت اقلام خوراکی در آبان با ماه قبل از آن نشان می‌دهد در سه قلم از کالاهای منتخب تغییرات بیش از ۱۰ درصد بوده و بیشترین افزایش قیمت‌ها در کالاهای منتخب مربوط به گوجه‌فرنگی با ۵/۳۳ درصد، رب گوجه‌فرنگی با ۳/۱۳ درصد و سیب‌زمینی با ۱۲ درصد است. در پنج قلم از کالاهای منتخب تغییرات منفی است و بیشترین کاهش در قیمت‌ها مربوط به پرتقال با ۸/۲۲- درصد، خیار ۴/۶- درصد، موز ۴/۱- درصد ، روغن مایع ۴/۰- درصد و گوشت گوسفند ۱/۰- درصد است.

همچنین مقایسه متوسط قیمت اقلام خوراکی در ماه جاری با ماه مشابه سال قبل، بیشترین افزایش قیمت در اقلام پنیر ایرانی پاستوریزه ۱/۷۹ درصد، رب گوجه‌فرنگی ۷۵ درصد و ماست پاستوریزه ۹/۷۳ درصد مشاهده شده است. کمترین میزان رشد در قیمت‌ها نیز مربوط به اقلام گوشت گوسفند ۱۶ درصد، پیاز ۸/۸ درصد و گوجه‌فرنگی ۸/۰ درصد است.

اما جهت بررسی روند تغییرات قیمت اقلام خوراکی از سه حد مطلوب، هشدار و بحرانی استفاده می‌شود که به شرح زیر است:

حد مطلوب: حدی از قیمت کالای منتخب است که با توجه به شرایط کشور، نوسانات قیمت در اطراف آن برای مصرف‌کننده قابل قبول به نظر می‌رسد و کنترل قیمت‌ها در این محدوده منجر به کاهش تورم خواهد شد. این حد بر اساس افزایش ماهانه حداکثر یک درصد برای قیمت هر کالا در نظر گرفته شده که برای یک دوره یک‌ساله ۱۲درصد خواهد بود.

حد هشدار: حدی از قیمت کالای منتخب است که نوسانات قیمت از حد مطلوب خارج شده و در صورت ادامه منجر به افزایش تورم خواهد شد. این حد بر اساس افزایش ماهانه حداکثر ۵/۱ درصد برای قیمت هر کالا در نظر گرفته شده که برای یک دوره یک‌ساله ۱۸ درصد خواهد بود. عبور قیمت‌ها از این حد، بیانگر ضرورت برنامه‌ریزی خاص برای کنترل قیمت‌ها است.

حد بحرانی: حدی از قیمت کالای منتخب است که نشان می‌دهد قیمت اقلام از کنترل خارج شده و این امر منجر به ایجاد تورم جهشی خواهد شد. این حد بر اساس افزایش ماهانه حداکثر ۲ درصد برای قیمت هر کالا در نظر گرفته شده است که برای یک دوره یک‌ساله ۲۴ درصد خواهد بود. در این شرایط اتخاذ تصمیمات سریع و اقدام عاجل و حتی مداخله مستقیم در بازار برای کاهش قیمت‌ها ضروری است.

بررسی نمودار قیمت اقلام منتخب در مقایسه با روند تغییرات آن با حدود مطلوب، هشدار و بحرانی قیمت‌ها نشان می‌دهد در آبان‌ماه ۱۴۰۰:

متوسط قیمت حدود ۳/۸۳ درصد اقلام منتخب شامل برنج ایرانی درجه یک، برنج خارجی درجه یک، مرغ ماشینی، شیر پاستوریزه، ماست پاستوریزه، پنیر ایرانی پاستوریزه، تخم‌مرغ ماشینی، کره پاستوریزه، روغن مایع، موز، سیب، پرتقال، خیار، گوجه‌فرنگی، سیب‌زمینی، لوبیاچیتی، عدس، قند، شکر و چای خارجی بسته‌ای فراتر از حد بحرانی قیمت‌ها قرار دارند. در خصوص بیشتر اقلام یادشده بالا، خصوصا برنج درجه یک ایرانی، مرغ و تخم‌مرغ ماشینی، شیر و انواع محصولات لبنی، روغن مایع، گوجه‌فرنگی، سیب‌زمینی و انواع حبوبات امتداد روند صعودی ماه قبل مشاهده می‌شود و افزایش مجدد قیمت این کالاها دور از انتظار نیست.

متوسط قیمت اقلام خوراکی مانند گوشت گاو یا گوساله و رب گوجه‌فرنگی در محدوده هشدار قرار دارند. با توجه به شیب تند قیمت رب گوجه‌فرنگی و افزایش قیمت گوجه‌فرنگی و صادرات محصول، احتمال ورود به ناحیه بحرانی در ماه‌های آتی وجود دارد. همچنین متوسط قیمت اقلامی مانند گوشت گوسفند، پیاز در محدوده مطلوب است.

متوسط قیمت اقلام خوراکی منتخب (ریال) در آبان ماه و درصد تغییرات آن

نام کالا

واحد مبادله

آبان ۹۹

مهر ۱۴۰۰

آبان ۱۴۰۰

برنج ایرانی درجه یک

یک کیلوگرم

۳۱۸.۰۲۸

۴۷۱.۶۰۵

۴۹۵.۷۲۴

برنج خارجی درجه یک

یک کیلوگرم

۲۲۸.۴۶۰

۲۶۴.۰۷۵

۲۷۱.۱۷۹

گوشت گوسفند

یک کیلوگرم

۱.۲۰۹.۶۲۸

۱.۴۰۵.۷۷۲

۱.۴۰۳.۷۳۷

گوشت گاو یا گوساله

یک کیلوگرم

۱.۰۷۴.۹۰۷

۱.۴۵۲.۱۲۹

۱.۴۶۲.۴۶۲

مرغ ماشینی

یک کیلوگرم

۲۴۲.۵۳۰

۲۹۴.۴۱۶

۳۱۷.۴۲۳

شیر پاستوریزه

یک لیتر

۸۴.۳۹۱

۱۳۳.۷۷۰

۱۳۵.۸۲۲

ماست پاستوریزه

یک کیلوگرم

۱۰۸.۹۵۰

۱۸۴.۵۴۳

۱۸۹.۴۹۴

پنیر ایرانی پاستوریزه

۵۰۰ گرم

۱۵۱.۰۳۰

۲۵۸.۸۶۷

۲۷۰.۴۳۲

تخم مرغ ماشینی

یک کیلوگرم

۱۷۴.۲۴۲

۲۹۱.۶۰۴

۲۹۶.۸۴۹

کره پاستوریزه (کره حیوانی)

۱۰۰ گرم

۸۲.۲۴۶

۱۱۷.۸۶۰

۱۲۲.۷۹۴

روغن مایع

۹۰۰ گرم

۱۱۳.۵۶۸

۱۷۷.۷۱۰

۱۷۶.۹۶۱

موز

یک کیلوگرم

۲۴۰.۲۰۳

۳۱۷.۹۷۷

۳۱۳.۶۴۱

سیب

یک کیلوگرم

۱۱۶.۱۹۲

۱۷۱.۰۹۲

۱۷۴.۵۲۱

پرتقال

یک کیلوگرم

۱۲۷.۱۷۷

۲۵۰.۷۸۳

۱۹۳.۶۱۷

خیار

یک کیلوگرم

۷۵.۴۴۳

۱۲۲.۵۸۲

۱۱۴.۶۹۷

گوجه‌فرنگی

یک کیلوگرم

۱۲۲.۶۵۵

۹۲.۶۱۹

۱۲۳.۶۶۴

سیب‌زمینی

یک کیلوگرم

۴۵.۷۴۷

۶۹.۹۹۵

۷۸.۳۶۱

پیاز

یک کیلوگرم

۶۵.۹۳۷

۶۹.۳۱۴

۷۱.۷۲۲

لوبیا چیتی

یک کیلوگرم

۳۱۸.۳۰۸

۴۸۸.۱۴۵

۴۹۷.۸۴۲

عدس

یک کیلوگرم

۲۶۶.۳۷۳

۳۸۴.۱۸۲

۴۰۲.۸۹۸

قند

یک کیلوگرم

۱۱۴.۰۳۶

۱۸۶.۹۰۴

۱۹۱.۲۱۹

شکر

یک کیلوگرم

۹۴.۲۴۰

۱۵۹.۱۸۷

۱۶۰.۸۴۱

رب گوجه‌فرنگی

یک کیلوگرم

۱۸۴.۰۰۵

۲۸۴.۱۷۹

۳۲۲.۰۴۱

چای خارجی بسته ای

۵۰۰ گرم

۸۰۲.۱۱۶

۱.۱۲۳.۶۹۳

۱.۱۳۶.۵۹۹

 

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژه

شناسه : 233595
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا